Бедните без достъп до интернет – обречени във времена на коронавирус?

Ограничителните мерки заради коронавируса водят до това, че бедни хора без достъп до интернет стават още по-маргинализирани, заявиха във вторник изследователи и правозащитни групи, които призоваха правителствата и телекомуникационните компании да направят повече, за да могат те да влязат в интернет.

Заради ограничителните мерки много дейности бяха прехвърлени онлайн – от обучението до търсенето на работа и кандидатстването за държавни помощи, – което затруднява хората с ниски доходи да влязат в контакт, смята френската консултантска технологична компания „Капжемини“ (Capgemini). „Интернетът стана основна необходимост. Той вече не е нещо, което е „добре да го имаш“,“ каза за Фондация „Томсън Ройтерс“ изпълнителният директор на „Капжемини“ Айман Еззат. „Липсата му лишава хората от достъп до обществени услуги, до образование, до възможности в живота. И просто ограничава всичко, което можеш да правиш“, добави той.

Близо половината от хората по света не използват интернет, сочат данни на Международния телекомуникационен съюз (ITU), който е агенция на ООН. И преди Ковид-19 активисти казваха, че тези хора имат по-мрачни перспективи за живот заради социалната изолация и намалените възможности за намиране на работа и образование.

Когато започнаха карантините, библиотеките и интернет кафетата, ползвани от мнозина за достъп до мрежата, бяха затворени, каза Хелън Милнър, главен изпълнителен директор на Фондацията „Гуд тингс“ (Good Things Foundation) – британска благотворителна организация, която работи за разширяване на достъпа до интернет. По думите й онези, които имат смартфони, но се затрудняват да плащат за данни, вече нямат достъп до безплатен хотспот. „Те трябва да приоритизират други неща като храната или наема“, каза Милнър за Фондация „Томсън Ройтерс“.

Проучване на „Капжемини“ сред над 1300 човека без достъп до интернет в шест страни (Великобритания, Германия, Индия, САЩ, Франция и Швеция) установява, че 69 на сто от тях живеят в бедност. Над 40 процента от хората офлайн са на възраст между 18 и 36 години, констатира проучването. То е извършено от декември до февруари, тоест преди да бъдат въведени повечето от ограничителните мерки заради коронавируса и според Еззат пандемията е задълбочила съществуващите проблеми.

Около 1,6 милиарда работници, които съставляват близо половината от работната сила в света, са сега под неминуемата заплаха да загубят своите средства за препитание заради пандемията, е заявила Международната организация на труда.

Според Милнър във Великобритания и други страни хората без достъп до интернет в повечето случаи не могат да получат информация за коронавируса, да разговарят с роднини, да правят интервюта за работа, да подават молби за убежище и да имат достъп до социални програми и банкови услуги.

От Тунис до Съединените щати, телефонните компании в много държави се стремят да се справят с този въпрос чрез стъпки като намаляване на цени, разширяване на покритието и премахване на ограниченията върху обема данни, казва в доклад от миналата седмица групата за дигитални права „Аксес нау“ (Access Now). Но според нея телекомите трябва да направят повече и групата ги призовава да вдигнат всички лимити върху данни и да премахнат таксите за надвишени лимити и просрочени сметки.

В доклада се отправя призив и към правителствата да разширят връзките за комуникация и да отменят блокирането на интернет в някои размирни райони като това, наложено от Мианма и Индия. „В целия свят хората, които вземат решения в правителствата и частния сектор, са длъжни да се активизират и да решат този проблем, каза Ерик Нъл от „Аксес нау“.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.