Силен дъжд в София, лето 2020-о. Тайните на градоустройството, непознати на българите

Водата е завлякла десетина коли на зявоя при Военната академия. Снимка: e-vestnik

Един-два часа по-силен дъжд в София и бедствието е гарантирано. Как изглеждаше снощи?
По бул. „България“ тече река. Ама истинска река, заляла бус-лентата и на места средната лента. На кръстовищата реката се разлива.

Втора буйна река тече надолу в средата по трамвайната линия на бул. „България“. На места прелива на платното, според наклона. Новата спирка на метрото е баш на пътя на средната река. Сигурно е наводнено, но за късмет трета линия на метрото още не е пусната и няма да научим. На една от пресечките с ул. „Нишава“ част от реката завива надясно по ул. „Нишава“ и образува средно голям вир. Колите газят, но все пак минават.

Надолу към НДК реката вече е образувала селски язовир. Под големия надлез се вижда как са плувнали няколко коли, на едната само покрива се вижда.

Край НДК. Снимка: Фейсбук

Продължението нататък по канала към Орлов мост, по бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“, е залято по-слабо, коли минават. Но платното за обратното движение в посока НДК е по-ниско и на места е непроходимо. При пресечката на „Графа“ река от бул. „Драган Цанков“ се е изляла върху моста. Отдолу тече Перловска река, страховито запълнена докрай, отгоре друга река от булеварда.

Перловска река пълна догоре. Снимка: e-vestnik

Надолу при Орлов мост подлезът е пълен с вода. А към Военна академия, втората река на уличното платно, успоредна на Перловска река, е повлякла десетина коли и ги е събрала на завоя. Нивото вече е поспаднало. Група ентусиасти се опитват да изправят оградата, пометена от водата върху пътното платно. Шофьори джвакат около колите си в калта, с надежда да запалят.

Подлезът на метрото при НДК. Снимка: Фейсбук

Има една урбанистична тайна, която е непозната на българите. Може да се види в Париж, Берлин, Рим (макар по на юг да не вали толкова) и др. Улиците имат наклон на платното към шахти на канализация. Всеки дъжд залива улиците, водата изтича по наклона, измива града и изтича в канализацията. И нищо не остава. Дори при прекомерни дъждове, може да стане наводнение, но водата постепенно се оттича.

Подлезът на Орлов мост. Снимка: e-vestnik

Тази тайна е непозната по нашите земи. Всеки дъжд в София образува наводнения, залети коли в подлези, под мостове. Като попремине улиците остават с широки като вирове локви ту вляво, ту вдясно на платното, ту по средата. С най-разнообразни форми и дълбочина. Дъждът не измива града, а остава кал и прах като изсъхне. Българската инженерна и строителна мисъл не е стигнала още до идеята да има наклон и съответна канализация.

През лето 2020-о опитите тази градоустройствена тайна да бъде разкрита от българите са неуспешни.

Нивото на водата е спаднало и група ентусиасти изправят оградата, завлечена върху платното. Снимка: e-vestnik
България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.