60 млн. лв. за камери в автобусите на София – по 14 хил. лв. на парче…

Илюстрация: Спаси София

Възможно ли е системата за електронни билети на град като София да струва 100 милиона лева? За сравнение, с тези средства могат да бъдат построени две метростанции с два километра тунели, или да бъдат закупени 190 немски съчленени автобуси на газ.

Вече над 15 години „от догодина“ чакаме да пътуваме с електронни билети. Системата е безспорно необходима, тъй като би трябвало да позволи най-накрая да се въведе тарифиране на време, поощряващо прекачванията. Но с годините цената не спря да расте: започнахме от 9 млн., минахме през 20 млн., според вече бившото ръководство на Център за градска мобилност подало оставка заради съмнения за корупция, до колосалните 100 млн. лв.

Новото ръководство на ЦГМ реши, че София се нуждае от 5 пъти по-скъпа система за таксуване. Избраната турска фирма в обединение с няколко български, ще трябва да постави валидатори, камери, броячи за пътници, хардуер и софтуер за градския транспорт на София. Тя има скромен международен опит, предимно в държави като Руанда, Камерун, Ирак и Косово, а основният ѝ български партньор – Tixi е фирма, регистрирана преди едва два месеца. Но, всичко е точно…

Най-важният въпрос е за какво ще дадем тези пари? Две трети от стоте милиона ще отидат за поставянето на 4300 HD камери в превозните средства – мярка, нямаща нищо общо с тарифната политика или подобряването на градския транспорт. Камерите не са необходими за тикет системата, освен ако не бъде обяснено какво отношение имат те към нея. Затова призоваваме директора на ЦГМ, Христиан Петров, да обясни публично:

1) Каква е целта на тези камери за над 60 млн. и с какво те помагат на тарифирането?

2) Защо, ако е толкова важно да има камери в превозните средства, монтираните такива в дарените ни от Базел трамваи бяха премахнати, а тези в новите ни превозни средства не се ползват?

Съмненията ни се трупат, че целта не е да се реши отдавнашен и сериозен проблем, а се търсят схеми някой да „усвои“ едни пари. Ако това е начинът, по който Йорданка Фандъкова – Yordanka Fandakova и ресорният заместник Евгени Крусев (Транспорт за София) смятат да „реформират и подобряват“ билетната система на градския транспорт, може би е по-добре да си останем с хартиения билет и да изчакаме по-отговорни управленци зад кормилото на града. 15 години чакахме, можем да почакаме още малко.

(От фейсбук страницата „Спаси София„)

..

Допълнителни цифри и коментари от Фейсбук

Игор Игоров
А реално една камерка струва между 50 и 150 лв., в зависимост от качеството. САМО 100 пъти надценка и далавера за тия крадци и престъпници, само от камерите.

Иван Шопов
Не струва 50-150 лева. Но като сравнение ще кажа, че професионална система с 4 камери, наблюдение в реално време, бекъп и съхранение за месеци назад струва около 2600 лева. С мито, ДДС, монтаж и гаранция.
Но самите условия по поръчката са такива, че няма как “всяка фирма” да може да участва и предложи…

Radost Marinova
Новорегистрираното дружество ТИКСЕУ, участващо в новата поръчка, поразително прилича по име на успешния стартъп TICKEY, вече внедрил пилотна система за електронни билети в софийското метро, (а и в други и не само български градове). TICKEY предлагат разработката си безплатно на общината, или поне при много изгодна схема, освен това са български разработчици. ТИКСЕУ искат 100 милиона.

Peter Topareff
Разбира се, че е възможно. В София се крадат 70% от средствата, с които се осъществяват инфраструктурните и други проекти на общината. За самия проект остават 30%. В случая са се олели дори по техните стандарти.

Dimana Dyakova
Наглостта е толкова безочлива, че даже не ги е срам да покажат реалните цифри на сделката ….. СКАНДАЛНИ СА …. Да горят в мъки направо ви казвам…. Не мога да ги трая….

Vladimir Dobrev
Управлява ни организирана престъпна група. Всичките й действия са насочени към присвояване на обществените средства. Намерили са благодатна почва, тъй като т.н. граждани от които в същност присвояват, мълчат безразлично, понякога дори ръкопляскат.Опозиция няма и тя е в играта, медиите отдавна са купени, остават само групи като тази. Но само си пишем, те си крадат.И то апетитът им расте с всяка кражба.България е малка и спасение не се вижда от никъде…

Alexandar Tchilikov
Кметицата на Младост я разкарват оковани във вериги за (обвинения за) 500 хил. лв., а пичовете се готвят да откраднат 100 милиона от данъците ни и никой думичка не казва.

Никола Костадинов
Лошото е, че дори да ги вземат тези пари, които са в пъти повече от колкото струва това, накрая пак нищо свястно няма да направят и пак няма да имаме е-система, но ще сме със 100 млн. назад. Също като е- правителството.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.