Кампанията на Тръмп може да подкопае империята му

Тръмп тауър. Снимка: фирмен сайт

Доналд Тръмп продаваше луксозни апартаменти, хотелски стаи, вратовръзки, списания, вино, книги и пържоли с името си върху тях. Ако загуби изборите на 8 ноември, дали най-разпалените му привърженици ще купуват носни кърпички „Тръмп“ да си бършат сълзите?

Магнатът на недвижими имоти Доналд Тръмп обича да поставя с големи букви името си върху небостъргачи и хотели и разшири личната си марка, проектирайки имидж на успех върху златна плоча. След цял живот сделки – и книга от 1987 г., „Изкуството на сделката“ – той постигна тази година вражеско превземане на консервативната Републиканска партия.

Ако се окажат обаче верни резултатите от проучванията, че демократката Хилари Клинтън ще доминира в решаващата избирателна колегия, задаващото се поражение на Тръмп на 8 ноември може да разбие внимателно градения му имидж на победител.

А и грубата му и понякога невъздържана реторика може вече да е нанесла трайни поражения върху неговата бизнесимперия. Тръмп водеше кампания без прецедент, откакто влезе в президентската надпревара през юни 2015 г., доминирайки в медиите с бомбастичния си характер вместо в скъпи телевизионни реклами. Дори негативни реакции към най-обидните му коментари като че ли заглушаваха опоненти и проблеми.

Аманда Фрайзън, професор по политология в университета Пардю
в Индианополис, щата Индиана, заяви, че разпознаването на името
му от 40 години е ключ към политическия му успех.
„Разпознаването е голямо нещо в политиката“, каза тя за ДПА.
„За мнозина американци името му е синоним на успех – дори да
няма реално основание за това.“

Тръмп превзе клюкарските колонки като плейбой от Манхатън,
преди да се появи върху страниците за бизнес като безразсъден
инвеститор в хотели, казина и кратко просъществувала
авиокомпания.

После той увеличи славата си с медийни изяви като водещ в
продължение на десет години на реалити програми – „Стажантът“ и
„Звездни стажанти“.

Десетки милиони зрители гледаха Тръмп, превъзнасян като умен
и силен бизнес мениджър от състезатели, които той изхвърляше
със знаменитата фраза „Уволнен си!“.

Откакто влезе в президентската надпревара, обидните
изявления на Тръмп за мексиканските имигранти накараха веднага
телевизиите Ен Би Си и испаноезичната „Юнивижън“ да прекъснат
общите си проекти с него.

Неотдавна жителите на нюйоркска сграда с неговата марка
„Тръмп“ пуснаха онлайн подписка с искане името му да бъде
махнато, обосновавайки се с „отвратителното му отношение към
жените, расистките му изявления, нападките срещу имигранти,
подигравките със сакати, неплащането на данъци и откровените му
лъжи“.

През цялата президентска кампания Тръмп сякаш правеше скрита
реклама на своя бизнес и едновременно представяше себе си като
ефективен, успешен лидер, който ще ръководи правителството както
бизнеса си.

Същата тактика приложи вчера във Вашингтон, където смеси
политиката с бизнеса на тържествено откриване на новия му
луксозен хотел „Тръмп интернешънъл“ на пет преки от Белия дом.
Преди три години в съобщение за печата се описваше сделката
за превръщане на Старата поща на Пенсилвания авеню в хотел до
2016 г. Но вчера Тръмп обяви, че проектът е приключен
„предсрочно“.

„Това е, което искам да направя с нашата страна и именно за
това полагаме толкова много усилия“, заяви кандидатът на
републиканците. „Точно сега всичко, до което се докосне
правителството ни, е развалено или се разваля. То винаги е
надхвърлило бюджета, изостава от сроковете и просто нищо не
работи.“
В балната зала, украсена с 34 колони в коринтски стил със
златно листо на върха, той нарече проекта за старата поща
„метафора на онова, което можем да направим за нашата страна“.

Но запознати с туристическия бизнес съобщават, че
резервациите в хотелите на Тръмп в национален мащаб са намалели.
Самата бизнес организация на Тръмп обяви нова хотелска марка
без името му – Сайън (Scion), за която казват, че е насочена към
по-младите.

Кандидатът лично опроверга разпространяваните твърдения, че
планира след изборите своя медия, за да си запази аудитория от
пепелта на проваления политически проект. Още тази седмица
кампанията му започна да излъчва ежедневен „новинарски“ сегмент
във Фейсбук, което изглежда като проба за телевизионен канал.

След като се втурна в надпреварата за президентската
номинация на републиканците миналата година, Тръмп излезе далеч
напред в първите вътрешнопартийни избори. И когато спечели още
три щата на 8 март, се надсмя над тримата си републикански
съперници.

„Има само един човек, който се представи добре тази вечер:
Доналд Тръмп“, заяви той пред екзалтираните членове на неговото
голф игрище във Флорида на нещо като пресконференция, превърнала
се в митинг на победата.

Самообявилият се милиардер веднага се захвана с рекламиране
на бизнес кариерата си – „градя велика, велика компания“ и
набързо изброи други активи, в които неговата организация Тръмп
е инвестирала надлъж и шир. Тръмп определи проект за строеж на
жилища на река Хъдсън в Манхатън като „един от най-успешните
проекти, правени някога в строителния бизнес“.

Последва дълга защита на успешните му бизнес начинания в
авиокомпании и потребителски стоки като вода и вино, след като
републиканският кандидат на изборите през 2012 г. Мит Ромни –
самият той инвеститор на нови бизнес начинания, постави под
въпрос бизнес уменията на Тръмп.

Тръмп посочи към поднос с натрупано върху него сурово месо:
„Ето стекове Тръмп. Между другото, ако някой иска да си вземе,
ще трябва да плати по 50 кинта парчето.“

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.