Милано: Карантинните мерки отслабват, градът се готви за зелена промяна

Мерки срещу коронавируса в Милано. Снимка: от тв екрана

Кметът на Милано Джузепе Сала през последните години енергично работеше, за да стане северният италиански град по-екологичен, по-съответстващ на промените в климата. Постави си и амбициозната цел до 2030 г. целият обществен транспорт да е на електричество.

Вчера, когато пострадалият от коронавируса град започна бавно и внимателно да излиза от дългата си карантина, Сала беше оптимистично настроен, че по-чистият от седмици въздух и по-тихите улици ще доведат до по-широка и трайна подкрепа за предвидените зелени промени.

„Не мога да кажа, че тази пандемия е възможност, защото е трудно да произнесеш „възможност“, при положение, че по официални данни имаме 1200 починали“, каза той в телефонно интервю за Фондация Томсън Ройтерс.

Но мисля, че след седмици у дома, прекарани в коренно различен начин на живот, „хората са готови да променят отношението си, да променят поведението си“, каза той.

По преценка на Сала, 70 процента от жителите на Милано сега подкрепят ускорените от коронавируса планове за предоставяне на 35 километра от уличното пространство за приоритетно използване от велосипеди и пешеходци в обикновено страдащия от смог град с 1,4 милиона население.

Вчера временните нови алеи за велосипеди помагаха да се намали натискът върху градски обществен транспорт, тъй като работещите в предприятията и на строителните обекти отново тръгнаха за работа, а шофьорите ограничиха броя на пътниците в опит да поддържат социална дистанция.

По-рано предложенията за нови велоалеи пораждаха конфликти, особено с шофьорите на таксита и градът действаше предпазливо, каза Сала, който е кмет от 2016 г.

Сега неговото послание е, „ако живеете на километър от работното си място, вървете пеша или карайте колело. Добре е за нас, добре е и за вас самия“.

Повратен момент

Милано, който е сред европейските градове, ударени най-рано и най-тежко от пандемията от коронавируса, е един от десетките градове в света, който има намерение да използва икономическия рестарт след карантината, за да приложи едновременно с това и мерки за защита на околната среда.

От използването на стимулационни фондове за изграждане на пунктове за зареждане на електромобили, до отделянето на пространство, запазено преди за коли, за пешеходци и колоездачи, градовете се надяват да спестят пари и да изградят устойчивост, като се борят едновременно и с климатичната криза, и с коронавирусната.

Кметът на Лос Анджелис Ерик Гарсети, председател на мрежата от градове С40, която се застъпва за бързи действия по отношение на климата, каза, че когато дойде време за ново отваряне и възстановяване, „нашите усилия ще определят облика на градовете ни за десетилетия напред“.

„Като кметове наша отговорност е да поставим основите на справедливо общество и здрава планета, каквито нашите жители заслужават“, каза той в изявление.

Обвързаната с околната среда реакция на Милано на кризата с Ковид-19 включва планирано разширяване на мрежата му от споделени електрически превозни средства и велосипеди.

Градът беше също така сред първите в Италия, получили 5G мрежа, която помага на усилията за виртуално провеждане на срещи и правене на бизнес, каза Сала, който е бивш административен ръководител на телекомуникационна компания.

Местната власт в Милано освен това иска от фирмите да позволяват в по-голяма степен работа от вкъщи, както и въвеждане на различно работното време за служителите, които идват на място, за да се избегне струпване на хора в транспорта и на други обществени места.

От 14-те хиляди работещи в градските служби, половината работят от вкъщи по време на изолацията, каза Сала, а 4000 ще продължат да го правят, дори и след отмяната на ограниченията.

Общинският съвет също така държи някои служби отворени чак до 23 ч., за да се приспособят към различните смени на работа.

Градът е събрал данни за подобряването по време на карантината на пословично замърсения си въздух и ще бъде домакин на обществена дискусия как да се поддържа по-добро качество на въздуха, но това ще стане чак след няколко месеца. „Днес хората мислят за работните си места, притеснени са, защото губят работата си“, отбеляза Сала.

Удар по туризма

Безработицата, която в Милано преди здравната криза бе 4,5 процента, вероятно ще скочи до небето, а грижливо изградената туристическа индустрия, привлякла миналата година 10 милиона гости, ще се радва да приеме 1 милион тази година и 3 милиона през 2021 г., каза Сала.

Това означава „измисляне“ на нови работни места и намиране на начини за създаване на такива, които са природосъобразни и устойчиви, вероятно с фокус върху дигиталното, каза той.

Досега полезните за климата усилия, свързани с отмяната на карантината, като разширяването на велоалеите и на тротоарното пространство за пешеходци, бяха относително икономични, каза кметът.

Но общинските финанси ще са под натиск през следващите месеци и години, отбеляза той, проблем, пред който ще се изправят много други градове по света, излизайки от карантината.

Системата за обществен транспорт в Милано например сега работи с 25 на сто от капацитета си заради мерките за отстояние, но с незначително намаляване на разходите, каза Сала.

Градът притежава също контролен пакет в компания, която управлява авиационните услуги, но при почти пълното спиране на пътуванията по въздух, доходите от това почти секнаха.

Все пак, намирането на ресурси, както и желанието да се направят „зелени“ промени, сега е решаващо, за да се намали рискът от следващата голяма заплаха за климата, каза той. „Основополагащо е да работим върху това“, каза той. „В противен случай след няколко десетилетия светът ще рухне“.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.