Краят на пътуването или ново начало за Yahoo?

Франс прес

Продажбата на основния бизнес на Yahoo като че ли е унизителна съдба за някогашната звезда на Силициевата долина, но анализаторите не съзират окончателен край на съществуването на марката.

Споразумението, обявено в понеделник, предвижда телекомуникационният гигант Verizon да поеме медийните онлайн платформи на американската интернет група за 4,8 милиарда долар,
малка част от 125-те милиарда долара борсова капитализация, регистрирана от Yahoo, когато бе на върха на славата си. Групата със сигурност ще изчезне като независима структура,
но марката й вероятно ще оцелее и може би дори ще придобие по-голяма сила под чадъра на новия си собственик, прогнозират анализатори.

„Нека да наречем това ново пътуване за Yahoo“, каза Шар
ВанБоскирк, анализаторка от компанията за пазарни проучвания
Forrester. „Не очаквам Verizon да изостави марката Yahoo, а
по-скоро да запази името Yahoo на многото й и твърде добри
медийни сайтове“.

Макар Yahoo успя да привлече чрез сайтовете си (Yahoo News,
Yahoo Mail, Yahoo Finance…) световна аудитория от един
милиард потребители месечно, „компанията обаче не съумя да се
промени и да адаптира марката си, когато пазарът се променяше“,
посочва анализаторката.

„За тях (Yahoo) би могло да бъде добре да мислят различно за
това какво означава да си Yahoo“, и да използват марката си
като платформа, за да „отидат може би по-далеч, отколкото
стигнаха през последните пет години“, допълва ВанБоскирк.

Синергии

Verizon предвижда да управлява изкупените активи от Yahoo с
посредничеството на AOL, друга детронирана звезда на интернета,
която също неотдавна придоби, предоставяйки й полуавтономно
управление под егидата на Тим Армстронг.

Сделката бе представена и като източник на синергии: Verizon
се опитва да се разшири отвъд традиционния си бизнес на
телекомоператор, а Yahoo се нуждае от помощ, за да спре упадъка
си, изправена пред конкуренцията на други интернет групи като
Google или Facebook. Някои наблюдатели обаче се питат дали
обединяването на две бивши звезди в интернета може да бъде
достатъчно, за да излязат отново на авансцената.

„Yahoo се затрудняваше да отговори на очакванията на
инвеститорите всяко тримесечие“, подчертава Грег Стърлинг от
специализирания сайт Search Engine Land. „Може би това ще им
позволи да добият по-дългосрочна визия“.
Той е оптимист за операцията, стига Verizon да гарантира
достатъчно поле за действие и инвестиции.

Шефката на Yahoo Мариса Майер обяви на пресконференция
„значителен стратегически ангажимент на Verizon за запазване на
акцента, поставен от Yahoo, върху информацията, връзките и
развлеченията на нашите потребители“.
Yahoo „промени света и ще продължи да го прави чрез
сближаването си с Verizon и AOL“, заяви тя.

Културен шок

Трансакцията освен това ще изпита способността на двете
групи, зад които стоят толкова различни истории и култури, да
намерят начин да процъфтяват заедно.

Yahoo е плод на иновационната култура и на свободата на
Силициевата долина, докато корените на Verizon са на
телекомуникационна компания от Източното крайбрежие, подчинена
на редица регулации.

„Те са може би възможно най-отдалечените една от друга две
компании“, коментира Роджър Кай, анализатор в Endpoint
Technologies Associates. Verizon „не е инновативна компания, тя
е много различна от света, насочен към софтуера“, откъдето пък
идва Yahoo.

„Културата (…) е може би ключовият въпрос“, посочва и Грег
Стърлинг. „Verizon ще бъде компанията майка и ще упражнява
контрол, но тя се нуждае от създаването на благоприятни
възможности за иновации и не бива да налага култура, която кара
служителите да напускат“, предупреждава той.

Стърлинг припомня все пак, че други групи, като Disney,
изглежда са съумели да интегрират успешно малки компании без да
потиснат творческите им пориви.

Според него „възможно е Verizon да упражнява надзор, давайки
в същото време на новия си клон достатъчно автономия, за да
прави неща, които привличат таланти, и да му позволяват да бъде
креативен“.

БТА

_черновиЗдраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.