Защо летище София прилича на изоставено и го управляват мърлячи?

Стрелките към метрото водят до затворен вход. Снимка: e-vestnik

Преди години имаше виц  „Стюардесата съобщава по уредбата в самолета: Уважаеми пътници, наближаваме летище „София”, затегнете коланите и върнете часовниците си 50 години назад”.
Вицът още е актуален. Пристигащите от европейски летища на новия Терминал 2 попадат в някаква изостанала държава, със запуснато летище, неугледни коридори и неуредици.

За багажа най-често се чака повече, отколкото на огромни летища като Виена или Брюксел. В София кацат десетки пъти по-малко самолети на ден, разстоянията са по-къси от други аерогари, а летищната администрация не може да организира бързо извозване на багажа от самолета.

Още като те докара автобусът от самолета до остъклената фасада, те смайва организацията – над някои входове седи надпис „Пристигащи от не Шенген”. Идваш от Западна Европа, а те стоварват точно на този вход. Че за какво, аджиба, са го измислили? Кой да им каже, че може би е по-правилно е да има отделен вход – „Страни от Шенген” и др., а не измишльотината „Не Шенген”. Но това са тънкости, които на властите на летището са им сложни.

Бурени растат по терасите, сякаш е изоставено летище. Снимка: e-vestnik

Пристигащите ги посрещат огромни пусти коридори, с вид на немити отдавна, а в единия край свряно едно малко магазинче „Дюти фрий”, което прилича на бедна лафка от времето на соца.
В помещението за багажа, където се чака доволно дълго, се виждат слоеве от прах над лентите. Сравнително ново летище, а изглежда като изоставено. Това сигурно заради мощната синдикална организация на чистачките на летището, на които даде едно рамо и бившият нов премиер Борисов. Да си ги държат с по 1500 лева заплата, ако искат и 2000 да им дадат, но летището е мръсно и няма на кого от управата да му направи впечатление.

По терасите към паркинга растат бурени, сякаш е селска улица. В самия паркинг се виждат изоставени автомобили с дебел слой прах. Някои седят с месеци и дори години. А как става това, като има ценоразпис, 2 лева на час? Чии коли държат там летищните власти? Платили ли са си? Това е невъзможно да се плати – за няколко месеца или година, по колкото седят някои автомобили, цената за паркинга надминава стойността им като автомобили. Абсурд е някой да я плати. Тогава защо не ги извозят някъде, вместо паркингът да прилича на гробище за автомобили? На някои изоставени там коли им бяха окрали мигачите и продължаваха да си седят.

Загадъчните входове "не Шенген", на който стоварват пътници и от Западна Европа, да им се чуди човек за какво са тия означения. Снимка: e-vestnik

Загадъчните входове "не Шенген", на който стоварват пътници и от Западна Европа, да им се чуди човек за какво са тия означения. Снимка: e-vestnikБурени растат по терасите, сякаш е изоставено летище. Снимка: e-vestnikСтрелките към метрото водят до затворен вход. Снимка: e-vestnikТераса край коридорите към паркинга. Снимка: e-vestnikВрата към паркинга на летището. Снимка: e-vestnikЧесто преграждат местата за спиране пред летището, сигурно така гарантират сигурността му... Снимка: e-vestnikКоридор към паркинга. Снимка: e-vestnikДълга редица спрели и паркирани коли в нарушение, тъй като не е създаден нужният ред, не е само до дисциплина на шофьорите. Снимка: e-vestnikИзоставени коли на паркинга на летището, където се плаща 2 лв. на час. Снимка: e-vestnikИзоставени коли на паркинга на летището, където се плаща 2 лв. на час. Снимка: e-vestnikИзоставени коли на паркинга на летището, където се плаща 2 лв. на час. Снимка: e-vestnik

В голямото фоайе едни дълги линии със стрелки на пода сочат към изхода за метро и за автобус. Тръгваш послушно като куче по стрелките за метрото и излизаш на въртящи се врати, пред които е опъната верижка и знак за затворена улица. Входът е затворен, не работи. Софиянецът знае, че метрото е там отзад, връща се обратно до друг вход и тръгва натам по външния тротоар. Но чужденец или човек, който не е от София, знае ли? Какво ще си помисли? Че метрото не работи? Че до него няма достъп? И кого да пита? Ще търси из фоайето блуждаещи разпасани служители, със сигурност „безкрайно любезни” и избирани по степента на „блестящия си английски” и други езици. Всеки тук е уреждан с връзки, както се уреждат назначенията в „Ръководство въздушно движение”.

Често преграждат местата за спиране пред летището, сигурно така гарантират сигурността му… Снимка: e-vestnik

По правило половината входове с въртящи се врати на Терминал 2 са затворени. Така решила управата. Що са ги предвидили архитектите, не е ясно. Управата си има друг ред – няма да отваряме всички входове, да не влизат от много места. Да ни е по-лесно. И от време навреме размесят – затворят един, отворят друг. А когато има повишено внимание за някаква опасност от атентати, опъват едни найлонови ленти отпред, с които ограничават достъпа на коли близо до сградата и движението на пешеходци по тротоара пред сградата. Като ги видиш найлоновите ленти и те изпълва чувство за сигурност.

Изоставени коли на паркинга на летището, където се плаща 2 лв. на час. Снимка: e-vestnik

Цените на кафенета, павилиони преди и след границата на летището, са единственото, по което София се мери със западноевропейските летища. Даже е по-напред от някои. И всяко магазинче, павилионче на летището е с политическа протекция. Делят си ги разни фирми на този и на онзи, с благословия на съответните на власт коалиции. Не е шега.

Впечатленията могат да имат естествено продължение, ако летиш с „България Ер”. Уж частна авиокомпания, приватизирана от ТИМ, ама… Че и телевизия си направиха с това име. Това не променя неразбориите и намусените физиономии на стюардесите. Ама това е друга тема.

А, летище „София” щяха да го дават на концесия, пък нещо спряха процедурата. Ако дойде концесионер и е същият български мърляч, няма какво толкова да се промени. Така че важно е някой да се пребори с мърлявщината, а не да търси как точно и на кого да напълни гушата с концесия.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.