Платна задвижват тежки кораби. От 20 до 50% икономии на гориво
Печеленето на пари от океанските ветрове с цел намаляване на вредните газови емисии може да звучи като някакъв вид алхимия на 21 век. Но две германски компании обединиха усилия и направиха точно това. Те създадоха огромно високотехнологично хвърчило, което ще тегли търговски кораби през океана и по този начин ще спестява баснословни суми.
Първият кораб, който ще се задвижва по този начин, е 132-метровият “Белуга Скайсейлс”. Той ще направи първото си пътуване през януари по маршрута Хамбург-Бостън. Гигантското хвърчило се управлява по компютърен път и струва 725 хиляди евро.
“Това е началото на революция в начина, по който се задвижват корабите, казва Нилс Столбърг, изпълнителен директор на една от компаниите, създали хвърчилото. Направихме малка, но решаваща стъпка към бъдещето.”
За да улавя възможно най-добре силата на вятъра, хвърчилото ще се извисява на 300 метра над 10 000-тонния кораб. В най-добрия случай то ще спестява 20% (1600 долара) от дневните разходи за гориво и ще намалява значително освобождаваните от кораба вредни емисии въглероден диоксид.
Създателите на хвърчило са работили над него в продължение на 5 години. “За мен най-мотивиращият фактор беше опазването на околната среда, казва Стефан Враге, ръководител на екипа инженери, разработили хвърчилото. Ако изчисленията ни се окажат верни, клиентите ни не само ще имат много по-големи печалби, но ще допринесат за борбата с глобалното затопляне. Всичко това ни кара да бъдем много горди.”
Според създателите на хвърчилото най-голямото им постижение е, че са успели да измислят как от вятъра може да се правят пари. Стефан Враге, който в момента е на 35 години, се опитва да направи подобна конструкция още от 16-годишен, когато любимото му занимание било да пуска хвърчила.
Според Враге е напълно възможно да се постигнат дори още по-добри резултати от планираните. Той е изчислил, че по-големите хвърчила могат да спестяват от 30 до 50% гориво. До 2009 г. двете немски компании ще разработят две 320-тонни хвърчила, а след това и едно 600-тонно.
В света има над 50 хиляди търговски кораби, превозващи всякакви стоки – от петрол, газ и въглища до зърнени храни и електроника. На година те освобождават около 800 милиона тона въглероден диоксид, което е равно на 5% от общото количество вредни емисии. Освен това корабите освобождават и високи нива серен диоксид.
“Планираме следващата година да направим между 4 и 8 300-тонни хвърчила – казва Стефан Враге. През 2009 г. очакваме да продадем най-малко 35, а през 2010 г. – двойно повече. Целта ни е до 2015 г. да сме оборудвали поне 1500 кораба.”
(по агенция „Ройтерс“)