Китайският интернет: цензура, игри в мрежа и пиратска музика

Много скоро в Китай ще има повече интернет потребители, отколкото в която и да е друга страна по света

Броят на интернет потребителите в Китай надмина 210 млн. След няколко месеца те ще са повече отколкото в САЩ, въпреки че правителството контролира съдържанието на мрежата. Снимка: Ройтерс

Една от многото впечатляващи статистики за изминалата година, разпространени наскоро от китайското правителство, беше актуализираната информация за броя на интернет потребителите в страната. Оказа се, че той надминава 210 млн., а това е зашеметяваща цифра. Увеличението в сравнение с миналата година е с 50 процента и е над три пъти повече от потребителите в Индия – новият азиатски гигант, с който сравняват най-често Китай. Според инвестиционната банка Morgan Stanley след няколко месеца Китай ще има повече интернет потребители отколкото САЩ, които са настоящият лидер по този показател. А тъй като дялът от населението, който използва мрежата, е нисък – едва около 16 процента – бързият растеж е много вероятно да продължи доста време.

Не е изненадващо, че тази голяма, все по-замогваща се и технологично умела страна се възползва от интернет. Тя обаче го прави по много по-различен начин от другите държави. До голяма степен това е резултат от историческия репресивен подход на правителството към информацията и забавлението. Новините се цензурират, телевизията е под контрола на държавата, а книжарниците и кината, затворени по време на Културната революция, все още са недостатъчни.

Интернет сам по себе си също се контролира строго. Достъпът до много чужди уебсайтове (като например Уикипедия) е ограничен, а китайският Google филтрира резултатите като изключва политически некоректните материали. През миналата седмица в сила влязоха нови правила за онлайн видеото. Електронните продажби са в ранното си детство и това се дължи на тежката контролирана от правителството система за разплащане, поради което повечето сделки се извършват кеш. Опитът на водещия световен сайт за онлайн търговия eBay да влезе на китайския пазар се провали. Сайтът Alibaba, описван най-често като китайския eBay, в действителност е по-скоро вариант на електронни жълти страници, които помагат на купувачи да намерят продавачи, а не е истинско пространство за наддаване.

По китайски модел

И въпреки това, колкото и да е парадоксално, именно тези ограничения правят интернет толкова популярен в Китай. На Запад мрежата промени бизнеса и създаде нов; в Китай обаче интернет запълва празнини и осигурява това, което не може да се намери никъде другаде – особено от младите хора. “Повече от 70 процента от китайските интернет-потребители са под 30 години, а в САЩ е точно обратното,” казва Ричард Джи, анализатор за Morgan Stanley. “В страната има огромна акумулирана потребност от забавление, веселие и социални контакти.” Компаниите за интернет-забавление могат да разчитат на големи печалби, ако успеят да отговорят на тези нужди и да се утвърдят на пазара: т.нар. operating margins за водещите интернет фирми в Китай са 28 на сто, а в Америка са 15 процента. Цените на акциите на интернет компаниите се повишиха рязко, а от 2003 г. общата им капитализация на пазара почти се удвоява през всяка година, като достигна над 50 милиарда долара.

Но за какво се използва интернет в Китай? Най-явната му употреба е да разпространява свободно пиратски филми, телевизионни шоупрограми и музика. Въпреки че китайската

Китайци монтират реклама на най-голямата интернет търсачка Baidu в Шанхай. Преди дни търсачката беше оправдана от пекински съд за това, че нарушава авторското право на най-големите звукозаписни компании в света и предоставя пиратска музика. Снимка: Ройтерс

цензура си върши работата отлично като ограничава достъпа до съдържания, които могат да се окажат политически проблем, те са странно неспособни да спрат пиратските продукти от чужди медии. На 30 декември апелативен съд в Пекин отсъди в полза на най-голямата китайска търсачка Baidu, която беше обвинена от най-големите звукозаписни компании в света, че нарушава авторското право като осигурява линкове към файлове с пиратска музика. Пиратството обаче започва да притеснява правителството, не на последно място защото наличието на безплатно чуждо съдържание задържа развитието на местната медийна индустрия. Но засега безплатното качване от интернет продължава.

Когато стане дума да се правят пари онлайн, най-големият пазар е доставката на интернет-съдържание за мобилните телефони. Китай има над половин милиард собственици на мобилни телефони, което е повече от Америка, Япония, Германия и Великобритания взети заедно. Повече от половината от тях си купуват рингтонове, картинки и снимки от специални интернет-портали като KongZhong и Tom Online. Всяко сваляне от интернет струва няколко цента, повечето от които отиват в портала, но след това мобилните оператори изкарват пари, като милионите абонати си пращат шегички и картинки. През 2005 г. рингтонът на местния хит Mice Love Rice например донесе над 10 млн. долара.

Друга голяма област са онлайн игрите в мрежа, които станаха толкова популярни, че правителството започна да се притеснява за влиянието им върху производителността на възрастните и образованието на децата. Ограниченията върху вноса и страхът от пиратството означават, че големите чужди производители на игрови конзоли – Сони, Нинтендо и Майкрософт – нямат особен напредък в Китай. Вместо това се появи друг модел, с който се играе от персоналния компютър в мрежа. По принцип игрите се продават на много ниски цени, така че пиратството не е проблем. Играчите обаче плащат абонамент, за да играят, като могат да купуват добавки като например аксесоари за своите образи. Големите провайдъри като NetEase и Shanda имат милиони клиенти за игрите като “Фантастичното пътуване на Запад” (анимационна игра за деца) и “Светът на легендите” за тийнейджъри и големи.

Въпреки че има строги ограничения за доставката на информация, интернетсайтове като Sina и Sohu осигуряват постоянен приток на клюки, очерци, пропагандни текстове и доста пикантни истории и снимки. Те постоянно тестват границите на позволеното. Филмчетата от американската професионална баскетболна лига и с английски футбол са толкова популярни, че могат да бъдат опаковани с много реклама, което е новоизгряващият бизнес в Китай.

Най-динамичната сфера, която едновременно с това е и най-трудноразбираема за чужденците, е на онлайн-общностите, много от които са собственост на компанията Tencent. Освен всичко друго сайтът й предлага служба за съобщения в реално време и сайт за социални контакти, подобен на MySpace. Основните услуги са безплатни, но потребителите плащат за добавки (като нов фон за заглавните си страници или повече памет). Според г-н Джи много често членовете на тези общности са хора, които заради политиката да се ражда по едно дете нямат брат или сестра и търсят виртуални приятели. За тях и за много други потребители китайският интернет не е истинска световна мрежа, а само китайска мрежа. Но интернет общността в Китай е един цял свят сам по себе си.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.