„Черният петък“ се обезценява
Ройтерс
Продажби през „Черния петък“ започват да буксуват и американските търговци предлагат намаленията си преди Деня на благодарността още по-рано, отколкото през последните години, за да привлекат купувачите, тъй като денят след празника вече не бележи връх в покупките от т. нар. физически магазини.
„Черният петък“, както е известен петъкът след Деня на благодарността, по традиция дава началото на сезона на
празничното пазаруване в САЩ. Той е бил денят, когато търговците са минавали на печалба т.е. минавали от „червено“ на „черно“. Много вериги обаче започнаха да отварят магазините си още през вечерта в Деня на благодарността, за да увеличат клиентите и продажбите си.
Броят на купувачите, пазарували през дългия уикенд по случай Деня на благодарността, е спаднал с близо една трета – от 147 милиона през 2012 година до 102 милиона през 2015 година, според Националната федерация за търговия на дребно на САЩ. Освен това по-ранните празнични промоции и онлайн пазаруването са подкопали покупките във физическите магазини с над 6% миналата година, посочва федерацията.
Американските вериги обаче тази година са удвоили усилията
за повишаване на продажбите, прилагайки познатата тактика, но с
по-голям интензитет. Wal-Mart вече съобщи, че ще увеличи
стоковите си наличности с една втора тази година и ще предложи
намаленията, типични за „Черния петък“, онлайн още рано сутринта
в Деня на благодарността.
Компанията за търговски цени и анализ на данни Market Track
съобщи, че според анализ на 15-те водещи физически търговски
вериги в САЩ и техните циркулярни съобщения онлайн по повод
„Черния петък“ съобщенията са направени около три дни по-рано,
отколкото миналата година.
„Всеки се опитва да изпревари другите и промоциите започват
все по-рано и по-рано, посочи Трейси Грегорски, старши
вицепрезидент в Market Track.
Миналата година намаленията на популярни продукти бяха с 30
до 40 % по-големи спрямо цените на „Черния петък“ с
наближаването на Коледа, според данните на Market Track.
Марк Коен, преподавател в Columbia Business School и бивш главен
изпълнителен директор на Sears Канада, посочи, че
„изключителният характер“ на „Черния петък“ до голяма степен е
отслабнал.
„Потребителите знаят, че има страхотни намаления и отстъпки през
цялата година, а цените през празничния сезона ще стават все
по-добри, ако изчакат,“ допълва той.
Намаленията са в сила от няколко дни на сайтовете на
търговски вериги като Target Corp, Macy’s Inc, Kohl’s Corp, Home
Depot Stores Inc и Lowe’s Cos Inc.
Гигантът в онлайн търговията Amazon.com Inc се присъедини
към тях с първото по рода си едномесечно намаление по повод
„Черния петък“.
Някои марки участват в акцията, като предлагат големи
отстъпки, които отслабват привлекателността на чакането на
„Черния петък“. Производителят на дамски чанти Kate Spade вече
предлага 75% намаление на някои свои изделия, а веригата с ниски
цени Off Fifth има подобни отстъпки за някои дрехи и обувки.
Сезонът на празничното пазаруване се разширява и „Черният
петък“ вече не е неговото жадувано начало, посочва Натали
Котляр, която ръководи отдела за търговия и потребителски
продукти в бизнес консултантската компания BDO Consumer. Тя
допълва, че мнозина започват празничното пазаруване още на
Хелоуин, Деня на труда или дори на деня на намаленията на Amazon
– Прайм дей на 12 юли.
Анкета онлайн на Reuters/Ipsos сред 1639 пълнолетни сочи, че
63 % не планират да пазаруват на „Черния петък“ тази година.
Около 32% отбелязват, че възнамеряват да приключат около
половината от празничното си пазаруване в този ден.
Сезонът на пазаруването в края на годината от ноември до
януари е решаващ за търговските вериги, тъй като може да покрие
до 40% от годишните продажби. Националната федерация за търговия
на дребно на САЩ, която бе прекалено оптимистична понякога в
миналото при прогнозите на продажбите, очаква празничните
покупки да отбележат растеж от 3,6 % тази година до 655,8
милиарда долара.
Само за „Черния петък“ около 70 % от търговците очакват
продажбите да останат без промяна тази година, според телефонно
интервю с ръководители на маркетинга на 100 американски фирми за
търговия на дребно, отбеляза BDO Consumer.
Въпреки това големите физически магазини като Target и
Wal-Mart ще отворят в 18 часа в Деня на благодарността.
БТА