Американското вино падна жертва на търговската война с Китай

Лозя в Напа вали, Калифорния. Снимка: Иван Бакалов

Попаднали под кръстосания огън на търговската война на президента Доналд Тръмп с Китай, американските лозари се борят да продават сира в Шанхай и шардоне в Шънчжън. Те рискуват да загубят репутацията си на един от най-бързо растящите пазари на вино в света.

Шестнайсетмесечният спор между двете водещи икономики няма нищо общо с виното. Администрацията на Тръмп обвинява Китай в кражба на технологии от САЩ и принуждаване на американски компании да издават търговски тайни и затова наложи мита върху китайски внос за над 360 млрд. долара. Китай оспорва обвиненията. Когато китайците наложиха ответни мита върху стоки от САЩ, те се прицелиха в американското вино.

От юни Китай налага 93% мита и такси на виното от САЩ спрямо 48% преди началото на враждата, сочат данни на Института за виното, браншова организацията на 1000 калифорнийски изби и свързани с тях компании. Ако двете страни не постигнат примирие, по което в момента работят, налозите върху американското вино в Китай ще скочат до 106% на 15 декември.

За вината от Европейския съюз китайските мита са 41%, а за вината от Австралия, Чили и Нова Зеландия те са 23%. „Вече не можем да се конкурираме, особено с държави със споразумения за свободна търговия като Чили и Австралия, двата ни най-големи конкурента“, казва Майкъл Пар, вицепрезидент по международните продажби в Wente Vineyards, един от първите американски винопроизводители, започнали да изнасят за Китай преди 25 години, с централа в Ливърмор, Калифорния.

Пар посочва, че Wente „не е доставила нито една бутилка вино в Китай“, откакто през юни влязоха в сила най-новите китайски мита. Общият износ на американски вина за Китай през 2018 година е намалял с 25%, измерено в обем, според оценка на Института за виното. В долари картината е също толкова неприятна: данни на министерството на земеделието на САЩ сочат, че миналата година износът на американско вино за Китай се е свил с 25% до 59.2 млн., а до момента тази година се е понижил с 48% спрямо януари – септември 2018 година.

„Китай продължава да бъде важен пазар за калифорнийските вина, но извънредно високите мита поставят продукцията ни в неизгодна ценова позиция“, оплаква се Робърт Кох, президент на Института за виното.

През последните 25 години бързият икономически растеж на Китай създаде средна класа с вкус към лукса и от нищото страната се издигна до експортен пазар номер пет за американското вино. През 1994 година износът на американско вино за Китай едва отчете 123 хил. долара. Оттогава нарастваше предимно ритмично, достигайки през 2016 година връх от 81.5 млн. долара, след което през 2017 година спадна до 78.7 млн. долара, преди да потъне миналата година след избухването на митническата война.

Калифорния, където се намират долината Напа и други известни винопроизводителни региони, произвежда около 95% от винения износ на САЩ. Wente изнася вино за над 70 страни, като Китай е в топ 10 на експортните пазари на винарската изба, посочва Пар, така че митата ощетяват общите продажби. „В краткосрочен план това се равнява на загуба на приходи, пояснява Пар. В дългосрочен план обаче са загубени възможности. А през цялото време – парите, които се похарчени за изграждане на пазара“, допълва той.

Китайските любители на виното също усещат последиците. Вън Син, който управлява магазин за вино в Пекин, казва, че американските вина са се продавали много добре, но продажбите рязко са спаднали заради митата. „Калифорния е страхотен винен край“, отбелязва Вън. „Само че заради търговските проблеми в последно време вдигнаха митата. И сега американските вина са много скъпи. Те струват с една или две трети повече от преди. Затова продажбите намаляха много“, обяснява той.

БТА

Виното
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.