Любимите на Тръмп сектори от икономиката са и най-слабите

Тръмп като робот на тоалетна чиния. Снимка: от тв екрана

На срещи и предизборни агитационни обиколки за втори мандат в Белия дом президентът Доналд Тръмп призовава за възраждане на американските промишленост, за да бъде възстановена страната с „американска стомана, „американско сърце“ и „американски ръце“.

При все това въпреки неумолимото използване на наказателни мита, за да наклони везните в полза на американските компании, секторите, на които той се опитва да помогне, станаха най-слабите звена в иначе стабилната икономика.

Малко повече от година преди новите избори Тръмп си приписва заслугите за най-силната икономика в развития свят. Растежът на американската икономика навлиза в 11-та си поредна година, а безработицата е на исторически минимум.

Макар работните места в сектор на услугите и администрацията да доминират в американската икономика, Тръмп продължава да подкрепя работните места в заводите и мините, които бяха източникът на живителни сили за икономиката миналия век.

Американските стоманодобивни заводи ръмжат, завръщайки се към живот, заяви той миналия месец във Флорида. Същия ден американската стоманодобивна компания US Steel обяви, че заводите й в Мичиган и Индиана ще спрат работа, докато не се подобри ситуацията на пазара.

В Западна Вирджиния той заяви: „Въглищната индустрия се завръща“

Всъщност обаче секторите, които Тръмп защитава – въгледобив, производство на стомана, алуминий и автомобили – бяха засегнати от съчетанието на пазарни сили и променящите се технологии, фактор извън неговия контрол, или пострадаха точно от нещата, които той направи, за да ги защити, казват икономисти и анализатори.

Миналия месец национално проучване за активността в промишлеността отчете най-ниското равнище на този показател от близо три години, като едва избегна свиване.

Същевременно регионални проучвания също отчитат рекордни спадове. През март броят на работниците в американския промишлен сектор се сви за първи път от близо две години, като сега расте по-бавно, отколкото останалата работна сила в САЩ.

„Очевидно има доста значителен елемент на хипербола в това, което казва президентът,“ отбеляза Скот Пол, който е президент на обединението Alliance for American Manufacturing, което подкрепи митата, които Тръмп наложи върху стоманата, алуминия и китайския внос.

Той обаче добавя: „Мисля, че е честно да отбележим, че много американци искаха да видят президент, който се бори за американската индустрия.“

Тръмп наложи вносни мита за стотици милиарди долари, предоговори търговски споразумения и развява заплахи към Китай, ЕС и Мексико, като същевременно заплаши публично компании, които затварят фабрики в САЩ или изнасят производството си от страната.

Слабото търсене от чужбина, силният щатска долар и продължилото десетилетия развитие далеч от местното производство доведе до прогресивно свиване на американския промишлен сектор, каза Грегъри Дако, главен икономист за САЩ към Oxford Economics. Световната търговска война на Тръмп също не помага.

„Най-голямата заплаха“ за автомобилопроизводителите?

Мерките, които се прилагат под формата на протекционизъм, засегнаха самите сектори, които трябваше да защитят. Това не може да се избегне, каза пред АФП Дако.

За да подкрепи въглищната промишленост, президентът ограничи разпоредби, свързани с климата и замърсяването.

Миналия месец разпореди енергийното министерство да налее милиони в проучване за това как да се повиши ефективността на въглищните топлоелектрически централи.

Въглищата обаче са в криза

Тъй като повечето електроцентрали преминават към по-евтините ресурси – вятър, слънце и природен газ – потреблението на въглища рязко е спаднало до най-ниското си равнище от 40 години според министерството на енергетиката, а фалитите зачестиха, като бяха затворени десетки мини, бяха свити мощностите, а заетостта на стотици работници намаля.

И макара американското производство на първичен алуминий да нарасна благодарение на 10-процентовите мита, които наложи Тръмп миналата година, броят на работещите в американските алуминиеви заводи всъщност спадна с 1%, откакто Тръмп стана президент според министерството на труда.

На Уолстрийт цените на акциите на най-големите американски производители Century Aluminum и Alcoa Corp спаднаха с над 50% през последната година.

Цените потъват от миналата година главно заради свръхпредлагането от Китай, каза Том Лиъри, вицепрезидент на Harbor Aluminum в Тексас, като допълни, че надбавките на вътрешния пазар са нараснали заради митата, което означава, че произведените в САЩ продукти често не са по-евтини от вноса. Не са достатъчни митата от 10 процента, допълни Лиъри.

Автомобилните производители наливат милиарди в разработването на нови технологии за автономни и електрически автомобили, като закриват заводи, произвеждащи седани и компактни автомобили, които американците вече не желаят да купуват.

В резултат на това секторът освобождава работници с най-бързия темп след Голямата рецесия според компанията Challenger, Gray & Christmas, която работи в сектора по заетостта.

Чарлс Чийсбъро, старши икономист в Cox Automotive, каза, че помпозния език на Тръмп в Туитър накара автомобилопроизводители добре да обмислят изнасянето на производството си.

При един от изблиците си в Туитър в петък Тръмп отново възпя митата като „страхотен инструмент за преговаряне, страхотен източник на приходи и най-важното – мощен начин да се накарат компаниите да дойдат в САЩ, а тези, които са ни напуснали, да се завърнат“.

Заплахата му обаче да наложи мита от 25 % върху вноса на автомобили и автомобилни части ще доведе до сериозни сътресения в автомобилното производство на САЩ по начин, който е трудно да бъде измерен количествено. Бих казал, че президентът все още остава най-голямата заплаха за сектора, каза пред АФП Чийсбъро.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.