„Коледа без вина“ – колко е важно подаръците да са етични

Коледна картичка без анимация.

Менструалните чашки или контейнерите за отглеждане на червеи може и да не са на първо място в списъка на всеки за коледен подарък, но със засилване на антиконсуматорските настроения т. нар. етични компании се надяват да увеличат продажбите си тази година.

Близо две трети от потребителите в световен мащаб предпочитат да пазаруват от фирми, които отразяват личните им ценности, според данни на компанията за проучвания Accenture.

Социалните компании – тези, които подпомагат решаването на екологични и социални проблеми като бездомничеството или отпадъците – виждат възможност да печелят по това време на годината.

„Всеки продукт със социален елемент заличава вината от покупката, която наистина е голям проблем за консуматорството – именно това чувство на вина“, казва Дейв Линтън, основател на социалната компанията за раници и сакове Madlug. Компанията с централа в Арма, Северна Ирландия, е основана през 2015 година, за да осигурява чанти за децата от системата за социални грижи, с които да могат да пренасят вещите си между домовете, а не да използват торби за смет.

Madlug прилага модела „купи едно – подари едно“. При него при всяка покупка дете или бездомен получават сак или раница. „Хората по-често правят избор с мисълта, че ако ще харчат, по-добре е това да има и някакви положителни последици“, обяснява Линтън.

Без значение дали става дума за наемане на коледна елха, направа на украса у дома, купуване на изживяване, а не предмет, или пълен отказ от подаръци, отношението към подаръците се променя.

Близо една трета от британските потребители посочват, че миналата година са купили подаръци, които вредят по-малко на околната среда, а според 38% е важно подаръците да имат някаква етична стойност, сочат данни на компанията за потребителски проучвания Mintel.

Около две трети от потребителите са на мнение, че търговските вериги имат отговорността да насърчават покупки, които замърсяват по-малко.

По-малко отпадъци

„Тъй като хората все по-ясно съзнават последиците от масовото консуматорство за околната среда, има тенденция, целяща коледните навици да станат по-малко разточителни“, изтъква Чана Барам, старши анализатор на сектора на търговските вериги в Mintel. „Независимо че като цяло хората ще продължат да пазаруват масово за празниците, е важно търговците и марките да насърчават по-етичното потребление“, допълва тя.

За търговците, чиито бизнес модели са основани на продажбата на възможно най-много стоки и на провокирането на желание чрез маркетинг, тази промяна в отношението може да представлява предизвикателство.

Голям брой търговци разчитат много на ноември и декември за бизнеса си, но растежът на продажбите е пряко свързан с променящата се нагласа на потребителите и с включването на екологични и социални послания в маркетинга.

Компанията за туристическа екипировка Patagonia, която е сертифицирана етична компания, както е добре известно, пусна реклама в „Ню Йорк таймс“ през 2011 година, с която призоваваше хората да не купуват едно от якетата й по време на Черния петък, деня на големите намаления в края на ноември.

Тази година стотици търговски вериги заеха подобна позиция. Кампанията „Зелен петък“ обърна внимание на последиците за околната среда от масовото потребление. При все че големите търговски вериги разгласяват сега екологичните си и социални заслуги с мегабюджети за маркетинг, за социалните компании може да се окаже трудно да бъдат чути.

Секторната асоциация Social Enterprise UK си партнира с германската технологична марка SAP за пускането на указател за подаръци, произведени от социално ангажирани компании, тази Коледа. Социално ангажираният сайт за електронна търговия Supermarket, появил се в отговор на недоволството, че няма място, от което да се правят покупки от социални компании, отчете значителен интерес към етичните си подаръчни кошници.

Подаръчните кошници, които включват изделия като чай от компания, наемаща бежанци, и бира, направена от остатъци от хляб, представляват около 70% от продажбите на сайта, който заработи преди около година, посочва основателят му Джейми Палмър.

Той казва, че корпоративните клиенти също проявяват все по-голям интерес към етичните компании, като се стремят да се откроят, купувайки подаръци, които са различни и демонстрират ценностите им.

„Прозрачността засилва още повече натиска върху компаниите (…) да бъдат по-прозрачни за многото различни елементи във веригата си на доставки. Това изтласква тези въпроси директно на върха на списъка им с приоритети“, заключава той.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.