От Македония за САЩ: Тийнейджър показва как се правят фалшиви новини
Асошиейтед прес
На втория етаж на шумен спортен център в македонския град Велес млад доставчик на фалшиви новини отваря своя лаптоп и защитава тезата си защо това да лъжеш е по-доходоносно от казването на истината.
Истински новини се съобщават навсякъде, казва той. Измислените истории са уникални, добавя тийнейджърът. „Фалшивите новини са добри новини“, казва 18-годишният младеж, с лъскав часовник закопчан на китката му, посочвайки графа, която показва цифрите на неговата аудитория, достигаща стотици хиляди. „Една фалшива информация е много по-общодостъпна от всяка друга“, казва той.
Докато президентът Барак Обама, основателят на Фейсбук Марк Зукърбърг, журналисти и академици спорят за влиянието на задвижваната в социалните медии пропаганда около последните избори в САЩ, този заспал бивш промишлен град, гледащ към река Вардар в централна Македония, се оказа замесен в дебата.
BuzzFeed News идентифицира Велес като център на индустрия за фалшиви новини, сензационна или фалшифицирана информация във Фейсбук. Репортер от британския новинарски канал Channel 4 преследва младите босове на тази индустрия из града, притискайки в ъгъла един 16-годишен бос на фалшиви новини, който
каза, че няма планове да спре да върши това, макар да призна, че това не е правилно.
Подобни угризения нямаше тийнейджърът, който говори пред АП в спортната зала „Гемиджии“ във Велес. Връщайки се от оспорван футболен мач на закрито в празния офис, той обясни на журналист от АП тънкости от неговата операция за фалшиви новини при условие, че нито той, нито неговите фалшиви информационни сайтове ще бъдат идентифицирани, защото в противен случай това ще навреди на бизнеса му.
Той показа пред АП как краде голяма част от материалите си
от The Political Insider – десен информационен сайт, който
произвежда постоянен поток от информации в подкрепа на Доналд
Тръмп. След това той отива в Google Analytics, за да покаже, че
е успял да събере над 685 000 преглеждания на страницата за една
седмица.
Тийнейджърът казва, че месечните му приходи възлизат на
четирицифрено число – значителна сума в страна, в която средната
месечна заплата е 360 евро или 383 долара. Докато навигира в
статистиката за сайта си, той дава ценни журналистически съвети.
„Трябва да пишете това, което хората искат да видят, а не
това, което искате да покажете“, казва той, преглеждайки
информациите в The Political Insider, където голямо заглавие
гласи „Арестувайте Хилари сега“.
Използвайки уеб службата за информация Domain Tools
Асошиейтед прес потвърди, че тийнейджърът стои зад повече от
десет различни уеб сайтове, включително имитации на известни
американски медии. Типични заглавия са: „Сензация! Кралица
Елизабет кани Тръмп. Това променя играта“ или „Извънредни
новини: ще ви призлее от това, което току що направи Джордж
Сорос“. И двете информации съдържат неверни или спорни
твърдения.
Едно просто търсене в Domain Tools разкри около 200
ориентирани към САЩ информационни уеб сайтове, регистрирани във
Велес, повечето създадени през близките 12 месеца.
Тези сайтове следват един от два модела – някои се маскират
като известни медии като „Ню Йорк Таймс“ или „Фокс нюз“, други
оперират под имена, които звучат като американски, например USA
Daily News 24. Водещата новина в последния сайт гласи: „Мишел
Обама настоява американците да платят една сладка пенсия от 160
хиляди долара на майка й“, като историята е напълно измислена.
Съобщение, в което поискахме коментар от администратора на
USA Daily News 24, не получи непосредствен отговор.
Повечето сайтове изглежда се захранват чрез плагиатство.
Информации се вадят от блогове, сайтове за конспирации и сайтове
за измислени новини и се постват отново в социалните медии.
За жителите на Велес – западнал македонски град от 50 000
души, със закрити заводи и висока безработица, хилядите долари,
които носи тази операция с фалшивите информации, не са нежелани.
„Те гледат на това по позитивен начин“, казва местният
журналист Петър Пецков. „Те казват, че момчетата работят. Има
пари и ние ще се възползваме от това“, казва той.
За всеки друг във Фейсбук новият бизнес във Велес означава
смайваща атака от дезинформация и пропаганда.
„Да различиш реалното от фалшивото е трудно, когато хората
съзнателно се опитват да прикрият това от вас“, казва Робин
Кеплън, изследовател в Data & Society – базиран в Ню Йорк
институт, който изучава културното влияние на технологичните
промени.
„Заглавията, които това македонско момче използва, биха
могли да бъдат намерени преди няколко години в Upworthy или
Elite Daily – два уебсайта, които за пръв път въведоха феномена
с новини-вируси. Те стъпват върху практики, с които хората вече
са свикнали“, каза тя.
Македонският тийнейджър казва, че не се интересува от
политиката. Той вижда във всичко това схема за правене на пари,
както и подготовка за кариерата му след гимназията, където той
учи маркетинг и политика.
Отхвърляйки обвиненията за етиката на фалшивите новини, той
казва, че това е задължение на читателите.
„Те могат да прочетат информацията, ако искат“, казва той.
„Не ги карам да кликват върху статията“, казва той.
БТА