Зад хаоса с винетките изплуват данни за корупция в Агенция пътна инфраструктура
Адвокатите на австрийската фирма „Капш”, която е доставила и монтирала съоръженията за тол системата в страната, в отговор до вестник „19” хвърлят светлина върху проблемите в Агенция пътна инфраструктура и дава данни за корупция там.
„Капш” е водеща световна фирма в тази област, която е изграждала и поддържа такива системи на 5 континента. От фирмата вече съобщиха в началото на януари, че хаосът с продажбата на електронни винетки няма отношение към свършената от нея работа. „Капш” са предали тествана и работеща система, която е приета без възражения от АПИ. Проблемите се появяват от сайта за продажба на винетки, който не е дело на фирмата „Капш”, и от други причини, свързани с организацията в Агенцията.
Ето какви отговори са получили на въпросите си от вестник „19”, които писаха преди дни, че шеф в АПИ – Димитър Петков (директор на дирекция Бюджет, финанси и разплащания по про”Шел България” са съпрузи и е имало натиск продажбите на винетки да минават колкото е възможно повече през бензиностанции.
Според вестника е осъществяван натиск върху „Капш” от страна на високопоставени български чиновници в Агенция пътна инфраструктура с цел да му бъде пришит срещу 40 млн. лв. „правилен” подизпълнител на тол-системата. След отказа, следват месеци на всевъзможни спънки в работата от страна на държавния орган, върхът на коeто се оказаха новогодишните неразбории с е-винетките.
От АПИ не са дали отговор на въпросите на вестник „19”, но въпроси са изпратени и на адвокатската кантора, която обслужва „Капш” в България. Ето най-интересното от техните отговори:
– Кои са фирмите, които ви “съветваха” да вземете за подизпълнители? Кой ви “съветваше” да го направите?
– Това са фирмите, които загубиха търга за изграждане на тол системата с над 40 милиона лева разлика. Бяхме притискани 11 месеца да вземем за подизпълнители загубилите търга фирми, тези с 40 милиона по-скъпа оферта. Колкото и абсурдно да звучи, това е истината. Това са същите фирми, които не са изградили по законовия начин съществуващите пилони с камери, въпреки това те са включени в обхвата на поръчката, за да им осигурят конкурентно предимство. Били са сигурни, че ще спечелят и ще си “оправят нещата”. Само че загубиха и сега ние трябва да ги вземем за подизпълнители и всичко да остане скрито. Това е основният проблем в строителството на националната тол система.
– Защо държавата сама спира монтажа на машините и предизвиква хаос при пускането на системата? Каква е логиката да саботира старта на системата?
– Определено през последните единадесет месеца се забелязва стремежът на АПИ цялото разпространение на винетки да стане единствено през бензиностанциите. В това няма особена логика: да въвеждаш нов електронен продукт, но да държиш той да се търгува единствено по старите утвърдени канали, а не да се използват възможностите за разпространение по по-евтини и ефективни канали като интернет, различни електронни магазини и т.н. Несериозно е да се мисли, че сайт, който струва 30 хиляди лева може да обслужи продажбата на над 2 милиона винетки, а точно това се случи. Сайтът bgtoll.bg е лошо направен и той се срина още в първите часове. Шест часа след като бе въведен в експлоатация, той беше хакнат и блокиран. Тук е мястото да отбележим, че този сайт е изцяло продукт на АПИ и няма нищо общо с договора за изграждане на тол системата. Сайтът е направен умишлено недобре, за да се получи точно този ефект: лош старт на системата и повече потребители да се насочат към бензиностанциите. Част от скрита стратегия да се развива само този канал на продажби. Това е против политиката на държавата за развитие на електронните услуги и създаване на работещо електронно правителство, но за нас АПИ не изразява в пълна степен волята на правителството, една група несменяеми служители на АПИ си прокарва личния интерес за сметка на държавния.
– Защо АПИ сама е пожелала пилоните за монтаж на камери да бъдат по-малко?
– „Капш” работи на 5 континента и в над 100 страни, никъде не сме участвали в незаконни действия, изключено е да участваме в прикриване на престъпление в България. Няма никакъв шанс това да се случи, каквито и да са последствията. В анекса най-важната промяна е, че държавата вече носи отговорността за тяхната законност, след категоричния отказ това да бъде направено от нас. Ние бяхме многократно “съветвани” да изберем правилните подизпълнители, а именно фирмите, изградили пилоните незаконно, а те “щели да си оправят нещата”. Това, разбира се, не се случи.
– Защо нямаше монтирани машини при старта на системата на е-винетките на първи януари?
– В средата на декември получихме писмо от възложителя монтажът на терминали за самотаксуване да се прекрати. В друго писмо АПИ пожела за част от машините да бъде демонтиран кодиращият модем и да им бъде предоставен отделно. Това беше желанието на възложителя и бяхме длъжни да го изпълним по договор. Всичко това е лесно доказуемо, писмото бе адресирано и до всички вериги бензиностанции, които имат отношение. Защо АПИ пожела да спре монтажа на терминалите за самообслужване е въпрос, който трябва да зададете към тях. Ние задаваме този въпрос на АПИ повече от десет дни, защото разполагаме с копие на писмото, но нямаме отговор.
– Защо държавата сама спира монтажа на машините и предизвиква хаос при пускането на системата? Каква е логиката сама да саботира старта на системата?
– По-скоро определени служители на държавата саботираха старта на системата. Определено през последните единадесет месеца се забелязва стремежът на АПИ цялото разпространение на винетки да стане единствено през бензиностанциите. В това няма особена логика, да въвеждаш нов електронен продукт, но да държиш той да се търгува единствено по старите утвърдени канали, а не да се използват възможностите за разпространение по по-евтини и ефективни канали като през интернет, различни електронни магазини и т.н. …За да се получи точно този ефект: лош старт на системата и повече потребители да се насочат към бензиностанциите. Част от скрита стратегия да се развива само този канал на продажби. Това е против политиката на държавата за развитие на електронните услуги и създаване на работещо електронно правителство, но за нас АПИ не изразява в пълна степен волята на правителството, по-скоро една група несменяеми служители на АПИ си прокарва личният интерес за сметка на държавния.
– Вярно ли е, директор в АПИ и изпълнителен директор на една от големите вериги бензиностанции са съпруг и съпруга?
– Отговорът на този въпрос също е редно да дойде от АПИ. Със сигурност обаче политиката бензиностанциите да бъдат единственият търговец и всички останали канали да бъдат блокирани бе активно развивана единадесет месеца, и от изпълнителния директор, и от финансовия директор и от директора на правния отдел – трите най-важни позиции в АПИ. …Толерирането бе насочено не само към конкретната верига бензиностанции, а към всички. Това е един утвърден канал за продажба на хартиените винетки и определено има близост между служители на АПИ и отговорните служители за дейността при веригите. Това беше очевидно при многобройните срещи с тях.
– В медиите се появиха документи за анекс към договора с „Капш”, как ще коментирате анекса и облагодетелства ли той изпълнителя?
– Категорично заявяваме, че анексът съществува единствено по желание на възложителя. Никога не е имало искане за анекс от страна на изпълнителя. Единственото искане на изпълнителя е да замени излезли от производство камери, които са част от офертата правена преди повече от две години, с две поколения по-нови, с много по-добри характеристики и то на неутрална цена, т.е. на цената на старите излезли от употреба и държавата да не заплаща и лев повече. Всички останали значими промени в анекса са по желание на възложителя. Това включва и изваждането от обхвата на договора на поставянето на над 200 километра оптика от, оборудване на по-малко пилони с камери и т.н., и т.н.
…
Единствената причина за намаляването броя на пилоните е липсата на всички документи, за да бъдат пилоните считани за законно изградени и ние да имаме възможността ние да монтираме законно на тях допълнително оборудване. В АПИ има десетки писма с молби документацията да ни бъде предоставена. Пишем от първият ден на договора и винаги отговорите бяха всичко друго, но не и необходимите документи. Ние считаме, че при изграждането на тези пилони е нарушен ЗУТ и няма никакъв шанс ние да бъдем принудени да извършим нещо незаконно. …В анекса най-важната промяна е, че държавата вече носи отговорността за тяхната законност, след категоричният отказ това да бъде направено от нас.
– Имате ли доказателства, че пилоните са незаконни и сте притискани от страна на АПИ да изберете правилните подизпълнители?
– АПИ трябва да докаже, че съоръженията са законни. Още повече, че са разплатени вече с евросредства към посочените фирми и АПИ очевидно е приело тезата за тяхната законност. На нас никога не ни е предоставяна пълната документация. Подобни съоръжения категорично попадат в категорията строителство на съответния път, както е предвидено в ЗУТ и те трябва да имат всички нобходими документи, които се изискват. Вместо това, от АПИ ни представят типови проекти за тях, без разрешително за монтаж на повечето, без проект за свързване с електропреносната мрежа, без проект за свързване на дата-кабелите, без много неща. При почти 200 от тях липсват много документи и почти няма напълно окомплектовани с всичко необходимо. АПИ е приела тяхната изработка с документи за строежи от категория 6 в ЗУТ, все едно е поставен билборд някъде, а не както се изисква за национални системи спрямо категорията на пътя по ЗУТ. Ако националната тол система на България, която има съоръжения практически във всички общини, не е национален проект според АПИ, кое е? Всичко това е направено за да бъде облекчен фаворизиран инвеститор, бързо да бъдат разплатени милиони евросредства и да бъдат включени самите пилони в проекта за тол система, за да се осигури предимство на любимите фирми на чиновниците от АПИ. Само че спечелихме ние и се обърка цялата схема. Това е обективната истина. Затова са и атаките през медиите, затова се саботира и целият процес по строителната част. И хората са същите: тези, които са разплатили проекта за преброителните камери от името на държавата и с парите на данъкоплатците, са същите, които лобират за бензиностанциите, това са същите несменяеми директори в АПИ, които се опитаха да саботират и старта на системата, за да не се стигне до разкриването на далаверата с преброителните камери. Когато една фирма има председателя на УС на АПИ, финансовия директор и директора на правния отдел за нещо като нейни служители, няма никакво значение кой е министърът. Те саботират всички и тях никой не ги закача. Така се обезсмисля труда на останалите служители, както и добрите намерения на държавата. Трима, които блокират работата на всички.
От в. „19” със съкращения