„Беулф“ или как 3D технологиите вдъхват нов живот на киното

След много неуспешни опити, 3D-то днес изглежда като бъдещия голям хит в киното

Компютърната Анджелина в кадър от „Беулф“. Снимка: Ройтерс

Миналата седмица се оказа, че написаната преди 1000 години епична поема „Беулф“, която оттогава насам е ужас за всички ученици, може да бъде и неочакван боксофис хит, пише в. „Таймс“.

Филмът „Беулф“ заряза староанглийската мерена реч и я замени с високотехнологична анимация и играта на Анджелина Джоли. Това съчетание направи филма страхотен блокбъстър, който спечели 25,5 милиона долара само за една седмица в САЩ и близо пет милиона във Великобритания. И ако има и други големи печеливши от този успех, то това не са само големите книгоиздатели, но и 3D киното.

Холивуд се заиграва с 3D още от 1915 г., като накрая винаги завършва с по-голям или по-малък провал. До скоро 3D се възприемаше като новост, която се ползва като последен опит да се съживи някой умиращ франчайз: спомнете си „Челюсти 3D“.

Модерните технологии обаче зарязаха картонените зелено-червени очила и днес 3D филмите стават все по-популярни в Холивуд, където няколко студия и известни режисьори вече пуснаха пълнометражни 3D филми, или пък в момента работят по такива.

Засега най-много инвестиции в тази насока има Imax, канадската компания с франчайз в голямоформатни филми, които се показват само на специални огромни екрани.

Триизмерният „Беулф“ спечели над 120 000 долара само за първия си уикенд в Лондон, а в Америка беше пуснат на 83 Imax екрана. Печалбата от само 1 процент от възможните екрани вече покри 13 процента от разходите по филма.

Холивуд отдавна дава сигнали, че трудно се справя с дигиталната епоха, кварталните видеотеки и все по-големите телевизионни екрани. Но успехът на триизмерния „Беулф“ вероятно дава много идеи как кината отново да бъдат препълнени с хора.

Това беше една добра година за Imax, казва Ричард Гелфонд, един от изпълнителните директори на компанията. Миналата година те имаха проблеми със счетоводството, но тази година спечелиха сериозни приходи от хитове като „Трансформърс“, „Човекът паяк 3“, „Хари Потър“ и „300“.

За да се пресъздаде жива картина върху големи екрани, се използват специални голямо-форматни филми. Само за едно копие на Imax филм се плащат 30 000 долара, в сравнение със скромните 1000 долара за обикновен филм. Съответно, за да си избие парите, филмът има повече прожекции.

„Всичко опира до съдържанието“, казва Гелфонд. Много скъпи филми често се провалят в боксофиса, така че погрешният избор на съдържание може да излезе много солен. Същото е вярно и при 3D киното.

Невероятните възможности на 3D екраните вдъхват нов живот на киноиндустрията. Снимка: „Томсхардуер“

„Някоя романтична комедия няма да е добра 3D сделка“, казва Гелфонд. Но ако филмът е подходящ, Imax и 3D могат да са голям плюс. „ Аудиторията на Imax постоянно се повишава. Хората често гледат един и същ филм по два пъти, просто заради усещането.“

Повечето холивудски филми, показвани на Imax, засега не са 3D. Само последният „Хари Потър“ имаше кратка 3D секция в края. Гелфонд обаче очаква все повече и повече филми да навлязат в третото измерение през следващите няколко години.

Режисьорът на „Титаник“ Джеймс Камерън в момента работи по 3D филма „Аватар“. Продукцията се се възприема като потенциална повратна точка за 3D киното, а Камерън е убеден, че ще постигне голям успех. Той наскоро заяви пред Hollywood Reporter: „Направо ще ви изстреляме в дъното на киното по начин, който не сте виждали от много дълго време.“

Камерън е отдавнашен почитател на 3D и вярва, че тази технология може да спаси киното от ефекта на кварталните видеотеки и Интернет.

„Не смятам да правя филми, които хората да гледат на мобилните си телефони, каза той миналата година. За мен това е отвратително.“

Джефри Катценберг, изпълнителен директор на Dream Works, e на мнение, че новите постижения в 3D технологиите „имат потенциала да са най-важната иновация в киното откак е въведена цветната лента“.

Dream Works наскоро подписаха договор с Imax за три 3D aнимации: Monsters vs Aliens и How to Train Your Dragon, които трябва да излязат през 2009 г., както и насрочения за 2010 г. четвърти епизод на „Шрек“.

Големи имена в киното като Стивън Спилбърг и Питър Джаксън също са ентусиазирани относно 3D възможностите и смятат заедно да създадат трилогията „Приключенията на Тинтин“.

„При 2D има прекалено много начини, по които може да бъде гледан един филм“, казва Гелфонд. Кината се конкурират с DVD, pay-per-view, iPod, телевизия… „Вече все по-малко става времето между пускането на един филм по кината и неговото масово разпространяване.“

Използването на специфичните за киното предимства може да обърне колата. „300″ (филмът за анимираните спартанци, борещи се срещу персите) спечели 25 милиона долара в Imax и 210 милиона в Америка, така че ние имаме повече от 10% от боксофиса“, допълва Гелфонд.
Това е статистика, която показва, че хората все още искат да ходят на кино, но вече имат много по-високи претенции.

Но и Imax не са без конкренция. Друг играч на пазара, Real D, вече има повече от 1000 3D екрана, включително 21 в Европа. Друг претендент, Dolby, също разширява мрежата си от екрани по света.

Филмовите студия помагат финансово за закупуването на дигитални проектори, което прави 3D доста по-евтино за кината. Иначе инсталацията на Imax система струва около 250 000 долара. За да разшири обхвата си, Imax също планира да мине на цифрови технологии и ще пусне новите си по-евтини устройства на пазара още следващата година.

Миналата седмица Гелфонд сподели, че Imax все още е лидер, що се отнася до 3D. „В Америка печелим на екран четири пъти повече от конкурентите си. Но пък конкуренцията е добра за бизнеса“, смята той. Колкото повече екрани има, „толкова повече студия ще създават 3D кино и повече хора ще знаят за атракцията, която представляват тези филми“.

Дигитализацията на 3D филмите ще даде много нови възможности и на режисьори и продуценти. Старата система не е особено гъвкава, докато новите дигитални 3D системи имат възможност дори за 3D на живо.

„Мечтая си някой ден да можем да показваме картина на живо – представете си да гледате мач от Световното първенство на Imax 3D екран“, казва Гелфонд.

Той предвижда дните, когато хората ще ходят на кино, за да гледат концерти или спортни събития на гигантски 3D екрани. Киното не е играло такава роля от разпространението на телевизията насам.

„От десетилетия хората отписват кината, казва Гелфонд. Смятаха, че телевизията ще убие киното. После казваха същото за видеотеките. Не се случи. Няма съмнение, че правилата на играта се променят, но аз мисля, че с еволюцията на технологии като 3D, индустрията и в бъдеще ще може да посрещне всички предизвикателства.“

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.