Автомобилите стават все по-„зелени“
Трудно е дори да си го представим – да се откажем от сегашния си комфортен автомобил в името на спасяването на планетата. Преплитат се толкова неща – пестенето на пари, сигурността на използваната енергия, нуждата да се намаляват емисиите въглероден диоксид. Трудно е да се намери информация за цялостното влияние, което нашата кола има на околната среда – включително при нейното изработване и когато стана неизползваема. Какво правим пък с всичките батерии, когато хибридната ни кола се скапе? Не само потребителите са объркани, а и официалната политика. Да вземем за пример електрическите и хибридни автомобили – властите ги обявяват за „зелени“, но не отчитат проблемите, които те създават на целия трафик. Бавните електрически коли могат сериозно да допринесат за и без това ужасните задръствания в големите градове.
Но все пак има някои сигурни решения, с които повече да помагаме, отколкото да вредим на планетата. Такова е да преминем на две колела например. Скутерите станаха модерни през 50-те и все още са ако не друго, поне секси. Всичко на две колела използва по-малко гориво от една кола. Лошото е, че производителите на мотоциклети не се интересуват особено от алтернативни горива. Все пак има няколко интересни електрически алтернативи. Американската фирма Hayes Diversified Technology прави мотоциклети, които могат да вървят с дизел или керосин и са вече доста използвани от военните, които обичат да опростяват максимално доставките на гориво. Хонда и еCycle пък разработиха експериментални хибридни и водородни мотори.
Споменатите електрически и хибридни автомобили също са решение. Те със сигурност не замърсяват околната среда, тъй като се задвижват с електричество. Електрически коли като Porter Electric на Пежо и G-Wiz трябва през нощта да се зареждат в електрическата мрежа, докато хибридни модели като Prius на Тойота, Honda Civic Hybrid и някои луксозни модели на Лексус имат както бензинов, така и електродвигател. При ниска скорост колата се движи само на електричество. При по-сериозни ускорения се задейства и бензиновия двигател. Даването на спирачки и спускането по наклон зарежда батериите. Двигателят се самоизключва, ако забравим фаровете пуснати.
Ето няколко примера за други екологични автомобили :
Volkswagen Polo BlueMotion
Много зелена машинка, която почти слиза под бариерата от 100г/км за емисии СО2 в атмосферата ( резултатите са на Polo BlueMotion са достойните 102 г/км). От Volkswagen са си поиграли с трицилиндровия дизелов двигател с 80 конски сили, създали са аеродинамична предница и са сложили ниско-фрикционни гуми. Резултатът е сериозна икономия на гориво. Спокойно може да се стигне от Лондон до южна Франция с един резервоар.
D1 Lola B2K Le Mans
Дизелът е хит на Льо Ман тези дни, главно благодарение на успехите на Ауди. D1 Lola е с пет литров V10 дизелов двигател, специално приспособен да върви със смес от дизел и специално растително масло. То се набавя в тропическите джунгли и не е ядливо, така че широката му употреба няма да повиши цените на хранителните продукти.
Axon Eco-M Edition Caterham 7
Axon e нова компания, която се стреми да направи карбоновите фибри много по-използвани в автомобилостроенето, въпреки сегашната им висока цена. Идеята е, че те могат да се рециклират. Този материал също така дава стабилност и лекота на конструкцията и така подобрява разхода на гориво и намалява вредните емисии.
Saab BioPower Hybrid Concept
Този модел комбинира две „зелени“ технологии. Хибридната част идва от електрическия мотор, който работи съвместно с двигател с вътрешно горене. Тя складира енергия в специални батерии и я използва при нужда – например при ускорение. Тази идея може да се ползва с дизел и биоетанол. Това прави хибрида съвсем „зелен“, защото биогоривото до известна степен поглъща въглеродния диокид, който колата отделя. Много обаче зависи от качеството на горивото.
Smart EV
Това е един от най-добрите чисто електрически модели – достига до 120 км/ч и е добре обезопасен. Все още обаче е в процес на разработка и тестове. Дори скоро да излезе на пазара, ще е доста по-скъп от стандартните бензинови или дизелови модели на Smart.
Opel Zafira HydroGen3 Fuel Cell
Според компанията „въпросът е не дали водородните двигатели са възможно решение, а кога те ще станат икономически изгодни.“ Това е факт, но също така е интересно колко бързо производителите успяха да преодолеят техническите затруднения. Мерцедес също разработва подобна технология и дори пусна такъв експериментален автобус в Лондон неотдавна.
Остава въпросът къде ще бъдат зареждани водородните автомобили? Те излъчват единствено водни пари при движение, но не трябва да се забравя голямото количество енергия необходимо за производството и транспортирането на водородния газ.
Honda FCX Clarity
FCХ Clarity e вариантът на Honda за водороден автомобил, като от компанията наскоро обявиха, че са готови да го пуснат в серийно производство. Моделът ще е с по-лека и компактна батерия и двигател в сравнение с другите подобни разработки .
Двигателят ще е с 125 конски сили и ще предлага КПД от 60% срещу 20 на сто за традиционните мотори с вътрешно горене и 30% за хибридните разработки. Очаква се моделът да се появи през лятото.
Ford Model T
Навремето Хенри Форд е казал, че „светът само чака заместител на петрола. Явно не е далеч времето, когато за всеки барел петрол ще се произвежда и барел етанол.“
Наистина днес Ford разработват нов Model T, който ще се задвижва от биогориво. И в момента може да се купи Flexi Fuel Ford Focus, който ползва безоловен бензин, етанол или и двете. Все още обаче няма много места, където може да се зареди биоетанол.
(по материали от в. „Индипендънт“)
снимки грийн кар гайд,