Раду Капрау, ОМВ: В Австрия и Германия дизелът е по-евтин от бензина
Горивата на бензиностанциите на ОМВ са внос от Австрия, Румъния и местно производство
Раду Капрау е директор верига бензиностанции ОМВ България.
– Г-н Капрау, откъде се доставят дизелът и бензинът, които се продават в бензиностанциите на ОМВ в България?
– ОМВ оптимизира веригата на своите доставки. Това означава, че на българските бензиностанции ние предлагаме продукти от Австрия, Румъния и местно производство.
– Тоест купувате бензини и дизелово гориво и от Лукойл-Нефтохим?
– Частично.
– Каква част?
– Не можем да кажем някакъв фиксиран процент, защото зависи от ситуацията на пазара. В един момент е по-изгодно да взимаме от Румъния, в други моменти е по-изгодно да купуваме от местния пазар.
– Как бихте коментирали съотношението на цените на дизела и бензините за крайния потребител в различните държави?
– Както знаете, цената на горивото се образува от доста неща – от спецификата на локалния пазар, от нивото на акцизните ставки и от валутния курс. Не е правило цените на дизела да са по-високи от бензина, но се случва понякога, както в момента в България и на други пазари.
– Каква е ситуацията на колонките на бензиностанциите в Австрия?
– В Австрия или по-специално в Германия, откъдето идвам в момента, цената на дизела е по-ниска отколкото на бензина.
– Защо в България е обратното? Според вас кое е определящо кое гориво да бъде с по-висока цена – политиката на рафинерията, доминираща на пазара в дадена държава, на правителството чрез данъците или… конюктурата на международния пазар? Кой от тези фактори влияе най-силно? (виж тук: „Защо дизелът е по-скъп от бензина?“)
– Причината не може да бъде само една, цената не се определя само от едно нещо. Има влияние и на международните пазари. Цените се повлияват от количествата, които се продават и купуват на международните пазари. В някои страни самите рафинерии нямат капацитет да произведат необходимото количество от дадено гориво за местния пазар. Прекалено много фактори определят цената.
– Вашата рафинерия в Румъния (б. р. – ОМВ груп придоби през 2004 г. мажоритарен дял в най-голямата румънска нефтена и газова компания “Петром”) дизела или бензина продава по-скъпо?
– Зная, че дизелът е по-скъп от бензина в Румъния, Унгария, Чехия и Словакия… Не е специфично само за България такова съотношение.
– Дизелът или бензинът е по-екологичното гориво?
– Нормите Евро 4 и Евро 5 определят изискванията към горивата, които се продават. И ако продуктът отговаря на норма Евро 5, не можем да кажем кой е по-екологичен, защото той е толкова качествен, че просто не замърсява околната среда с вредни газове. Стандартът Евро 4 стана задължителен за страните от ЕС от 1 октомври 2006 г., а от 1 януари 2007 г. той е задължителен и за България. Евро 5 ще стане задължителен за всички модели нови автомобили от септември 2009 г. Този стандарт е трябвало да влезе в сила от средата на 2008 г., но Европейският съюз е гласувал да се отложи с една година въвеждането му, за да има достатъчно време за подготовка, производство и тестване на двигателите. Стандарт Евро 5 изисква изключително ниско съдържаие на сяра в горивото – максимум 10 ррm (0,001 мг/л )в дизела. Това е практически съвсем чисто гориво. ОМВ вече предлага от декември такова гориво в България – това е новият подобрен зимен дизел – ОМВ Алпин дизел, с който автомобилът пали без проблем при температури минус 33 градуса и дори по-ниски.
– Европа продължава ли да е ориентирана към дизелизация на автомобилния си парк?
– Определено има тенденция на европейския пазар за преминаване повече на работа на дизел. Но подобна тенденция се забелязва и на българския пазар.
– Заради по-голямата енергийна ефективност на дизеловите двигатели ли?
– Това е тенденция, която следват и самите производители на коли.
– Защо?
– Защото при дизеловите коли консумацията на гориво е по-ниска. И ако до момента се е обръщало повече внимание на качествата на бензиновите двигатели, сега повече внимание се обръща на потенциала на дизеловите двигатели, който досега е изпускан. Специалистите казват, че до момента е използван едва половината (само 50% от капацитета на дизеловите двигатели, докато на бензиновите – близо 100%. Но това е само твърдение на техниците.
– По колко продавате алпин дизела на бензиностанциите в страната?
– Той е по-скъп от нормалния дизел на бензиностанциите на ОМВ с 14 ст. на литър. Но е по-икономичен от него. Изчисленията са, че при пълен резервоар (50-55 литра) можете да карате с 20 км повече, отколкото с нормалното дизелово гориво.
– Какво е съдържанието на биодизел в него?
– В момента ОМВ не предлага биодизел на пазара в България, защото още не са решени законодателно нещата за включването му в дизела.
– Според програмата за горивата, приета от правителството, индикативната цел е от тази година да се смесва 0,2% биогориво към дизела.
– Това все още не е официална информация. Чакаме правителството да я потвърди.
– В Австрия колко процента биодизел има в дизела на колонките в бензиностанциите?
– Повече от 2 % биодизел в дизела.
– В какъв срок след като излезе нормативният акт за смесване на дизел с биодизел, ще предложите такова гориво на бензиностанциите?
– В момента на българския пазар не може да се намери биодизел, който да отговаря на европейските стандарти. Веднага щом регулациите станат ясни, ние ще отговорим на тях и ще започнем да внасяме биогориво.
– Какви цени на горивата прогнозирате за тази година? Докъде ще стигнат цените на дизела в Европа?
– Ако знаех, щях да бъда гуру на този бизнес. Но предположението на ОМВ е, че суровият петрол ще достигне 80 долара за барел. Но това са само прогнози.