Шоуто на канализацията – какви ги свършиха Кошлуков и Каменаров

Емил Кошлуков, програмен директор и водещ в БНТ, Константин Каменаров, генерален директор на БНТ. СНимки: от екрана и Булфото

Съботната програма на БНТ досега включваше публицистичното предаване „Плюс това“ сутринта и хумористичното „Шоуто на Канала“ вечерта. Познайте кое от двете махат от началото на април. „Шоуто на Канала“ – ще въздъхнете с облекчение. То си беше мъчително за гледане. Човек чак да се изчерви от плитките и евтини хуморески и кресливите гърчове на актьорите – неудобна работа. Ами че то вече и по най-малките читалища самодейците не играят такива плитки сценки, ще речете, правилно го махат.

Не, не махат него. Премахват от програмната схема „Плюс това“. То има грехове, които са се оказали непоносими. В това предаване се канеха не политици, а хора, които не са в краткия списък за посещение в телевизиите. Темите бяха значими. Събеседниците бяха компетентни. Говореха спокойно, покриваха различни гледни точки. Водещите не правеха кълбо напред и кълбо назад, за да забавляват зрителите. „Плюс това“ предлагаше един час смисъл на фона на съботно-неделните сутрешни лакърдии с познатите до втръсване глави от политиката и шоу бизнеса. Аргументът за премахването му е, че имало нисък рейтинг.

Такава е съдбата и на „Светът в седем“, половинчасовото предаване за международна политика в петък вечер. Също време, в което думата имаха журналистите, а не политиците. И по същата причина – нисък рейтинг.

Не бях права, когато писах, че програмният директор в БНТ Емил Кошлуков не работи, защото годината си тече, а все още няма програмна схема. То се оказа още по-лошо – той работел. И като не можа да „изработи“ доброто предаване „Денят започва с култура“ , компенсира с две други предавания. Малко работа му остава още, добрите предавания в БНТ не са много. С „Вяра и общество“ а-ха да се справи с помощна на Волен Сидеров, но колегията в телевизията написаха декларация в защита, която г-н Кошлуков прочете на зрителите от немай къде с интонация на шут. Може пък това да му е природната интонация на човека, той така си води и предаването. Остана още само една „История.бг“ , която май също може да се опъва, защото след назначението на Кошлуков там цъфна една професорка, позната от ТВ 7, която толкова не се върза със спокойния и професионален тон на предаването, че после някой явно тупна по масата и рече, че това е предаване за умни хора, не за свраки.

Да се спира предаване в обществена телевизия заради нисък рейтинг е като да се спре в училището таблицата за умножение, защото има нисък рейтинг, и да се замени с „Шушана“, защото има висок. Обществената телевизия затова се издържа от бюджета, защото има функция, която не е печеливша, за разлика от частните комерсиални телевизии. Обществената телевизия трябва да върши работа от обществена значимост. От нея не се очаква да печели и забавлява, а да образова, възпитава, да сплотява обществото около ценности. Спирам с лекцията, тя е толкова неизбежна за журналистиката, колкото таблицата за умножение в училището и всеки би трябвало да я знае.

Ако в БНТ не я знаят – лошо. Защото това е поредното място, което ще бъде съсипано от некадърност и невежество. Ако обаче я знаят – още по-лошо. Защото то означава, че не им се виждаме достатъчно прости. Все още тук-там нечий мозък щрака и това пречи на безмозъчните да се правят на важни необезпокоявано. Все още стои въпросът този народ около какво ще се обедини – около ценности или около „Шушана“? В контекста на БНТ – около „Плюс това“ или около „Шоуто на Канала“? Предлагат ни да е около шоуто на канализацията.

От reduta.bg

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.