Искам в колата кожен салон с ивици на зебра…

Интериорът на българската кола „Юнивърс“ е дело на Атанас Вилнер и екипа му. Снимки: www.vilner.eu

„Гъзарията“ и кичът през последните години са преосмислени от заможните българи и сега те се наричат лукс. Марковото, дизаинерското и уникалното е издигнато в култ, а само преди броени години богаташът у нас се познаваше по анцуга „Адидас“ и черното кожено яке…
Луксът вече се простира чак то интериора на колата.

Атанас Вилнер и екипът му работят близо 10 години в сферата на автомобилния интериор. Той твърди, че през годините е успял да събере най-добрия екип у нас.
Повечето тунингови фирми в България работят върху определена марка автомобили и то предимно с най- високия клас на тези марки. „Ние работим върху всички видове автомобил, независимо дали са корейски, немски, френски. По-скъпите автомобили са предвидени за да бъдат претапицирани. Други са направени така, че да не бъдат разглобявани -решение на производителя”, обяснява шефът на фирма „Вилнер” (www.vilner.eu).

„Започнах съвсем на майтап, без да предполагам, че това може да се превърне в бизнес, разказва Атанас. Започнах да си обличам волани с кожи, в началото не съм предполагал, че това ще се превърне в бизнес”. За първите си клиенти преди 10 години той е лаконичен: „Те вече не са между живите, по-добре да не говорим за тях”.

Хората, които искат да променят, подобрят и да превърнат в оригиналност интериора на колата си са предимно с големи материални възможности. При Вилнер обаче идват и такива, които са с много големи идеи, но не добре материално и обикновено си остават само с питането. „Жени не идват често при мен, защото предпочитат вместо да дадат 2 хиляди лева за салон, да си направят силиконови гърди”, казва Атанас.

Атанас Вилнер се занимава от 10 години с автомобилен интериор. Снимка: Авторката

Причините някой да поиска да си смени вътрешния облик на колата са няколко. Някои го правят с цел търговия, някои го правят с цел да си украсят автомобила за лично удоволствие, други – просто, защото е модерно.
Тенденцията в момента е насочена към комбинация на по-светли цветове. Оранжевото се ползва много в западните тунингови фирми в момента. У нас сега е най-модерно съчетанието между оранжево и черно, оранжево и бяло. Миналата година пък клиентите са наблягали предимно на червения цвят.

„Клиентите в България се промениха, категоричен е Наско. Допреди 3-4 години, всичките искаха да е като оригиналното, да няма разлика от оригинала. В момента това го искат само търговците, които препродават коли и не искат да се вижда, че салонът е правен. Тези, които са по-отворени и го правят за собствено удоволствие – те го правят така, както на тях им харесва. Плюсът при мен е, че могат да си изберат цвета на кожата, комбинацията, цвета на конеца”.

Кожен волан на Lamborghini Снимки: www.vilner.eu

Кожен волан на Lamborghini Снимки: www.vilner.euКожено табло на джип Chevrolet Снимки: www.vilner.euДизайнерски салон на BMW 5   Снимки: www.vilner.euПреобразена яхта на български бизнесмен. Снимки: www.vilner.euПреобразена яхта на български бизнесмен Снимки: www.vilner.euMisubishi eclipse  Снимки: www.vilner.euMisubishi eclipse Снимки: www.vilner.euHonda prelude  с нов кожен салон  Снимки: www.vilner.euBMW X5 собственост на син на столичен бизнесмен. Снимки: www.vilner.euBMW 5 собственост на "играч" на зеленчуковата борса. Снимки: www.vilner.euMercedes E-Class изцяло в червено, собственост на хасковски братя-бизнесмени. Снимки: www.vilner.eu

За най-безумна поръчка Наско посочва ЗИЛ-ът който е правил преди няколко години. „Направихме черен кожен салон – човекът искаше да му е удобно когато ходи на лов. Миналата година пък собственик на един от големите вносители на автомобили у нас реши да подари зазка на жена си (б. р. – руски автомобил „Запорожец“), като я беше боядисал в два цвята и ние съответно я претапицирахме. Беше безумно, защото му излезе колкото една S класа”, разказва той.

Тази година екипът на Вилнер е бил изненадан от дама, която е пожелала в новия й „Лексус“ да бъде сложена кожа, имитираща окраската на зебра. „За мен това е кич, но от нейна гледна точка, това ще й достави удоволствие. Тя има желание да си направи колата да й е уютно, да й харесва на нея и ние го правим. Това не е мой дизайн, искам да подчертая“, смее се Атанас.

Екипът на „Вилнер” работи предимно с естествена кожа. Понякога тя е комбинирана с изкуствена или пък с най-модерната за момента материя алкантар. Това е материал, които имитира велура, направен е специално за автомобилостроенето и е много здрава. Не се замазва, лесно се почиства, може да се пере. „В момента е много модерно таваните на автомобила да са облечени с алкантар, обяснява Вилнер. Много от големите производители като Мерцедес, Ауди и БМВ имат такава опция – да си поръчаш като допълнителна екстра таванът да е от такъв материал, като се заплаща допълнително около 4 хиляди евро за индивидуална поръчка”.

Най-голямата „гъзария“ у нас е именно този материал, съчетан с естествена кожа. Цялата кола да е облечена в кожа, да няма пластмаса. Дръжките да са в кожа, таблото да е в кожа, барчето да е в кожа, воланът също. „Такава кола се прави за около месец и може да струва между 4 и 6 хиляди лева, зависи от големината на колата”, уточнява Наско.

Всичко може да се облече в кожа, смята специалистът. Дори пластмасата, която прикрива механизма на седалките. Между 100 и 150 лева излиза обличането на волана в естествена кожа. Един салон на автомобила пък е между 2000 – 2500 лева. За изкуствена кожа цената пада на 50%. „Клиентите предпочитат естествена кожа, обяснява Вилнер. Тези, които избират изкуствената са обикновено такива, които нямат достатъчно възможности, но са мераклии. По същия красив начин изглежда интериорът с изкуствена кожа, просто е по-евтино”.

Руска зазка („Запорожец“) е била най-евтината кола, която е докарвана при „Вилнер”, била е купена за около 300 лева. „При нас е идвала най-бързата кола в България – Nissan skyline. Беше правено абсолютно всичко в нея и то два пъти. Собственикът е претенциозен и като излезе нещо ново и красиво и иска то да е в неговата кола” разказва Атанас.

Според него обаче търсенето на лукса в интериора на колата не е като при дрехите – да си купуваш яке или обувки всеки сезон, защото са станали модерни. „Тази услуга е лукс, но човек го прави веднъж или два пъти в живота. Прави се втори път, ако има нещо за поправяне, което се случва често. Има постоянно клиенти, които искат неща, които не могат да си платят. Или пристига клиент с автомобил за 50 хиляди лева и казва, че цената на един волан, която е 100 лева, е много, при положение, че горивото до морето му излиза повече. Успял съм във времето да си изчистя онези клиент, които не ми оценяват труда.”

BMW 5 собственост на „играч“ на зеленчуковата борса. Снимки: www.vilner.eu

Лошото според Вилнер при творческата работа у нас е, че българинът иска за много малко пари да му се направи нещо много качествено. „Някои си носят лупи, имал съм клиенти, които идват да броят шевовете. Идвали са и такива, киото си мислят, че не работя с инструменти, а с вълшебна пръчица”, споделя той.
Въпреки всичко това Вилнер казва, че има едно неоспоримо нещо в неговата работа и то е, че клиентът винаги е прав. „Скоро дойде един клиент, който каза, че кожата на седалките била много отпусната и искаше да я опънем. Аз се опитах да му обясня, че не е желателно да се опъва по този начин кожата, защото тя се влияе от времето. Когато е влажно, тя има свойството да се отпуска, и седи по-хлабаво. Когато напече слънце и стане 25-30 градуса, тя ще се изпъне. Когато човек е по-пълен и седи на тази седалка, не е много хубаво да е опъната.
Иначе идват недоволни, купили са си най-новата S-класа, карали са я два месеца и идват при нас, да опънем кожата, защото се е била отпуснала. А тя се е отпуснала по простата причина, че е направена за хора с нормално тегло 80 килограма, а има такива, които са по 140 и няма как да не се отпусне. Ако не отпусне кожата, може да отпусне конците, което е по-страшно”, обяснява Атанас.

Той обаче е смята, че повечето му клиенти имат усет към лукса. „Богатият българин се е променил – казва той – Едно време си мислеше как да си купи къща, най-скъпата кола, докато сега е по-различно. А и ще се променя още повече и ще оценява повече труда на хората. Защото в тази работа ние влагаме и творчество. Всички, които работим във фирмата влагаме нещо – аз влагам от душата си, шивачката влага сръчността си, този който сглобява и разглобява автомобила, влага прецизност.”

Вилнер е сигурен, че на практика не съществува искане от клиент, което екипът му да не може да осъществи. „Ако някой иска можем да му избродираме лика на тавана. Мога да направя колата отвътре с камъни Сваровски, да изпиша името му. Просто в повечето случаи се сблъсквам с такива, които не могат да си платят онова, което искат”.

Вилнер си сверява часовника с тенденциите в чужбина.” Пътувам от време на време, следя как стоят нещата и при цените, но нашите са много по-ниски. Идваха специалисти от Германия при мен и им се сториха смешно ниски цените”. Чуждите специалисти се учудват, че в България клиентите не плащат за дизайн – тук се плаща само за изработка.

„Моите клиенти навремето бяха предимно мутри, с времето се смениха. Средната класа започна да разполага с повече пари, идват адвокати, банкери, собственици на фирми, които вече гледат по-далече от носа си, от битовизма, гледат да си създадат лукс, особено онези, които прекарват голяма част от времето си в колата. Имал съм артисти, певци,. Повечето са бизнесмени, които са си угодили на битово ниво и търсят да си доставят удоволствие по малко по-различен начин. Не само с едни обувки може да си екстравагатен, а и със салона на колата си, ако имаш достатъчно смелост”, обобщава Вилнер.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.