Шанс за развитие. Как да се използват парите от Европейския съюз

Планът за икономическо възстановяване на Европейския съюз, представен в сряда в Европейския парламент, е категорично най-впечатляващият отговор на тази криза.

Общо Европейският съюз предоставя на разположение на страните членки 2,4 трилиона евро, с които през следващите седем години се цели реконструкция на европейския проект. Това е архитектурата на плана „Следващо поколение ЕС“, тоест общата рамка, на която ще се основават бъдещите действия.

За Румъния този план представлява историческа възможност – и думите ми са добре премерени. Според настоящите оценки следва Румъния да има на разположение около 33 милиарда евро, които има свободата да ползва както сметне за добре. Никога европейските държави не са имали такава свобода – което означава, че съществува голямо прехвърляне на отговорност от Европейския съюз към страните членки.

Затова смятам, че естественият ентусиазъм, който избухна при обявяването на тези суми, трябва да бъде умерен и реалистичен. Трябва да разгледаме колкото се може по-трезво периода, през който преминаваме, и да се организираме стратегически. А от тази гледна точка правителството на Румъния има съществена роля.

Приоритетите, дефинирани сега, ще определят до каква степен Румъния наистина се намира на пътя на развитието или остава в плен на същата вредна логика на политическите пристрастия, на партийните интереси там, където интересът на гражданина би трябвало да е на преден план. Залогът е средносрочното бъдеще на Румъния.

Това е шанс, който ако пропилеем, означава, че не сме разбрали нищо от тези близо 14 години принадлежност към Европейския съюз.

На първо място е много важно да разберем какви са индикаторите, използвани за разпределението на сумите. Очевидно страните, които бяха най-силно ударени от пандемията, са тези, които се възползват от най-големи суми – и е естествено да бъде така.

Но трябва да разберем каква е логиката на тази формула, на базата на която ни бяха отпуснати 33 милиарда евро. И какво означава тази сума. Важно ще бъде след това Румъния да следи отблизо законодателния процес.

Тези суми трябва да бъдат гласувани в Европейския парламент, замествайки по този начин предложението за бюджет на ЕС (Многогодишна финансова рамка) за периода 2021-2027 г., което беше предложено от комисията Юнкер на 2 май 2018 г.

Европейската комисия трябва да изпрати в ЕП възможно най-скоро финансовия регламент, регламента за новия инструмент REACT-EU, регламента за фонда за здравеопазване – който сега следва да функционира отделно от кохезията. Трябва да видим как може да бъдат използвани тези пари и какви ще бъдат условията на предложените кредити.

От тези 33 милиарда евро, отпуснати на Румъния, 19 милиарда представляват грантове, а останалата част от сумата са кредити. Ще вземаме ли назаем или не? Можем ли да си позволим да върнем тези суми?

Ще отидат ли наистина парите за инвестиции, за производство, за подобряването на живота на хората? Или ще се загубят в маргинални проекти, които целят само да зарадват партийната клиентела? Ще улесним ли добросъвестно използването на тези фондове, служейки си с прозрачна система, която да даде шансове на най-добрите проекти, или ще се запази същата тромава бюрократична система, трудно достъпна, която обезкуражава иновативните проекти?

Като се има предвид всичко това е от ключово значение в предстоящия период правителството да изготви една добре обоснована стратегия за Румъния през следващите седем години, един списък с проекти, за които да поеме ангажимент, включващ всички важни проекти, които осигуряват развитие в средносрочен и дългосрочен план на Румъния.

Ето че най-накрая дойде времето на големите теми: здравеопазването, образованието, инфраструктурата, малките и средни предприятия. При рестартирането на икономиката те трябва да бъдат стълбовете, които осигуряват солидно развитие на Румъния.

Очаквам – и мисля, че това е очакване на всички румънци – правителството на Румъния да съобщи в близките дни кои са приоритетите на Румъния и големите проекти, върху които ще концентрираме енергията си в следващите години. Развитието на Румъния може да бъде ускорено сега.

БТА

* Корина Крецу беше еврокомисар за регионалната политика в периода 2014-2019 г., а в момента е евродепутат и първи заместник-председател на партия Про Румъния.

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.