Сирия: Отвоюването на магистрала М5 – най-голямата победа за Асад

Турски танкове навлизат в Сирия. Снимка: от тв екрана

Тя е може би един от най-ценните трофеи в гражданската война в Сирия и след осемгодишни боеве отново е под контрола на сирийския президент Башар Асад. Сирийците наричат магистралата М5 Дамаск-Алепо просто „Международния път“. Свързвайки най-големите сирийски градове, тя е от ключово значение за всеки, който контролира страната.

Асад постепенно започна да губи контрола над М5 след 2012 г., когато различните бунтовнически групировки започнаха на свой ред да завладяват части от страната.

Протестите срещу управлението на неговото семейство избухнаха година преди това на фона на вълна от бунтове в арабския свят. Това скоро прерасна в гражданска война, след брутални репресии на правителството срещу инакомислието и интервенцията на чужди сили в разрастващия се конфликт.

В исторически план това винаги е бил оживен път. Сирийският анализатор Талеб Ибрахим нарече М5 „най-основната и стратегическа магистрала в Близкия изток“.

За подкрепяните от Турция антиасадовски бунтовници магистралата беше крайъгълен камък за запазването на целостта на контролираната от тях територия и за задържането на правителствените сили. Загубата на М5 представлява смъртоносен удар върху опозиционните бойци, чийто контрол върху последните парчета земя в Северозападна Сирия вече започва да изглежда все по-несигурен.

Следва поглед върху магистралата и мястото, което тя заема в започналата преди близо девет години гражданска война в Сирия:

КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА МАГИСТРАЛАТА

М5 е стратегическа магистрала, която тръгва от Южна Сирия, в района на границата с Йордания, и продължава в северна посока чак до град Алепо, намиращ се близо до турската граница.

Четиристотин и петдесет километровата магистрала свързва четирите най-големи града на Сирия – Дамаск, Хомс, Хама и Алепо – пресичайки провинция Идлиб.

Преди войната магистрала М5 беше пътна артерия с важно стопанско значение, захранваща основно индустриалното сърце на Сирия, Алепо. Според експертни оценки в пика на предвоенния търговски бум в Сирия всеки ден по нея са били транспортирани стоки за 25 милиона долара.

Магистралата беше пътят, по който се превозваха цялото жито и памук от сирийския Изток и Север към останалата част от страната. Тя беше и път, използван за търговията на стоки с регионални търговски партньори като Йордания, Саудитска Арабия и другите арабски държави, както и с Турция.

ВРЪЩАНЕТО НА КОНТРОЛА

Връщането на контрола над магистралата беше основен приоритет за правителството на Асад още от ранните дни на войната. Бавното и мъчително възстановяване на този контрол в много отношения вървеше ръка за ръка с обратите в конфликта в Сирия, в резултат на който загинаха близо половин милион души, а половината от предвоенното население на страната беше прогонено от домовете му.

От 2014 г. нататък сирийското правителство постепенно започна да отвоюва отсечки от магистралата. Тогава Русия се включи във войната на страната на Асад и по същество обърна хода й в негова полза.
По-големи и по-малки градове, разположени по протежението на отделни участъци от магистралата, включително дамаското предградие Гута, сега са потънали в развалини, след като бяха принудени да се предадат след дълги обсади и непрестанен обстрел. Осъщественото с помощта на Русия отвоюване на Алепо през декември 2016 г. беше друг повратен момент във войната.

КРАЙ НА ПЪТЯ ЗА БУНТОВНИЦИТЕ

Съгласно споразумението между Русия и Турция от септември 2018 г. магистралите М5 и М4 се предвиждаше да бъдат отворени за движение, свързвайки до края на същата година бастионите на правителствената власт по крайбрежието с Алепо. Това обаче така и не стана.

Бунтовниците отказаха да се изтеглят и да позволят на съвместните руско-турско патрули да охраняват трафика там.

Това в крайна сметка доведе до сегашната правителствена офанзива в Идлиб, последния бастион на бунтовниците в страната.

Правителствените войски предприеха няколко големи настъпления в Идлиб с помощта на Русия, връщайки си градове и села и от двете страни на магистралата. Превземането на Хан Шейхун беше първият голям пробив, последваха Марет ан Нуман и Саракиб, разположени в района, където се пресичат М4 и М5.

Миналата седмица сирийските войски си върнаха последната контролирана от бунтовниците част от магистралата, тази в района на Хан Асал. С това пътната артерия мина изцяло под контрола на силите на Асад за пръв път от 2012 г.

Съобщението за победата обаче дойде не от сирийското правителство, а от руското министерство на отбраната. В сряда то обяви, че „най-важната транспортна артерия в Сирия“ е „освободена“ от контрола на бунтовниците.

ЗАЩО МАГИСТРАЛАТА Е ОТ ЗНАЧЕНИЕ

Превземането на магистралата е може би най-значимата победа на Асад, чиито сили от края на 2015 г. досега спечелиха солидни успехи във войната с помощта на руските въздушни удари и подкрепяните от Иран бойци.

Политическият анализатор Ибрахим заяви, че магистралата е от такова жизненоважно значение, защото свързва двата най-важни града в страната – столицата Дамаск и Алепо, някогашен търговско център, по-голямата част от който в момента е в развалини.

„С други думи, магистралата свързва политическата с икономическата столица на Сирия“, каза той. При пътния възел при Саракиб тя също така прави връзка с М4, с което се открива за движение пътят към крайбрежния бастион на правителството Латакия и пристанището й.

Боевете близо до магистралата продължават, а голяма част от провинция Идлиб си остава в бунтовнически ръце.

Но превземането на М5 ще допринесе много за възстановяването на връзките между контролираните от правителството райони, след като те бяха прекъснати с години.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.