Актрисата, която побърка Египет – първо сложи хиджаб и никаб, после ги свали

Египетската актриса Хала Шиха със и без хиджаб. Снимка: сайт на актрисата

Преди десет години Хала Шиха напуска бляскавата филмова индустрия, за да възприеме по-религиозен начин на живот. Тя започва да носи традиционното мюсюлманско покривало за глава хиджаб и широки дрехи с дълги ръкави. След това египетската филмова звезда се появява публично с още по-консервативно покривало за лице, тоест никаб.

Ислямистите ликуваха заради нейното решение, както правеха щом други знаменитости поемаха по подобен път. Сега обаче, след като тя реши да поднови актьорската си кариера и свали хиджаба, вече няма празненства.

Получилият голямо обществено внимание рязък завой на 39-годишната актриса този месец незабавно породи буря в социалните медии, печата и телевизионни токшоута – либерали възхваляват хода й като проява на лична свобода, а ислямистите скърбят заради нейния избор. В много отношения този частен случай е отражение на един по-голям конфликт в Египет.

Страната бе поляризирана, след като през 2011 г. народно въстание свали автократа Хосни Мубарак. Това възвести период на политическа доминация на движението „Мюсюлмански братя“, което спечели поредица избори, включително президентски. Генералите свалиха президента ислямист Мохамед Морси през 2013 г. след масови протести срещу неговата политика на разделение. Започнаха гонения срещу „Мюсюлмански братя“ и движението бе забранено като терористична организация. При президента Абдел Фатах ас Сиси подкрепяното от военните правителство проявява малка или никаква търпимост към политическия ислям.

Предвид факта, че статутът на жените е един от най-обсъжданите аспекти на исляма в Египет, въпросът за това как те се появяват публично изисква специално внимание. Шиха, която често играе мечтателни, романтични роли, се опитва да се дистанцира от понякога острия спор за решението й да свали хиджаба и да започне по-светски начин на живот.

„Никога не съм искала да оскърбя или обидя някого“, каза тя в телефонно интервю за Асошиейтед прес. „Това че съм свалила своя хиджаб, не означава, че съм против него. Съвсем не“, каза тя. „Все пак това е лично решение и мой избор. Аз съм актриса и не искам да бъда въвличана в политически конфликти“, обясни Шиха. Тя се позова на „лични причини“ за решенията си – както за отказа от актьорството отначало, така и за възобновяването на кариерата – но не сподели какви са те.

Едно нейно видео, пуснато наскоро в „Инстаграм“, обаче може да бъде възприето по-зле от ислямистите. На него тя, сияеща в широка усмивка, казва на фризьор в салон за красота: „Дойдох тук малко да променя цвета на косата си. Надявам се, че ще мине добре. Сигурна съм, че това ще бъде изненада“.

Според своя баща и сестра си Шиха съвсем наскоро си е направила профил в „Инстаграм“ и вече има 149 хиляди последователи. На нито една от снимките тя не носи хиджаб.

След нейното решение ислямисти заявяват, че Шиха е разочаровала жените и момичетата, които са гледали на нея като на пример за подражание. „Имаше много момичета, които й вярваха като на добродетелна сестра“, каза крайно консервативният проповедник Самех Адел-Хамид в токшоу по частна телевизия.

Други ислямисти изглежда изразиха скептицизъм за нейното решение. Шиха обаче каза пред АП, че не е поддържала връзки с ислямистки групи, когато е приемала религиозния начин на живот.

Хадиджа Хайрат еш Шатер, дъщеря на хвърлен в затвора лидер на „Мюсюлмански братя“, публикува във „Фейсбук“ дълго послание, в което призовава Шиха – „моята сродна душа“ – да покаже, че всичко това не е истина и да се появи публично отново забулена. „Слуховете, че си свалила хиджаба, ме пронизаха днес като с тъп нож“, написа тя.

Проповедникът Мохамед ес Сауи, друг краен консерватор, т. е. салафит, публикува свое видео как облян в сълзи и с треперещ глас умолява Шиха да се откаже. Той се стреми също да омаловажи нейното решение, като го назовава „временно отклонение“ и го приписва на „светските съблазни“.
За разлика от тях изтъкнатият филмов критик Тарек ас Шенауи я поздравява за проявената смелост пред лицето на, по думите му, една „трудно общество“.

Един от разгорелите се напоследък дебати е дали носенето на хиджаб и никаб е религиозен дълг или просто право на избор. Има и друг дебат за това дали строгите ислямски правила за обличане за жените ги пазят от нападките на мъже в Египет – страна, в която сексуалният тормоз по улиците е масова практика. Противниците на хиджаба настояват, че египтянките биват сексуално тормозени независимо от това дали са с тесни джинси, къса пола или никаб. Други казват, че общественото мнение играе роля и младите жени носят хиджаб, за да бъдат приети в своята общност, но в същото време не възприемат нищо друго от предписаната от исляма скромност.

„Отдавна има конфликт между либерали и ислямисти, а статутът на жените винаги е бил бойно поле“, каза политическият анализатор Саид Садек. „Въпросът често е дали (жените) да се забулват или не“, добави той.

Шиха е безразлична към това, че нейното лично решение да не носи хиджаб се е превърнало в национален дебат с политически подтекст. „Аз просто съм на различен етап от своя живот“, каза тя пред АП. „И съм щастлива, че отново ще играя.“

БТА

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.