Нямало картел? А какво има? Братско нагласяне на цените?

Цените на масовия дизел, бензин и газ в петте най-големи вериги бензиностанции в София към момента. Те са еднакви – 2,11 лв. и 1,08 лв. На някои бензиностанции „Лукойл” продава с 1 ст. по-евтино, за парлама. В други градове веригите продават с 2-3 ст. по-ниски цени, но пак са еднакви. Снимка: Иван Бакалов

Неотдавна Комисията за защита на конкуренцията обяви, че няма картел на горивата. Тоест – големите вериги бензиностанции не се договарят за цените, има реална конкуренция. Само преди няколко месеца, през октомври, Комисията съобщи обратното – че има картел. Нещо е размислила, явно. Валентин Златев, шеф на „Лукойл – България”, похвали последното решение на Комисията за защита на конкуренцията.

Само че какво вижда обикновения потребител, който си сипва гориво по бензиностанциите? Навсякъде в големите вериги бензиностанции, цените са еднакви. Тихо и полека България се е върнала в комунизма. По Татово време цените на горивата, както и на хляба, захарта, и т. н. се определяха с постановления, а не от пазара. И на всички бензиностанции в страната бяха еднакви. Тези славни времена се върнаха. На снимката се вижда, че петте най-големи вериги за продажба на горива продават с еднакви цени масовия бензин и дизел, и газа. Днес това е уникално. Световен феномен.

В Западна Европа на бензиностанциите цените се различават с 5-10 цента. В САЩ от една до друга бензиностанция в различните щати може да има разлика и по 1,5 долара на галон (до 30-40 цента на литър). В България всички цени са еднакви. Впрочем, само „Лукойл” продава тук-там с 1 ст. по-евтино, ей тъй, за парлама. Това е приблизително 0,4% разлика в цената. И 2 ст. разлика да има, това пак е под 1% от цената.

Какво означава това?
По закон означава картелно споразумение. Когато един от големите търговци вдигне цените, вдигат и другите и продават на същата цена. За това не е нужно да има писмено или устно споразумение. По света самото съобразяване се определя като картел и за такова нещо глобяват монополните компании със стотици милиони.

У нас 2008-2009 Комисия за защита на конкуренцията умува и реши, че няма доказателства за картел. Пак бяха еднакви цените.

През февруари 2016 Комисията пак умува и реши, че има „убедителни данни” за картел (виж тук). Тя обави, че „Шел България“, „Ромпетрол България“, „Еко България“, „ОМВ България“, „Петрол“, „НИС Петрол“ и „Лукойл България“ са се договаряли на какви цени да продават бензина и дизела.

През октомври 2016 шефката на Комисията Юлия Ненкова заяви пред журналисти: „Имаме безспорни доказателства за картел на горивата” и отправи заплахи към големите вериги (виж тук). Прозвуча като предизборна закана, да се види, че държавата се грижи за потребителя. Но изглежда след това някой е посъветвал Комисията много да не се ежи и тя се оттегли с обяснения, че имало „ценови паралелизъм”, а не картел (виж тук). Да се смееш ли, да плачеш ли. Цените са еднакви, ама не са картел, ами просто си приличат.

Петролната и газова асоциация, оглавявана от Валентин Златев, предложи да се промени законът и дори да конфискуват колите на шофьори, които зареждат по-евтин с 20-ина стотинки бензин, защото на такива бензиностанции горивата били нелегални.
Комунизмът не си отива – дерат ти кожата монополно, както тогава.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.