Как държавата позволи на Мтел да си организира хазартна игра

Докато Мтел „подарява“ VW-Polo, испанците играят за BMW, а унгарците - за Opel

„Ротативка с национално покритие”, нарекоха потребителите на Мтел играта на мобилния оператор „88 коли за 88 дни”. За близо 3-те месеца на своето съществуване, „успешната промоция“ (както се изразиха от Мтел), успя да обере до стотинка много от дългогодишните си клиенти с мотива, че по този начин поощрява тяхната лоялност. Докато абонатите трупаха точки чрез изпращане на скъпи есемеси – по 1.20 лв. за брой, Мтел им ограничаваше изходящите обаждания заради неколкократно превишен лимит. Много хора натрупаха непосилни за личния си бюджет сметки и телефоните им бяха спрени. Въпреки това мобилният оператор не престана да им изпраща десетки нови въпроси, на които да отговарят срещу 1.20.

По същото време, в което българските потребители на Мтел са се състезавали да отговорят правилно на въпроса „Как е събудена спящата красавица – с целувка или с чук по главата?“, компанията Vodafone (партньор на Мтел) е бомбардирала унгарските си абонати с подобни въпроси във връзка с играта „70 коли за 70 дни“. Разликата е, че вместо VW-Polo, в Унгария са „подарявали“ Opel Corsa. В същата игра са участвали и абонатите на Vodafone в Испания, само че там са „раздавали“ червени BMW-та.
В Youtube.com може да се видят рекламните клипове на трите кампании. За разлика от унгарската реклама, която е превод на испанската, Мтел са направили автентичен български клип по подобие на испанския:

Интернет-форумите и организациите за защита на потребителите се напълниха с жалби и жертви на „промоцията“. Хората се чувстваха измамени и ограбени, а някои търсеха начин да получат компенсация. Държавната комисия по хазарта сезира прокуратурата, че в играта на Мтел има елементи на хазарт. Софийската районна прокуратура отказа да образува наказателно производство, а комисиите за защита на конкуренцията и за защита на потребителите, които също получиха сигнали във връзка с играта, и до днес не са се произнесли по казуса.

Според прокуратурата, играта на Мтел умело е заобиколила законите и по най-ефективния начин е успяла осребри надеждите на хората за бърза печалба. Според абонати на други мобилни оператори, Мтел е спонсорирала толкова много чалга-концерти, че било логично да опита да си върне поне част от парите чрез някаква игра. По неизвестни причини почитателите на поп-фолка били сред най-активните участници в игри със скъпи есемеси, което обяснявало и успеха на кампанията „88 коли за 88 дни”.

Според публикация на вестник „Банкер“ от 10 ноември 2007 година, „Елементарната сметка показва, че в такъв режим (на пиково натоварване – б.а.) играта всяка минута е снасяла в касичката на организаторите си… до 2 млн. лева“. От публикации в другите медии става ясно, че Мтел си е изплатила средствата, вложени в закупуването на автомобилите, за има-няма 1 минута. През останалото време спокойно е печелила.

Съмнения, свързани с играта

Съмнение №1: Условията на играта са некоректни

Според условията на рекламата Мтел подарява на своите клиенти 88 коли за 88 дни. „Изпрати празен есемес на 8888. Днес късметлията може да си ти“, се казва в рекламата.
Не се обяснява нищо повече и така се създава впечатлението, че с един празен есемес човек може да спечели автомобил. Участниците в играта казват: „Условието на играта в рекламата е некоректно. Един есемес не е достатъчен – трябва да изпратиш един празен, втори с името си и чак след това ти изпращат въпрос, на който да отговориш – тоест, трябва да изпратиш поне 3 есемеса, за да участваш“.

От точка 7 в Общите условия за участие в играта обаче, става ясно, че клиентите масово са се заблудили. Отговарянето на въпроси не е било задължително условие за участие в играта. Достатъчно е било човек да изпрати само 1 есемес, за да бъде регистриран като участник и да има своя шанс да спечели, както се вижда от следния текст в Общите условия: „Процесът на регистрация приключва, след като Участникът получи първия обратен есемес, съдържащ брой натрупани точки. С оглед избягване на всякакво съмнение, първият празен есемес по точка 7.1.1. носи на съответния участник 10 точки. Номерата на всички участници, на които са били начислени точки, се считат за регистрирани и се включват в разпределението на наградите.“

Тоест, мобилният оператор не е съобщил на клиентите си подвеждащи условия за играта, а ги е заблудил с действията си. Вместо да им каже още след първия есемес: „Току що се регистрирахте, имате 10 точки и ще участвате в тегленето на наградата“ (както би било коректно да се постъпи), операторът е изпращал второ съобщение с приблизително следното съдържание: „А сега – напишете и изпратете с есемес името си“, което е подвеждало хората, че пращането на първия празен есемес не е било достатъчно. Следвало задаване на въпроси и непрекъснато бомбардиране с подканващи служебни есемеси да се изпращат есемеси.

Съмнение №2 – Играта на Мтел е хазартна

„Играта на Мтел „88 коли за 88 дни“ е хазартна“, обявиха още през октомври 2007 година експертите от Държавната комисия по хазарта. По-късно се разбра, че заради несъвършенства в сегашния Закон за хазарта организаторът не може да бъде осъден.

„Член 3, алинея 3 от Закона за хазарта позволява, когато получаването на награда зависи от решаването на кръстословици, ребуси, гатанки и други такива – това да не се смята за хазарт“, казва Богомил Николов, председател на Българската национална асоциация на потребителите. „По този начин разни организатори на игри от години излизат от дефиницията за хазарт като слагат един елементарен въпрос от рода на „Коя е столицата на България?“ Човек отговаря и това вече не се смята за хазарт, защото са проявени знания и умения. За мен лично проблемът е в този член 3 алинея 3“, казва Богомил Николов.

В случая с Мтел, дори това условие на чл. 3 ал. 3 от Закона за хазарта, което дава възможност на други организатори на игри да прескачат закона, не е изпълнено. Както стана ясно, участниците в играта „88 коли за 88 дни“ са можели да се регистрират, дори и без да отговарят на въпроси, тоест – без да са проявили знания и умения. Само един есемес (който по закона за хазарта трябва да се тълкува като залог) е бил достатъчен, за да получи човек шанса да спечели цял автомобил.

Водена от подобни съображения, Държавната комисия по хазарта (ДКХ) е извършила проверка на играта „88 коли за 88 дни” и е стигнала до извода, че играта съдържа белези на хазартна игра по смисъла на Закона за хазарта (ЗХ). Материалите от проверката са изпратени на Софийска районна прокуратура. С постановления на СРП, потвърдени от Софийската градска прокуратура, е отказано образуването на досъдебно производство.

Заместник районният прокурор Куман Куманов подробно е описал мотивите за това решение – наградите не са за сметка на приходите, а са закупени предварително; есемесите от 1.20 не са измислени нарочно за играта, а се използват отпреди – значи не са залог и др.

Неформално, той сподели пред e-vestnik, че в сегашния Закон за хазарта просто не съществуват текстове, които да му дадат основание да подведе Мтел под наказателна отговорност. „От Държавната комисия по хазарта не посочват какъв вид хазартна игра според тях е „88 коли за 88 дни“, така че аз започнах да чета внимателно Закона за хазарта. В него подробно са описани всички видове хазартни игри и тази на Мтел не попада в нито една категория“, каза Куман Куманов.

Материали от проверките на Комисията по хазарта, заедно с постановленията на прокуратурата, са изпратени на Комисията за защита на конкуренцията и Комисията за защита на потребителите.

Съмнение №3 – Двама човека са спечелили 4 автомобила

Едно от условията в играта на Мтел гласи: „Независимо от точките в тегленията, потребителят, който е спечелил веднъж, не може да спечели втори награда“. От базата данни със спечелилите участници, обаче, е видно, че човек с името Емил Георгиев е спечелил автомобил както на 27 декември, така и на 31 декември 2007 година, а човек с името Димитър Иванов е спечелил както на 25 ноември, така и на 5 декември 2007 година.

Попитахме Николай Стоянов от отдела за връзки с обществеността на Мтел това някакво съвпадение в имената на различни печеливши участници ли е, или има хора, които са спечелили по 2 коли. Оказа се, че на 27 декември бил спечелил Емил Георгиев Цонев, а на 31 декември – Емил Георгиев Деспотски. Съвпадение на първите две имена имало и във втория случай – на 5 декември е спечелил Димитър Иванов Такев, а на 25 ноември – Димитър Иванов Трендафков. Защо на официалния сайт имената на победителите са изписани с първо и второ име, а не с име и фамилия, и от пресцентъра не знаеха. Вероятно, за да постигнат още по-добре целите си, а именно – да спечелят още по-голямо доверие „сред лоялните потребители и да затвърдят положителните нагласи на потребителите към Мобилтел“.

Как ще регулират игрите с есемеси в бъдеще?

От Държавната комисия по хазарта са предложили промени в Закона за хазарта, които да ограничат възможността за заобикаляне на закона, включително и по отношение на организирането и провеждането на sms-игри. „Промяната се отнася до разпоредбата на чл.3 от Закона за хазарта, която дава определение на развлекателните игри, тези със спортен характер и викторините, които при определени условия не са хазартни по смисъла на закона. С промяната се определя периодът, в който могат да бъдат провеждани подобен вид игри, както и допълнителни условия за организирането им“, каза за e-vestnik председателят на Комисията по хазарта Димитър Терзиев.

В зависимост от програмата на Министерския съвет се очаква проектът да бъде съгласуван и внесен за разглеждане. Ако се приемат промените, всички фирми-организатори на игри със скъпи есемеси ще бъдат задължени да представят на Държавната комисия по хазарта за утвърждаване правилата, по които ще организират и провеждат игрите. „По този начин ще се постигне пълна прозрачност по отношение на условията за участие, начина за провеждане на играта, размерите и начините за изплащане на печалбите и т.н“, каза Димитър Терзиев.

„Крайно време е Законът за хазарта да се промени и дано това да стане по-скоро, защото всички имаме интерес“, коментира председателят на Българската национална асоциация на потребителите Богомил Николов. Според него, в сегашната ситуация първо, държавата не си прибира данъците от хазарт и второ, никой не може да контролира участието на непълнолетни. „Обзалагам се, че в тази игра „88 коли за 88 дни“, поне една четвърт от есемесите са изпратени от ученици. Трябва да се гарантира по някакъв начин филтър за неучастие на малолетни, държавата да си прибере данъка и условията на игрите да са прозрачни, а не подвеждащи за участниците“, допълни Богомил Николов.

Отзиви за играта на Мтел от форумите в Интернет

През трите месеца, в които се провеждаше играта на Мтел, Интернет форумите преливаха от мнения на участници. Повечето хора бяха разочаровани, че са били подведени да похарчат много пари на вятъра.
„Ум умува, ум робува, ум есемеси праща“, „успокояваха“ ги клиенти на другите мобилни оператори.

Възмутена и обедняла участничка в играта на Мтел призова: „Моля, др. Йозеф Винацер (шефът на Мтел – б.а.) да стегне редиците на 8888, та да не ми изпращат сьобщение да си прехвьрлям точките по 2 пъти от време на време, след като SMS-функцията ми е блокирана поради 110 процентното ми надхвьряне на лимита!“

Ето какво сподели във форумите друг потребител на Мтел, участвал в играта: „Станах обект на атаката от страна на Мобилтел с „88 коли за 88 дни“. Разреших си, в час на бездействие, да отговоря на няколко въпроса и натрупах 5 480 точки (въпросите са като за олигоф… и нямат нищо общо със стойностните знания). Бързо ми писна от продължаващите атаки от страна на Мтел и на един от следващите въпроси отговорих с фразата „Да го духате“. Не можах да повярвам, когато получих отговор от оператора „Браво, ти ПАК позна!“

(Виж тук за 100 мерцедеса от „Глобул“ или как се измъкват 100 пъти по 100 лева от балами)

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.