Христовата кръв съдържа между 5 и 18 процента алкохол

Според папата виното е необходимост

Снимка: Стокфото

Причестяването, т. нар. Евхаристия в християнската религия, е църковен ритуал, пр който се пие малко вино и се яде парченце хляб. Виното представлява кръвта на Христос, а хлябът – плът от неговата плът.
Евхаристията води началото от Тайната вечеря. Тогава Господ Иисус Христос е взел хляб, благословил го е, и е дал на своите ученици, като им казал: „Вземете, яжте: това е моето тяло. И като взе чашата и благодари, даде им и рече: пийте от нея всички; защото това е моята кръв…” (Мат.26:26-28)
Причащението, както още се нарича на църковен език Евхаристията, е церемония, на която вярващите споменават живота, страданията и смъртта на Спасителя. Евхаристийният хляб и евхаристийното вино (вино за причастие), се благославят на церемонията и така се превръщат в истинско тяло и в истинска кръв на Христа Спасителя. По време на ритуала свещеник поднася на всеки вярващ да отпие от чаша с вино и слага в устата му парченце хляб. По този начин вярващите се съединяват най-пълно и неразделно с Христа – за опрощаване на греховете.
Какво обаче е виното?

Има ли изисквания към него?

Според църковните канони виното трябва да е естествено произведено от плодовете на лозата, чисто и да не се смесва с някакви други течности. Разрешено е да се разреди само с малки количества вода преди церемонията. Не трябва да се използва вино което киселее или е развалено на вкус, или със съмнения за автентичност на произхода.

Вино за причастие. Снимка: Сайт за продажби

В църковните церемонии по света участват милиони вярващи, количествата вино за причастие също са огромни. В България по църковните магазини се продава евхаристийно вино гръцко производство, за 15 лв. бутилката. Това е бизнес в цял свят.
В българските църкви свещениците използват всякакво вино, дори домашно, стига да е (евтино) и добро. Разрежат го с малко вода.
По света има винарски изби специализирани в произвоство на вино за причастие. Биизнесът си е бизнес. Но видовете вино за причастие се различават значително. Някъде използват полусухо или полусладко, дори високоалкохолно усилено вино. Алкохолното съдържание варира между 5% и 18%.
Проблемът е, че в церемониията

участват и деца

Когато дадеш на 10-годишно дете да изпие макар и глътка високоалкохолно вино, то неминуемо ще го опияни. В католическия свят децата, ходили на църква, си спомнят цял живот вкуса на виното за причастие от детството си. Има хора в Италия,, Испания и др., които търсят и си купуват вино за причастие, за трапезата си вкъщи, защото им харесва. В Щатите много вървят продажбите на вино за причастие по интернет, защото много потребители го смятат за по-чисто или им харесва на вкус. Било защото някои видове са подсладени, било по други причини.

Гръцко вино за причастие, което се продава у нас за 15 лв. бутилката. Снимка: сайт за продажби

Според обичаите в една или друга страна в Южна Еропа в църквите се използва различно вино, с повече или по-малко алкохол. Няма изискване от канона за нивото на ферментация на гроздовия сок.
В някои църкви свещениците разреждат виното до слабоалкохолно, да не отблъснат някои от вярващите, които се пазят от алкохол. Но в традиционно винарски страни виното за причастие рядко се разрежа, независимо, че го пият и деца.
Виното за причастие е само вино, преди да бъде благословено.

Папа Франциск: Виното е необходимост

„Папа Франциск е готин пич” – пише винарският сайт vinepair.com. Всички хвалят модерният папа, който смекчи католическата обсесия с абортите, със средствата против забременяване, проявява се като съвестта на света, в своите изказвания за милосърдие и критики към жестокостите и капитализма. На всичкото отгоре папата има и чувство за хумор. Но винарското издание е във възторг от отношението на папата към виното. То нарича папа Франциск идеалният човек да изпиеш едно вино с него в края на деня. Защото миналата година папата обърна специално внимание на виното и го нарече „необходимост”.
Точните му думи са: „От водата се нуждаем, за да живеем, но виното изразява богатството на трапезата и удоволствието от празнуването.” И заключва: „Виното е необходимост за всяко празнуване”.
Папа Франциск със сигурност подкрепя удоволствията от виното, но дали той е единственият папа, който прави това? Защото виното за причастие има исторически корени в църквата. Ватикана дори има винарска изба, която се казва Cuvee du Vatican. Предишните папи са благословявали виното от избата и са го пили. Виното винаги е било приятел на църквата.

Виното
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.