Без училище. Как влияе пандемията на милиони младежи?

Мерки срещу коронавируса в Милано. Снимка: от тв екрана

На учениците в много страни по целия свят бе казано да си останат вкъщи, докато правителствата им се борят с пандемията от коронавируса.

За някои това може да изглежда просто като продължение на ваканцията: за други обаче залогът е квалификацията и плановете им за бъдещето – или което е по-лошо, следващото им хранене.

Дигитални класни стаи

София Болдрини е 13-годишна ученичка последна година на прогимназията в италианския град Генуа. В нейния случай е било нужно време, докато се уточни графикът на обучението й в домашни условия.

Училищата са затворени от 24 февруари. През първите три седмици изобщо не е имало онлайн занятия, а учителите само определяли дистанционно какво да се прави за домашно. После преподавателите по италиански и математика започнали да качват видеоуроци в Ютюб. От една седмица София и съучениците й вече използват софтуер за дигитална класна стая така, че уроците да могат да бъдат преподавани адекватно.

„Днес ни изпратиха седмичната програма: имаме часове всеки ден от 9 до 12 ч на обед с 45-минутни модули“, каза София пред ДПА.

Тя и съучениците й леко изостават с материала, „но това важи и за всички останали, така че никой не е чак толкова разтревожен“, заяви тя. По география например те ще пропуснат няколко страни, за да ускорят нещата.

Самоподготовка

Да ставаш, когато си поискаш, да си почиваш, когато си поискаш – за тийнейджърите, които могат да учат без помощта на родителите си, по-дългата липса на учебни занятия може да има и някои положителни страни.

За 18-годишния ученик Арвид Слезацек, готвещ се за матура в град Гросрьорсдорф, Източна Германия, ситуацията е донякъде благоприятна, защото му помага да придобие опит, който да му бъде полезен в бъдеще.

„Да се готвиш по материала самостоятелно, до някаква степен е полезно за ученето (по-нататък в живота), защото в крайна сметка така се прави по принцип“, каза той. Наесен той ще започне програма за интегрирано обучение за придобиване на квалификация в германската железопътна компания „Дойче бан“.

„В този смисъл това може да се разглежда и като подготовка за бъдещото следване“, каза Слезацек, разказвайки за сегашната си ситуация. „Но и това си има своите ограничения, защото най-добре се разбира материалът, когато учителят ти го обясни“, добави момчето.

Изпити под заплаха

Миналата седмица министрите на образованието в 16-те федерални провинции на Германия обещаха на учениците като Арвид, че матурите ще се състоят по план, подчертавайки, че „учениците няма да бъдат ощетени от сегашните извънредни обстоятелства“.

Гимназистите в други страни може и да нямат този късмет.

В Италия, където училищата е малко вероятно да отворят отново преди лятната ваканция, министърът на образованието Лучия Адзолина обмисля извънредна заповед. Тя ще предвижда в края на учебната година да няма поправителни изпити, а матурите да бъдат направени много по-лесни – без писмени изпити и просто с по-дълъг устен, твърди вестник „Република“.

Заради кризата Египет отмени матурите за трети и девети клас, а образователните власти заявиха, че държавните зрелостни изпити за учениците в гимназиален курс ще покриват само преподадения материал до средата на март.

В Сърбия не е ясно дали матури изобщо ще има – или историята просто ще се повтори. През март 1999 г. всички учебни занятия бяха преустановени, когато НАТО започна да бомбардира Сърбия заради Косово. Тогава учебната година беше загубена заради войната – накрая всички минаха с оценките от предишната.

Гладуване

Може би по-належащ е въпросът за тези над 368 милиона деца, които заради кризата пропускат храненията в училище.

Данните са на Световната програма на ООН по прехраната, която осигурява училищно хранене в 50 от общо 191 страни, които затвориха училищата си, за да забавят разпространението на коронавируса, показва собствена дигитална карта на организацията.

„Тази карта дава нагледна представа колко страшно този вирус се отразява на живота на милиони ученици и семействата им по цялото земно кълбо“, каза Кармен Бурбано, директор на Програмата за училищно хранене към Световната организация по прехраната.

Ню Йорк, градът с най-голямата система на публични училища в САЩ (близо 1900 училища с над милион ученици), предприе мерки, за да може децата в уязвимо положение да бъдат нахранени.

Департаментът по образованието в града все още предоставя по три безплатни хранения дневно с оглед на това, че много ученици зависят от тях – около 750 000 живеят под прага на бедността, а приблизително 114 000 живеят в приюти или жилища, неотговарящи на нормалните стандарти за живот. Пратените по домовете си ученици вземат своите порциони от обособени в града стотици места, където те се раздават.

Технически проблеми

Ню Йорк предоставя за временно ползване на учениците и 300 000 айпада с връзка с интернет, а много училища раздават лаптопи и таблети, за да направят така, че никое дете да не остане без достъп до дистанционно обучение.

Но има опасения, че пропуски съществуват, и то не само в Ню Йорк. В Индия заради 21-дневната карантина са затворени около 1,5 милиона училища.

Докато децата от по-заможните училища се включват в обучение онлайн, децата с по-беден произход в огромното си мнозинство не могат, защото нямат бърз интернет или изобщо нямат достъп до компютър или дори до смартфон. Дори и наличието на електричество не винаги е осигурено.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.