Опасното влияние на Брекзит върху германската автоиндустрия

Снимка: Иван Бакалов

Макар Брекзитът да би имал сериозно влияние върху германската автомобилна индустрия, последиците ще бъдат управляеми, твърдят икономисти. Ако обаче решението предизвика ефекта на доминото в Евросъюза, последиците за сектора биха могли да са опустошителни.

Евентуално решение на Великобритания да напусне Европейския съюз може да удари ключовия за Германия автомобилен сектор, отбелязва икономист в държавната банка с централа в Мюнхен BayernLB на фона на изравнените, както изглежда, сили на двата британски лагера преди утрешния референдум за членството в ЕС.

Очакваме секторът да се сблъска със сериозни проблеми, казва Мануел Андерш, като допълва, че BMW, също позициониран в баварската столица, ще бъде най-тежко засегнат.
Производителят на луксозни автомобили не само продава повече коли във Великобритания от конкурентите Audi и Mercedes, но и управлява четири завода в Англия.

Оборот за милиарди долари е изложен на риск, посочва икономистът. BayernLB е притежавана и контролирана от провинция Бавария. Британската лира ще се обезцени с 10 до 15 %, оскъпявайки вноса, прогнозира Андерш.

Андреас Майер-Швикерат, управляващ директор на Британската
търговска камара в Германия, коментира, че цялата германска
износна икономика ще бъде засегната от Брекзит, но автомобилният
сектор ще загуби най-много.

Британският пазар поглъща една седма от германското
производство на автомобили, нареждайки се на трето място след
Китай и САЩ, изтъква той.

Миналата година BMW продаде във Великобритания 236 000 коли,
над 10 % от оборота в световен мащаб. Еквивалентните данни за
Audi и Mercedes са съответно 9 % и 8 %, а за Volkswagen – 6 %.
Великобритания е водещ и доходоносен пазар са
автомобилостроителите, отбелязва Герхард Волф, който ръководи
анализите на автомобилния отрасъл в Landesbank
Baden-Wuerttemberg, провинцията, където е централата на
Mercedes.

Той очаква германските производители на луксозни автомобили
да продават с 20 % по-малко коли във Великобритания, а
оперативните печалби да бъдат ощетени с 4 до 8 %. Това ще бъде
поражение, по думите на Волф.

В Англия BMW произвежда годишно 200 000 коли от марката Mini
и 4000 Rolls-Royce. Прави и авточасти и двигатели за определени
модели, сглобявани в Германия.

Волф посочва, че спад в курса на лирата ще бъде от полза за
тези заводи, чиято продукция тогава ще бъде по-евтина, обърната
в евро. Според него това би спомогнало за балансиране на нещата
в BMW.

Германският автомобилен експерт Фердинанд Дуденхофер от
университета Дуисбург-Есен е на мнение, че в краткосрочен план
Брекзит определено ще означава разрив, но все пак не е краят на
света.

Китайският пазар внася 20 милиона автомобила на година, за
разлика от 2 милиона във Великобритания, уточнява специалистът.
Франк Швопе, анализатор в банка NordLB, пък допълва, че
Великобритания няма бъде изолирана от света, макар че ще се
увеличи бюрокрацията.

Волф има далеч по-мащабни опасения. „Стига Брекзитът да не
предизвика лавина в ЕС, компаниите ще могат да се справят“,
коментира икономистът.

„Само че ако и други страни се замислят за напускане,
несигурността се засили и растежът в ЕС премине в спад, то
тогава сценарият е съвсем различен“, предупреждава той.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.