Училищата отварят: Родители и учители изпитват и облекчение, и безпокойство

Училищен стол в Шалон сюр
Сон. Снимка: от тв екрана

Европейските деца малко по малко се връщат в училище, като техните родители и учители са хем облекчени, хем разтревожени. Няколко примера от Европа.

ИСЛАНДИЯ

„Много е приятно училищата отново да живнат“, каза директорката на професионална гимназия от Рейкявик Хилдур Ингварсдотир.

„Много работа се искаше“ да се приложат всички правила по отварянето на учебните заведения, „това е постоянно предизвикателство, трябва много подготовка“, каза тя.

В Исландия забавачките и началните училища, които досега работеха с намалено работно време, възобновиха нормалната си работа, но с нови санитарни правила. Гимназиите и университетите също възобновиха занятията.

ПОРТУГАЛИЯ

Децата не са лабораторни животни, върху които да се изпробва колективният имунитет, възмущава се сдружение на родители в Португалия, където само учениците в 10-и и 11-и клас (с матури) се връщат в училище от 18 май. За яслите датата е 1 юни.

Учители също се съмняват във възможността да се отворят училищата и да се приемат всички ученици при спазване на новите правила за дистанциране, като припомнят, че много преподаватели в напреднала възраст, които следователно са в рискова група, няма да могат да възобновят работа. Националната федерация на преподавателите, която е главният им синдикат, също изрази съмнения.

„Оптимисти сме, но и предпазливи“, каза Филинту Лима, директор на Националната асоциация на директорите на държавни училища, като постави ударението върху необходимата значителна подготовка за отварянето на учебните заведения, с коригирано работно време за избягване на пиковите часове в транспорта, съкратени паралелки до десет ученика и ограниченията в дистанцирането в училищните столови.

ХЪРВАТИЯ

Строги мерки има и в Хърватия за отварянето от днес на забавачки и начални училища, които ще се посещават само от деца без хронични болести и чиито родители работят и не могат да се грижат за тях през деня: не повече от 9 деца и един учител в паралелка и два метра разстояние между чиновете.

Броят на желаещите да се върнат в училище намалява. „При първо допитване сред родителите щяха да дойдат 93 от 301 деца. Сега мислим, че този брой ще спадне до 60“, каза директорът на началното училище „Трънско“ в Загреб Йосип Петрович.

Връщането към нормални учебни занятия в Загреб е допълнително затруднено от щетите от земетресение през март: 23 от 300-те начални училища не могат да приемат деца.

НОРВЕГИЯ

Според учителите десет дни след отварянето на началните училища в Норвегия равносметката е положителна. „Учениците се радват да се завърнат и спазват правилата, станали са шампиони по миене на ръце“, каза директорката на училището „Левре“ близо до Осло Катрине Вилшер Лоре, която все пак признава, че спазването на разстояние остава трудно.

Въпреки предварителни страхове, например от 27-те хиляди абоната на страницата във Фейсбук „Детето ми не бива да е опитно зайче за Ковид-19“, почти всички ученици се върнаха в клас.

Много директори на учебни заведения сега казват, че нямат търпение да приемат и по-възрастните ученици, но искат по-гъвкави санитарни мерки заради физическите ограничения като размери на сградите и ограниченията в човешки план като броя на преподавателите.

ДАНИЯ

„Всеки си спазва ролята да е чист и в безопасност“, каза датската учителка Сузане Хампсон повече от три седмици след отварянето на училищата и детските градини.

„Вече повече уважават личното пространство на всеки, въпреки че това естествено е постоянна работа, защото много се радват, че са отново заедно“, увери тя.

По данни на Сдружението на общините между 80 и 90 процента от учениците в начални училища са се върнали в клас и макар и това решение да остава оспорвано, по-специално в социалните мрежи, то се приема и следва.

Възобновяването на учебните занятия бе последвано от отварянето на малките търговски обекти. Оттогава степента на заразяване леко се е покачила от 0,6 на 0,9, но „няма данни това покачване да се дължи изцяло или дори частично на отварянето на училищата“, каза датската агенция за контрол на инфекциозните заболявания.

БЕЛГИЯ

В Белгия учебните заведения отварят чак на 18 май и само за дипломиращите се класове – 11-и и последният клас от началното училище.

„Някои учители нямат търпение да възобновят общуването с учениците, но други се страхуват“, каза гимназиалният учител от Института „Сакре кьор“ във Ватерло Ксавие Тусен.

„Тези със здравословни проблеми обаче могат да пропуснат занятията с медицинска бележка. Същото важи за колегите над 55-годишна възраст, които искат това“, добави той.

Родителят на ученици Патрик Родригес пък чувства облекчение, че 9-годишните му близначки се връщат в началното училище чак през септември в общината Юкел в предградие на Брюксел. „Вероятно нямаше да ги пусна. Достатъчно рискове поемам вече на работа“, обясни 42-годишният продавач на вестници.

ФИНЛАНДИЯ

Във Финландия предвиденото връщане в училище в четвъртък, две седмици преди началото на лятната ваканция, не е по вкуса на учителския синдикат. „Не е ясно установено, че това е в интерес на децата, нито че ще можем да осигурим пълна безопасност за децата и персонала“, се казва в негово изявление.

Директорът на общественото здравеопазване Мика Салминен изтъкна, че децата слабо се заразяват и прецени, че „рискът дете да зарази възрастен не е реалистичен“.

ШВЕЦИЯ

В Швеция училищата така и не бяха задължени да затварят.

Това е нещо хубаво както за учениците, така и за родителите им, смята директорката на училище в предградие на Стокхолм Моника Лемини. „Тази пандемия ще продължи дълго и децата трябва да водят нормален живот, както заради обучението им, така и заради умственото им здраве“, каза тя.

Повечето училища в страната все пак въведоха мерки като физическото дистанциране, задължението родителите да стоят извън сградата или нови правила за миенето на ръце и почистването на помещенията. Според запитаните от АФП директори тези мерки работят, освен дистанцирането. „За учениците е трудно да проумеят, че не може да се доближават до приятелчетата си“, подчерта директорът на училище в Стокхолм Магнус Лидман.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.