Опасното влияние на Брекзит върху германската автоиндустрия
Макар Брекзитът да би имал сериозно влияние върху германската автомобилна индустрия, последиците ще бъдат управляеми, твърдят икономисти. Ако обаче решението предизвика ефекта на доминото в Евросъюза, последиците за сектора биха могли да са опустошителни.
Евентуално решение на Великобритания да напусне Европейския съюз може да удари ключовия за Германия автомобилен сектор, отбелязва икономист в държавната банка с централа в Мюнхен BayernLB на фона на изравнените, както изглежда, сили на двата британски лагера преди утрешния референдум за членството в ЕС.
Очакваме секторът да се сблъска със сериозни проблеми, казва Мануел Андерш, като допълва, че BMW, също позициониран в баварската столица, ще бъде най-тежко засегнат.
Производителят на луксозни автомобили не само продава повече коли във Великобритания от конкурентите Audi и Mercedes, но и управлява четири завода в Англия.
Оборот за милиарди долари е изложен на риск, посочва икономистът. BayernLB е притежавана и контролирана от провинция Бавария. Британската лира ще се обезцени с 10 до 15 %, оскъпявайки вноса, прогнозира Андерш.
Андреас Майер-Швикерат, управляващ директор на Британската
търговска камара в Германия, коментира, че цялата германска
износна икономика ще бъде засегната от Брекзит, но автомобилният
сектор ще загуби най-много.
Британският пазар поглъща една седма от германското
производство на автомобили, нареждайки се на трето място след
Китай и САЩ, изтъква той.
Миналата година BMW продаде във Великобритания 236 000 коли,
над 10 % от оборота в световен мащаб. Еквивалентните данни за
Audi и Mercedes са съответно 9 % и 8 %, а за Volkswagen – 6 %.
Великобритания е водещ и доходоносен пазар са
автомобилостроителите, отбелязва Герхард Волф, който ръководи
анализите на автомобилния отрасъл в Landesbank
Baden-Wuerttemberg, провинцията, където е централата на
Mercedes.
Той очаква германските производители на луксозни автомобили
да продават с 20 % по-малко коли във Великобритания, а
оперативните печалби да бъдат ощетени с 4 до 8 %. Това ще бъде
поражение, по думите на Волф.
В Англия BMW произвежда годишно 200 000 коли от марката Mini
и 4000 Rolls-Royce. Прави и авточасти и двигатели за определени
модели, сглобявани в Германия.
Волф посочва, че спад в курса на лирата ще бъде от полза за
тези заводи, чиято продукция тогава ще бъде по-евтина, обърната
в евро. Според него това би спомогнало за балансиране на нещата
в BMW.
Германският автомобилен експерт Фердинанд Дуденхофер от
университета Дуисбург-Есен е на мнение, че в краткосрочен план
Брекзит определено ще означава разрив, но все пак не е краят на
света.
Китайският пазар внася 20 милиона автомобила на година, за
разлика от 2 милиона във Великобритания, уточнява специалистът.
Франк Швопе, анализатор в банка NordLB, пък допълва, че
Великобритания няма бъде изолирана от света, макар че ще се
увеличи бюрокрацията.
Волф има далеч по-мащабни опасения. „Стига Брекзитът да не
предизвика лавина в ЕС, компаниите ще могат да се справят“,
коментира икономистът.
„Само че ако и други страни се замислят за напускане,
несигурността се засили и растежът в ЕС премине в спад, то
тогава сценарият е съвсем различен“, предупреждава той.
БТА