Раду Капрау, ОМВ: В Австрия и Германия дизелът е по-евтин от бензина

Горивата на бензиностанциите на ОМВ са внос от Австрия, Румъния и местно производство

Раду Капрау е директор верига бензиностанции ОМВ България.

– Г-н Капрау, откъде се доставят дизелът и бензинът, които се продават в бензиностанциите на ОМВ в България?

– ОМВ оптимизира веригата на своите доставки. Това означава, че на българските бензиностанции ние предлагаме продукти от Австрия, Румъния и местно производство.

– Тоест купувате бензини и дизелово гориво и от Лукойл-Нефтохим?

– Частично.

– Каква част?

– Не можем да кажем някакъв фиксиран процент, защото зависи от ситуацията на пазара. В един момент е по-изгодно да взимаме от Румъния, в други моменти е по-изгодно да купуваме от местния пазар.

– Как бихте коментирали съотношението на цените на дизела и бензините за крайния потребител в различните държави?

– Както знаете, цената на горивото се образува от доста неща – от спецификата на локалния пазар, от нивото на акцизните ставки и от валутния курс. Не е правило цените на дизела да са по-високи от бензина, но се случва понякога, както в момента в България и на други пазари.

– Каква е ситуацията на колонките на бензиностанциите в Австрия?

– В Австрия или по-специално в Германия, откъдето идвам в момента, цената на дизела е по-ниска отколкото на бензина.

– Защо в България е обратното? Според вас кое е определящо кое гориво да бъде с по-висока цена – политиката на рафинерията, доминираща на пазара в дадена държава, на правителството чрез данъците или… конюктурата на международния пазар? Кой от тези фактори влияе най-силно? (виж тук: „Защо дизелът е по-скъп от бензина?“)

– Причината не може да бъде само една, цената не се определя само от едно нещо. Има влияние и на международните пазари. Цените се повлияват от количествата, които се продават и купуват на международните пазари. В някои страни самите рафинерии нямат капацитет да произведат необходимото количество от дадено гориво за местния пазар. Прекалено много фактори определят цената.

– Вашата рафинерия в Румъния (б. р. – ОМВ груп придоби през 2004 г. мажоритарен дял в най-голямата румънска нефтена и газова компания “Петром”) дизела или бензина продава по-скъпо?

– Зная, че дизелът е по-скъп от бензина в Румъния, Унгария, Чехия и Словакия… Не е специфично само за България такова съотношение.

– Дизелът или бензинът е по-екологичното гориво?

– Нормите Евро 4 и Евро 5 определят изискванията към горивата, които се продават. И ако продуктът отговаря на норма Евро 5, не можем да кажем кой е по-екологичен, защото той е толкова качествен, че просто не замърсява околната среда с вредни газове. Стандартът Евро 4 стана задължителен за страните от ЕС от 1 октомври 2006 г., а от 1 януари 2007 г. той е задължителен и за България. Евро 5 ще стане задължителен за всички модели нови автомобили от септември 2009 г. Този стандарт е трябвало да влезе в сила от средата на 2008 г., но Европейският съюз е гласувал да се отложи с една година въвеждането му, за да има достатъчно време за подготовка, производство и тестване на двигателите. Стандарт Евро 5 изисква изключително ниско съдържаие на сяра в горивото – максимум 10 ррm (0,001 мг/л )в дизела. Това е практически съвсем чисто гориво. ОМВ вече предлага от декември такова гориво в България – това е новият подобрен зимен дизел – ОМВ Алпин дизел, с който автомобилът пали без проблем при температури минус 33 градуса и дори по-ниски.

– Европа продължава ли да е ориентирана към дизелизация на автомобилния си парк?

– Определено има тенденция на европейския пазар за преминаване повече на работа на дизел. Но подобна тенденция се забелязва и на българския пазар.

– Заради по-голямата енергийна ефективност на дизеловите двигатели ли?

– Това е тенденция, която следват и самите производители на коли.

– Защо?

– Защото при дизеловите коли консумацията на гориво е по-ниска. И ако до момента се е обръщало повече внимание на качествата на бензиновите двигатели, сега повече внимание се обръща на потенциала на дизеловите двигатели, който досега е изпускан. Специалистите казват, че до момента е използван едва половината (само 50% от капацитета на дизеловите двигатели, докато на бензиновите – близо 100%. Но това е само твърдение на техниците.

– По колко продавате алпин дизела на бензиностанциите в страната?

– Той е по-скъп от нормалния дизел на бензиностанциите на ОМВ с 14 ст. на литър. Но е по-икономичен от него. Изчисленията са, че при пълен резервоар (50-55 литра) можете да карате с 20 км повече, отколкото с нормалното дизелово гориво.

– Какво е съдържанието на биодизел в него?

– В момента ОМВ не предлага биодизел на пазара в България, защото още не са решени законодателно нещата за включването му в дизела.

– Според програмата за горивата, приета от правителството, индикативната цел е от тази година да се смесва 0,2% биогориво към дизела.

– Това все още не е официална информация. Чакаме правителството да я потвърди.

– В Австрия колко процента биодизел има в дизела на колонките в бензиностанциите?

– Повече от 2 % биодизел в дизела.

– В какъв срок след като излезе нормативният акт за смесване на дизел с биодизел, ще предложите такова гориво на бензиностанциите?

– В момента на българския пазар не може да се намери биодизел, който да отговаря на европейските стандарти. Веднага щом регулациите станат ясни, ние ще отговорим на тях и ще започнем да внасяме биогориво.

– Какви цени на горивата прогнозирате за тази година? Докъде ще стигнат цените на дизела в Европа?

– Ако знаех, щях да бъда гуру на този бизнес. Но предположението на ОМВ е, че суровият петрол ще достигне 80 долара за барел. Но това са само прогнози.

БългарияИнтервю
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.