Онлайн риалити шоу – новият печеливш хит

Струва малко, гледа се от милиони и привлича големи спонсори. Нищо чудно, че сайтът Bebo стартира третия си реалити проект.

Главната героиня в драмата „Kate Modern“, която се прави специално за сайта Bebo. Снимка : бебо.ком

Продуцентите на Биг Брадър подготвят ново риалити шоу, което ще проследи приключенията на шестима младежи, обикалящи света. Интересното е, че няма да можем да гледаме шоуто по някоя от големите телевизии. „Тhe Gap Year“ ще се гледа само онлайн – в социалната мрежа Bebo, която в последните три месеца пусна други два подобни продукта като част от смелата си стратегия, която озадачава все повече телевизионери.

Съдъжание, близко до това на телевизиите и сега може да се намери в Интернет – в сайтове като MySpace и YouTube, но то обикновено спада към три категории : създадено от потребителите съдържание, записи от телевизиите или рекламни материали. Bebo разчупва този модел. Сайтът има 10,7 милиона требители само във Великобритания и отскоро разработва собствено портфолио от авторско видео съдържание.

„Социалните мрежи направо експлодират в момента, но Bebo е специфичен случай“, казва Джоана Шийлдс, президент на Bebo. „Профилът на всеки потребител е уникален, той много истински показва личността зад аватара, съчетавайки музика, видео и друго подобно съдържание. Просто моделът е съвсем различен от създадените главно за удобство мрежи като LinkedIn.“

Потребителите на Bebo са предимно между 15 и 24 години, рядко използват традиционните медии и вместо това предпочитат да търсят всичко онлайн. Именно тези тенденции, както и растящата конкуренция от други сайтове, кара Bebo да бъде не просто социална мрежа, а своеобразна Интернет медия.

„Залагаме на оригиналното съдържание, за да привлечем хората и да ги провокираме да се себеизразяват, казва Шийлдс. Колкото по-интересна е нашата продукция, толкова повече време те ще стоят на сайта ни.“

По-рано този месец от компанията обявиха, че се присъединяват към OpenSocial, обединение на социалните мрежи, предвождано от Google, което се стреми да предлага на потребителите нови инструменти за създаване, модифициране и подобряване на собствената им продукция.Тези дни се очаква Bebo да оповестят и други свои партньори, които ще подкрепят модела им за оригинално съдържание.

Социалната мрежа Bebo набира все повече популярност благодарение на уникалното си видео съдържание.

Какво по-точно ще представлява риалити шоуто „Тhe Gap Year“? Шест от потребителите на Bebo ще бъдат избрани и ще обикалят света, изпълнявайки серия от мисии, като същевременно ще са в директна връзка с другите клиенти на сайта. Това е третият подобен проект на Шийлдс за последните шест месеца. Първо през август се появи онлайн драмата „Kate Modern“, а след това започна разработката на „Дневникът на София“, който ще се излъчи в началото на новата година.

Всеки от форматите се върти около оригиналното видео съдържание, но също така включва разнообразие от други интерактивни елементи. Кастингът се провежда винаги сред потребителите на Bebo, като останалите членове на сайта избират кой от селектираните кандидати да спечели. Сценарият и героите за двете онлайн драми са предварително обсъдени с клиентите на Bebo преди да започне заснемането, а пак потребителите определят как ще се развие сюжетът и как героите ще еволюират.

]Всяка „програма“ си има собствен профил в Bebo, а в случая с „Kate Modern“ и в MySpace и YouTube. Идеята е съдържанието да е широко достъпно, но аудиторията да може да взима реално участие само на сайта на Bebo. Всеки ден се публикуват нови видео епизоди, главните герои имат свои профили на сайта и са в директна връзка с аудиторията.

Около 25 милиона души са гледали досегашните четириминутни епизоди на „Kate Modern“. Всеки епизод струва около 6 000 английски лири, което е значително по-малко от стандартния бюджет за една ТВ драма. Трябва да се има предвид и, че „Kate Modern“ има шест рекламни партньора – включително марки като Microsoft, Procter & Gamble и Orange, които са платили над 250 000 лири, за да бъдат споменати в сюжета. От всичко това става ясно защо Bebo планира да разшири финансовия модел на продукцията си и да се заеме с много нови предизвикателства.

„Засега внимаваме колко продукции правим за година, за да осигурим на всички достатъчно зрители, казва Шийлдс. Но искаме на развиваме потенциала си и постепенно да пригодим много други ТВ жанрове за нашата специфична платформа. Ще използваме други платформи, за да популяризираме нашата, включително традиционната телевизия. Силата на Bebo e, че веднага дава възможност за обратна връзка с потребителите, които искат не само да консумират съдържанието, но и реално да вземат участие. Зрителите се променят и ние задоволяваме желанията на младата аудитория.“

Това отношение прави Bebo сериозно явление в медийната индустрия. „Това може да е бъдещето на телевизията, поне за по-младата аудитория“, казва Марк Бойд от рекламната агенция ВВН. „Старият ТВ модел включваше добро съдържание, което да се гледа от много хора, за което да плащат спонсори. Бебо реално не прави нещо ново. Колкото повече расте аудиторията им, толкова повече и другите подобни сайтове ще копират идеята.“

Фил Гест, регионален директор за централна Европа на Habbo Hotel, виртуален свят за тийнеджъри, подчертава тази гледна точка. Спред него моделът на Bebo е начин социалните мрежи да станат още по-популярни. „Те трябва да се поддържат интересни и свежи, обяснява той. Но големият въпрос е как да бъдат покрити разходите за оригиналната продукция.“

За Джон Нолан от North One TV социалните мрежи бързо се превръщат в нов източник на бизнес. Но той призовава към предпазливост. „Социалните мрежи се въртят около специфични ниши, които обединяват хора с общи интереси. Това веднага привлича рекламодателите, казва Нолан. Въпреки това не трябва да избързваме и да ги обявяваме за новите телевизии.“

„За да работи едно съдържание, то не трябва просто да е друга версия на традиционната телевизия – трябва да имаш предвид не само медията, но и таргет групата и как тя иска да взаимодейства интерактивно със съдържанието. Не на последно място, все още съвсем не е ясно дали на края на тази пътека печалбата е сигурна.“

„Това е фундаментален въпрос, който остава без отговор, съгласява се Марк Ийвс, мениджър на агенцията Drum PHD. Социалните мрежи вече имат достатъчно аудитория, за да има смисъл да инвестират в оригинално съдържание, но все още не е изяснена схемата, по която това съдържание да се финансира – било то от спонсори, онлайн реклама или дори с помощта на потребителите.“

Ясно е обаче, че желанието на телевизиите да ограничават разпространяването на продукцията си и да я лицензират, просто не работи онлайн.

„Новите бизнес модели поемат по пътят на отворения код. Така съдържанието има максимална аудитория, тя може да взима участие и да го промения, а това моментално привлича рекламодатели, казва Ийвс. Обединението OpenSocial ще направи възможно профилите в един сайт да могът да бъдат използвани и в другите. Така потребителите ще рекламират себе си, както и всичко, което те харесват. В такава ситуация социалната мрежа, която хоства популярни онлайн продукти, може само да спечели.“

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.