Зад хаоса с винетките изплуват данни за корупция в Агенция пътна инфраструктура

Автомат за продажба на електронни винетки. Снимка: БТА

Адвокатите на австрийската фирма „Капш”, която е доставила и монтирала съоръженията за тол системата в страната, в отговор до вестник „19” хвърлят светлина върху проблемите в Агенция пътна инфраструктура и дава данни за корупция там.

„Капш” е водеща световна фирма в тази област, която е изграждала и поддържа такива системи на 5 континента. От фирмата вече съобщиха в началото на януари, че хаосът с продажбата на електронни винетки няма отношение към свършената от нея работа. „Капш” са предали тествана и работеща система, която е приета без възражения от АПИ. Проблемите се появяват от сайта за продажба на винетки, който не е дело на фирмата „Капш”, и от други причини, свързани с организацията в Агенцията.

Ето какви отговори са получили на въпросите си от вестник „19”, които писаха преди дни, че шеф в АПИ – Димитър Петков (директор на дирекция Бюджет, финанси и разплащания по про”Шел България” са съпрузи и е имало натиск продажбите на винетки да минават колкото е възможно повече през бензиностанции.

Според вестника е осъществяван натиск върху „Капш” от страна на високопоставени български чиновници в Агенция пътна инфраструктура с цел да му бъде пришит срещу 40 млн. лв. „правилен” подизпълнител на тол-системата. След отказа, следват месеци на всевъзможни спънки в работата от страна на държавния орган, върхът на коeто се оказаха новогодишните неразбории с е-винетките.

От АПИ не са дали отговор на въпросите на вестник „19”, но въпроси са изпратени и на адвокатската кантора, която обслужва „Капш” в България. Ето най-интересното от техните отговори:

– Кои са фирмите, които ви “съветваха” да вземете за подизпълнители? Кой ви “съветваше” да го направите?
– Това са фирмите, които загубиха търга за изграждане на тол системата с над 40 милиона лева разлика. Бяхме притискани 11 месеца да вземем за подизпълнители загубилите търга фирми, тези с 40 милиона по-скъпа оферта. Колкото и абсурдно да звучи, това е истината. Това са същите фирми, които не са изградили по законовия начин съществуващите пилони с камери, въпреки това те са включени в обхвата на поръчката, за да им осигурят конкурентно предимство. Били са сигурни, че ще спечелят и ще си “оправят нещата”. Само че загубиха и сега ние трябва да ги вземем за подизпълнители и всичко да остане скрито. Това е основният проблем в строителството на националната тол система.

– Защо държавата сама спира монтажа на машините и предизвиква хаос при пускането на системата? Каква е логиката да саботира старта на системата?
– Определено през последните единадесет месеца се забелязва стремежът на АПИ цялото разпространение на винетки да стане единствено през бензиностанциите. В това няма особена логика: да въвеждаш нов електронен продукт, но да държиш той да се търгува единствено по старите утвърдени канали, а не да се използват възможностите за разпространение по по-евтини и ефективни канали като интернет, различни електронни магазини и т.н. Несериозно е да се мисли, че сайт, който струва 30 хиляди лева може да обслужи продажбата на над 2 милиона винетки, а точно това се случи. Сайтът bgtoll.bg е лошо направен и той се срина още в първите часове. Шест часа след като бе въведен в експлоатация, той беше хакнат и блокиран. Тук е мястото да отбележим, че този сайт е изцяло продукт на АПИ и няма нищо общо с договора за изграждане на тол системата. Сайтът е направен умишлено недобре, за да се получи точно този ефект: лош старт на системата и повече потребители да се насочат към бензиностанциите. Част от скрита стратегия да се развива само този канал на продажби. Това е против политиката на държавата за развитие на електронните услуги и създаване на работещо електронно правителство, но за нас АПИ не изразява в пълна степен волята на правителството, една група несменяеми служители на АПИ си прокарва личния интерес за сметка на държавния.

– Защо АПИ сама е пожелала пилоните за монтаж на камери да бъдат по-малко?
– „Капш” работи на 5 континента и в над 100 страни, никъде не сме участвали в незаконни действия, изключено е да участваме в прикриване на престъпление в България. Няма никакъв шанс това да се случи, каквито и да са последствията. В анекса най-важната промяна е, че държавата вече носи отговорността за тяхната законност, след категоричния отказ това да бъде направено от нас. Ние бяхме многократно “съветвани” да изберем правилните подизпълнители, а именно фирмите, изградили пилоните незаконно, а те “щели да си оправят нещата”. Това, разбира се, не се случи.

– Защо нямаше монтирани машини при старта на системата на е-винетките на първи януари?
– В средата на декември получихме писмо от възложителя монтажът на терминали за самотаксуване да се прекрати. В друго писмо АПИ пожела за част от машините да бъде демонтиран кодиращият модем и да им бъде предоставен отделно. Това беше желанието на възложителя и бяхме длъжни да го изпълним по договор. Всичко това е лесно доказуемо, писмото бе адресирано и до всички вериги бензиностанции, които имат отношение. Защо АПИ пожела да спре монтажа на терминалите за самообслужване е въпрос, който трябва да зададете към тях. Ние задаваме този въпрос на АПИ повече от десет дни, защото разполагаме с копие на писмото, но нямаме отговор.

– Защо държавата сама спира монтажа на машините и предизвиква хаос при пускането на системата? Каква е логиката сама да саботира старта на системата?
– По-скоро определени служители на държавата саботираха старта на системата. Определено през последните единадесет месеца се забелязва стремежът на АПИ цялото разпространение на винетки да стане единствено през бензиностанциите. В това няма особена логика, да въвеждаш нов електронен продукт, но да държиш той да се търгува единствено по старите утвърдени канали, а не да се използват възможностите за разпространение по по-евтини и ефективни канали като през интернет, различни електронни магазини и т.н. …За да се получи точно този ефект: лош старт на системата и повече потребители да се насочат към бензиностанциите. Част от скрита стратегия да се развива само този канал на продажби. Това е против политиката на държавата за развитие на електронните услуги и създаване на работещо електронно правителство, но за нас АПИ не изразява в пълна степен волята на правителството, по-скоро една група несменяеми служители на АПИ си прокарва личният интерес за сметка на държавния.

– Вярно ли е, директор в АПИ и изпълнителен директор на една от големите вериги бензиностанции са съпруг и съпруга?
– Отговорът на този въпрос също е редно да дойде от АПИ. Със сигурност обаче политиката бензиностанциите да бъдат единственият търговец и всички останали канали да бъдат блокирани бе активно развивана единадесет месеца, и от изпълнителния директор, и от финансовия директор и от директора на правния отдел – трите най-важни позиции в АПИ. …Толерирането бе насочено не само към конкретната верига бензиностанции, а към всички. Това е един утвърден канал за продажба на хартиените винетки и определено има близост между служители на АПИ и отговорните служители за дейността при веригите. Това беше очевидно при многобройните срещи с тях.

– В медиите се появиха документи за анекс към договора с „Капш”, как ще коментирате анекса и облагодетелства ли той изпълнителя?
– Категорично заявяваме, че анексът съществува единствено по желание на възложителя. Никога не е имало искане за анекс от страна на изпълнителя. Единственото искане на изпълнителя е да замени излезли от производство камери, които са част от офертата правена преди повече от две години, с две поколения по-нови, с много по-добри характеристики и то на неутрална цена, т.е. на цената на старите излезли от употреба и държавата да не заплаща и лев повече. Всички останали значими промени в анекса са по желание на възложителя. Това включва и изваждането от обхвата на договора на поставянето на над 200 километра оптика от, оборудване на по-малко пилони с камери и т.н., и т.н.

Единствената причина за намаляването броя на пилоните е липсата на всички документи, за да бъдат пилоните считани за законно изградени и ние да имаме възможността ние да монтираме законно на тях допълнително оборудване. В АПИ има десетки писма с молби документацията да ни бъде предоставена. Пишем от първият ден на договора и винаги отговорите бяха всичко друго, но не и необходимите документи. Ние считаме, че при изграждането на тези пилони е нарушен ЗУТ и няма никакъв шанс ние да бъдем принудени да извършим нещо незаконно. …В анекса най-важната промяна е, че държавата вече носи отговорността за тяхната законност, след категоричният отказ това да бъде направено от нас.

– Имате ли доказателства, че пилоните са незаконни и сте притискани от страна на АПИ да изберете правилните подизпълнители?
– АПИ трябва да докаже, че съоръженията са законни. Още повече, че са разплатени вече с евросредства към посочените фирми и АПИ очевидно е приело тезата за тяхната законност. На нас никога не ни е предоставяна пълната документация. Подобни съоръжения категорично попадат в категорията строителство на съответния път, както е предвидено в ЗУТ и те трябва да имат всички нобходими документи, които се изискват. Вместо това, от АПИ ни представят типови проекти за тях, без разрешително за монтаж на повечето, без проект за свързване с електропреносната мрежа, без проект за свързване на дата-кабелите, без много неща. При почти 200 от тях липсват много документи и почти няма напълно окомплектовани с всичко необходимо. АПИ е приела тяхната изработка с документи за строежи от категория 6 в ЗУТ, все едно е поставен билборд някъде, а не както се изисква за национални системи спрямо категорията на пътя по ЗУТ. Ако националната тол система на България, която има съоръжения практически във всички общини, не е национален проект според АПИ, кое е? Всичко това е направено за да бъде облекчен фаворизиран инвеститор, бързо да бъдат разплатени милиони евросредства и да бъдат включени самите пилони в проекта за тол система, за да се осигури предимство на любимите фирми на чиновниците от АПИ. Само че спечелихме ние и се обърка цялата схема. Това е обективната истина. Затова са и атаките през медиите, затова се саботира и целият процес по строителната част. И хората са същите: тези, които са разплатили проекта за преброителните камери от името на държавата и с парите на данъкоплатците, са същите, които лобират за бензиностанциите, това са същите несменяеми директори в АПИ, които се опитаха да саботират и старта на системата, за да не се стигне до разкриването на далаверата с преброителните камери. Когато една фирма има председателя на УС на АПИ, финансовия директор и директора на правния отдел за нещо като нейни служители, няма никакво значение кой е министърът. Те саботират всички и тях никой не ги закача. Така се обезсмисля труда на останалите служители, както и добрите намерения на държавата. Трима, които блокират работата на всички.

От в. „19” със съкращения

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.