Падна нова жертва на метана. Коли бомби цъкат около нас. А пожари стават през ден
Жена загина, а друга е ранена след експлозия на газови бутилки с метан в такси на бензиностанция в Добрич, по време на зареждане.
Това не е първият случай с жертва на метановите уредби. Те не са толкова чести, както избухналите или подпалени коли с газови уредби на пропан-бутан, но при тях жертвите са повече.
Причината е, че при колите с метанови уредби налягането в бутилките е 200 атмосфери, което на практика ги превръща в бомби. Всеки автомобил с метанова уредба има монтирани между 2 и 4 бутилки, потенциални бомби. Почти всяко второ такси в София е на метан.
Още преди повече от 9 години при първата жертва с експлозия на метанова газова уредба в България, когато младеж загина и други бяха ранени на бензиностанция в Търговище, в e-vestnik писахме, че жертвите на метана тепърва предстоят (виж тук).
И големият проблем е в немарливостта и лошото поддържане на газовите уредби. Слава Богу, че колите на пропан-бутан нямат бутилки с високо налягане. Защото те се запалват буквално през ден тук и там из България. Медиите съобщават само за отделни случаи, когато има жертви или това става на оживени места в градовете. Пожарите са непрекъснато.
Само тази година има множество тежки или зрелищни случаи, попаднали в медиите. През юли кола с газова уредба гръмна в движение край Петрич и шофьорът загина. Често медиите не съобщават какъв вид е газовата уредба. Но експлозиите с метанови бутилки са фатални. Пропан-бутановите са с много по-ниско налягане, при пожар често се случва да горят бавно, газът са издига нагоре и обикновено изгарят горните части на автомобила, ако няма експлозия. С метана на практика избухва бомба, а причината може да не е пожар.
През юни кола с метанова уредба се запали след катастрофа край Бургас, за щастие се размина без жертви.
През юли кола с газова уредба се запали в тунел на Витиня и предизвика голямо задръстване и шофьорът пострада.
Лек автомобил избухна на кръговото движение в началото на кв. „Младост” в София, недалеч от бензиностанция, пак това лято. И това е само част от случаите.
Джип „Порше” с газова уредба се запали в движение, пак в София това лято. Впрочем, любопитно е, че такива скъпи коли и луксозни автомобили като „Лексус”, мерцедеси и ягуари имат монтирани газови уредби. Не е нормално човек да има пари за такава скъпа кола и да прави икономия, защото му излиза скъпо с бензин.
Шофьорите с газови уредби са задължени да тестват бутилките на всеки 5 години, за което да получават сертификат и да го представят за проверка на годишен технически преглед. За газовите уредби освен обичайният годишен технически преглед има отделен преглед.
Проблемът е, че по регистрация в КАТ у нас само около 200 хил. автомобила са с газови уредби. А на практика според някои проучвания от колите у нас около 20% са с газови уредби. Това е няколко пъти повече от официално регистрираните.
Означава, че огромен брой коли с газови уредби въобще не се регистрират като такива и минават на технически прегледи като бензинови или дизелови.
Метановите уредби струват 1000-1500 лв. Но интернет е пълен с обяви за евтини уредби втора употреба за по 200 лева, които изглежда ужасяващо. Но си намират купувачи.
Смяната на бутилка за метан с нова излиза 100-ина лева, но малцина са тези, които се грижат за сигурността си и подменят бутилки.
До началото на 2019 г. в България е имало регистрирани над 3.66 млн. превозни средства. За година са се увеличили с 340 хил.
За разлика от България, където около 20% от тези коли са на газ (метан или пропан-бутан), в Западна Европа са само 2%.
България, също така, стана автомобилното гробище на Европа. Броят на регистрираните автомобили на възраст 15 и повече години е бил 2.41 млн. до началото на тази година. Само онези, които са над 20 години, са 1.4 млн. Това е допълнителен риск, ако са с газови уредби.
А общо колите с над 10-годишна възраст са 67% от регистрираните у нас. На възраст до 5 години са едва 6 на сто.
Няма контрол коли с газови уредби да не влизат в закрити гаражи и паркинги, каквито са изискванията. Разчита се на съзнанието на шофьора.