Ниско прелитащи глигани на магистрала „Тракия” и някои заключения за държавата
Глиганът си е глиган, не можеш да му кажеш къде да ходи. И в най-добрите държави се случва да излезе глиган на магистрала. Но с нашата държава нещо не е наред.
Млада жена блъснала глиган на магистрала „Тракия”, на 50-ина километра от Бургас, колата й се преобърнала и се изпопребили с още двама пътници. Слава Богу, няма жертви.
Какво предприема КАТ? Глобява шофьорката за несъобразена скорост. Е колко да е съобразена като ти излезе глиган? Какво казва Агенция „Пътна инфраструктура”? Нямало глиган на мястото… Ама бащата на момичето показвал четина по смачканите ламарини – иди, че доказвай…
Не е първата катастрофа с глиган на магистрала „Тракия”. Преди година през ноември стана още по-тежка катастрофа на около 100 км оттам, при която удареният глиган от една кола хвръкнал върху предното стъкло на следващата и имаше повече ранени.
През лятото на 2018 г. старозагорският съд осъди „Пътна инфраструктура” да плати 6300 лв. обезщетение на шофьор блъснал глиган на 221-ия километър на магистрала „Тракия”. В този случай на платното излязло цяло стадо от десетина диви свине, а шофьорът успял да спре донякъде и блъснал само последното животно.
През май тази година кола блъсна кон през нощта пак на магистрала „Тракия”, недалеч от тунела на 50-ина километра от София. Конят се разхождал от обяд по магистралата, на многобройни обаждания на 112 никой не реагирал.
Сега през октомври камион прегази кон на магистрала „Хемус” и след него още две коли го блъснали.
Имаше случай с блъсната крава на магистрала „Струма”.
Има и множество случаи, които са се разминали без катастрофи, само с уплаха на шофьорите.
Писателят и водещ в ТВ 7/8 Иван Кулеков преди години блъсна глиган, пак на магистрала „Тракия”, само че в участъка между София и Пловдив. Прибирал се рано сутринта по тъмно, пак в такова студено време през ноември. И на фаровете, вика, виждам чудовище. Поне така му изглеждало отначало. Колкото успял да спре, ударил глигана, но той огромен най-малко 150-килограмов, от удара се завъртял и смачкал и задната врата. Глиганът останал да лежи на мястото, а Кулеков със смачканата кола успял бавно да тръгне напред в аварийната лента да търси помощ. На първата бензиностанция го наобиколили и като разказал какво се случило, всички го питали къде е глиганът, защо не го е взел, изобщо не се развълнували от катастрофата. Бяха по-гладни времена… Кулеков поне нямаше мераци да си го прибира. Всички, вика Кулеков, питаха къде е точно, на колко километра е глигана, не се вълнуваха, че съм могъл да се убия. А глиганът изчезнал. Или някой го отнесъл, или е станал и си е тръгнал.Случва се така, понякога ударено животно се свестява и тръгва.
Сега младата жена от последната катастрофа иска да съди Агенция пътна инфраструктура. Защото е отговорна, че на магистрала се разхожда диво прасе. Обаче агенцията се измъква – няма глиган, няма отговорност… Дали някой го е отнесъл и направил на луканки?Или е оцелял и избягал? Трябва да се прави следствие и да се доказва, има ли четина по колата.
Пак преди години край едно троянско село местен жител блъснал с москвича грамаден глиган, изскочил от околните гори. И какво стана, питат го съселяни, приятели. „Нищо не стана, стана и си тръгна – казва пострадалият – А аз на другия ден отивам при застрахователя в Троян и му показвам четината по смачканата решетка…”
Така че въпросът с четината е доказуем. Само че държавата сега принуждава пострадалата да обжалва в съда акта, който са й съставили, и да доказва пак в съда, че е блъснала глиган. Държавата бяга от отговорност и институциите й КАТ и „Пътна инфраструктура” действат в синхрон да си пазят гърба.
Глиганите на магистралата са симптом за състоянието на държавата. Много е лесно да се посочат причини – магистралата има келяви заграждения, на места ги няма въобще. И да ги има, не му е трудно на глиган да ги събори, за да мине оттатък. Като няма откъде? В цивилизованите страни строят надлези над магистрали, широки по няколкостотин метра, отгоре с храсти и дървета, за да не прекъсват връзката между двете страни. Да може дивечът да преминава. А той се движи накъдето реши. Мечка, маркирана в Родопите преди няколко години беше открита в Стара Планина. Ще рече, че е минала през пловдивското поле и през същата магистрала. Откъде другаде? Утре някой може и мечка да срещне с колата.
Работата е, че България подивява. Обезлюдените села и липсата на стада превърнаха пасищата в храсталаци, горите навлязоха в земеделските земи, дивечът взе да изскача дори в градовете.
През 90-те години холивудска продуцентка, една от първите, довели чужди продукции да се снимат в Киноцентъра в Бояна, наела кола и с приятелка тръгнали да разгледат тук-там из България. На магистрала „Хемус” блъснала кон и загинала. Ако беше оцеляла, сигурно щяха да й напишат акт за несъобразена скорост. По правило тук изкарват виновен шофьора, каквото и да стане.
Но от глиганските случаи на магистралата може да се направи един извод – максималната скорост от 140 км в час, с която по инициатива на премиера Борисов бяха възнаградени българските шофьори, е твърде висока. Шофьорите надуват и отгоре с поне 20 км в час. При такава скорост няма кой да оцелее при среща с глиган. Нито той, нито пътниците.
Тази скорост не е съобразена с държавата.