Коронавирус: Велосипедите носят спасение от препълнения транспорт

Велосипедист се разхожда край брега на Ийст Ривър срещу Манхатън. Снимка: Иван Бакалов

Велосипедите може да изиграят централна роля в много от големите европейски градове на фона на призивите на правителствата хората да се върнат на работа, без да препълват автобусите и влаковете в периода на смекчаване на ограниченията заради коронавируса.

Великобритания, която изостава от континенталните си съседи, що се отнася до използването на велосипеди за отиване на работа, сега насърчава хората да ги яхнат, като част от обявения миналата седмица извънреден фонд за активно пътуване на стойност 250 милиона паунда.

Във Франция, която е домакин на най-известното състезание по колоездене, правителството планира да инвестира 20 милиона евро, за да разработи и субсидира пътуването с велосипеди, като, както и във Великобритания, ще бъдат създадени временни велоалеи.

Докато жителите на Амстердам в Нидерландия и на много други градове в Северна Европа са готови да пътуват до работните си места с велосипеди, в други страни липсата на инфраструктура ограничава тяхната употреба.

Работещите обаче се опитват да избягват препълнения обществен транспорт, където спазването на социална дистанция е предизвикателство, и по тази причина пандемията от коронавируса се отрази положително на някои производители на велосипеди.

Световните продажби на лъскавите електрически велосипеди „Ван Моф“ са се увеличили с 48 процента от края на февруари до средата на март, а във Великобритания – със 184 процента в периода от началото на февруари до края на април.

„Хората се опитват да се придържат към ежедневните си навици, особено що се отнася до придвижването. Те използват автомобилите си и продължават да пътуват с метрото. Шокът, предизвикан от коронавируса, разчупи ежедневието на хората и ги накара да развият нови навици“, каза пред Ройтерс съоснователят на „Ван Моф“ Тако Карлие.

В същото време, акциите на британската компания за търговия с велосипеди и части за автомобили „Халфордс“ понастоящем са поскъпнали с 26 процента, след като британският транспортен министър заяви, че хората, на които се налага да пътуват до работното си място, трябва да обмислят употребата на велосипед или вървенето пеша.

Британското правителство заяви миналата седмица, че планира да насърчи повече хора да „изберат алтернативи на обществения транспорт, когато им се налага да пътуват“, като добави, че така ще има гаранция, че „пътищата, автобусите и влаковите линии ще са готови да отговорят на бъдеща засилена необходимост от тях“.

По данни на „Халфордс“ към настоящия момент само четири процента от пътуванията до работното място във Великобритания се правят с велосипед, а пътуванията с велосипед са само два процента от всички пътувания. В Нидерландия те са 27 процента. Британският транспортен министър Грант Шапс заяви, че пътната инфраструктура на Великобритания ще бъде изменена, за да може да поеме повече велосипедисти. Шапс каза още, че ще бъдат водени дела за легализирането на електронните скутери, като е възможно те да се появят по британските пътища през юни.

Базираната в Амстердам компания „Ван Моф“ продава 80 процента от велосипедите си онлайн и ги доставя с пощенски услуги и по тази причина търсенето на нейните продукти се увеличава по време на карантината, докато съперниците изпитват затруднения, защото магазините им са затворени.

Новият луксозен модел електрически велосипед Ес 3 с автоматична скоростна кутия още повече засили търсенето на продуктите на „Ван Моф“, като компанията очаква печалбата й тази година да достигне 80 милиона евро, като пред пет години тя е била само три милиона евро.

„Възможна опасност“

Пандемията от коронавируса увеличи търсенето на велосипеди и в Съединените щати, като много хора искат да правят упражнения по време на карантината, а други искат да се предпазят от риска от заразяване в обществения транспорт.

Здравето сега е толкова важно, колкото законовите правила, финансовия статус и технологията, когато става дума за промяна на навиците на придвижване, казва консултантът от „Маккинзи“ Тимо Мьолер.

„В бъдеще много потребители ще избират начина си на придвижване не само на база на цената и удобството, а също така и на база на възможната опасност от заразяване“, казва Мьолер.

Макар това потенциално да е печеливш развой за продажбите на велосипеди, може да се окаже и лъч на надежда за производителите на автомобили, чиито продажби се сринаха по време на кризата, провокирана от коронавируса.

Там, където карантинните мерки вече бяха смекчени за по-продължителни периоди от време, някои производители на автомобили заявиха, че бизнесът им се възстановява.

Продажбите на „Фолксваген“ в Китай се увеличиха в сравнение с нивата им през последната седмица на април, като това се дължи на новите купувачи, които целят да избегнат обществения транспорт, казва Юрген Щакман, който отговаря за продажбата и маркетинга на пътнически автомобили на „Фолксваген“.

„Възможно е да се оформя тенденция за индивидуална мобилност, тъй като понастоящем хората се опитват да избягват обществения транспорт“, казва той, като отбелязва, че продажбите на предназначения за китайския пазар „Фолксваген Джета“ са се увеличили след смекчаването на карантинните правила.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.