Защо българска авиокомпания не лети до САЩ? И някои особености на държавата…

Дестинациите на БГА „Балкан“ през 1977 г.

Прочутият рок-джаз композитор и музикант Франк Запа навремето беше казал, че една държава не може да бъде истинска, ако си няма авиокомпания и бира.

От гледна точка на бирата България се справя. Но как сме с авиокомпанията?

Навремето останалата от соца авиокомпания „Балкан“, крива-лява, имаше полети до всички европейски столици и по-големи градове, до Африка, Азия, и презокеански. И дори редовни полети до Ню Йорк, вече след 1990 г., но все още като държавна авиокомпания. Имаше и слотове на хубави места на най-големите летища. Апартаменти и офиси на представителствата в Париж, Лондон, Рим и др.

Да не каже някой, че пригласяме на главния прокурор Гешев за приватизацията, но Иван Костов и министърът му Муравей Радев продадоха авиокомпания „Балкан“ за цената на един апартамент в София. И досега нагло обясняват, че имала дългове, демек, всичко е окей със сделката. Сигурно приватизацията й е окей по закон, няма кой да ги осъди, няма да им намерят нищо. Да, но като е имала дългове, защо не й избраха купувач авиопревозвач от бранша да я развива? Вместо да я продадат на ликвидатор?

Затова сега хората ги смятат за ликвидатори.

Както и да е. Ликвидаторът Гад Зееви продаде апартаментите на авиокомпания „Балкан“ в чужбина, слотовете по летищата ги отстъпи на други, които чакаха да се вредят (сигурно срещу черните им очи), изсмука каквото можа и България остана без авиокомпания.

По определението на Франк Запа вече не бяхме истинска държава.

Като дойде правителството на царя се опита да поправи белята. Взеха да се съдят с ликвидатора, прибраха някои останали имоти, отпуснаха пари и основаха нова авиокомпания „България Ер“, която почна от нулата. Позакрепи се, ама като по-слабо подобие на някогашната „Балкан“, макар и с по-модерни самолети. Местата им за кацане на летищата вече бяха някъде при евтините превозвачи, графици за полетите в ранни часове като евтини превозвачи и т. н. За капак американската администрация сложи разпадащата се държава България във втора категория по авиационна безопасност и така полети до САЩ станаха невъзможни. Върнаха ни в първа категория чак 2008 г.

И тази нова държавна авиокомпания „България Ер” я приватизираха. Уж да я вземе авиопревозвач голям инвеститор да я развие. Не – взеха я тимаджиите. И как я развиха? Да не влизаме в подробности. Всеки пътник има впечатления.

Само едно не може да се обясни – в Щатите има българска колония от около половин милион души вече. Само в Чикаго са към 300 хил. И дотам няма полет на българска авиокомпания. Българите от Чикаго и Ню Йорк пътуват с поне едно прекачване до София, а българите от други американски градове – с по 2-3 прекачвания. До Чикаго се стига с полската, чешката, унгарската, австрийската, италианската и т. н. авиокомпании, но не и с българска. А като капак на абсурда – летището в Чикаго се обслужва от българи. Няма начин да кацнеш там, да не чуеш българска реч. Или на гише, или ще те вози с количка някой българин, ще те посрещне служителка…

Ама какви били причините да няма директен полет от София до Америка...

Има ли някакво значение? Фактът си е факт – няма полет от София до САЩ, при огромна българска колония там. Напълно са възможни полети по 2-3 пъти седмично.

Българските политици, мислители и предприемачи дотам са я докарали. Съседна Турция направи една от най-големите авиокомпании в света, класират я като номер едно на Европа няколко пъти. Направи и огромно ново летище, почти на границата с България. Ние гледаме като папуняци в тиквите.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.