Трудно е да се скъса с Китай в търговията

„Нека светът разбере мощта на Китай“ – пародийна реклама, дело на агенция в Гуанджоу. Снимка: данвей

В бизнес средите в Азия има една стара поговорка: Когато Китай кихне, Азия настива. Така че си представете какво става по време на пандемия.

Когато Китай се затвори, снабдителните вериги в целия регион бяха засегнати и компаниите останаха без достъп до суровини и стоки. Кризата, предизвикана от коронавируса, не подмина нищо, дори най-малкия артефакт, както установи специализираната работилница Royal Insignia.

В продължение на десетилетия това студио за изящно изкуство е изработвало медали и бижута за представители на елита в Югоизточна Азия.Коронавирусът обаче затвори границите и компанията вече не можела да изпълнява поръчките на клиентите. Royal Insignia си набавя благородни метали от Италия, а кутии за подаръци – от Китай.

Генералният мениджър на компанията Лин Ицун казва, че това се оказало двойна беда – затварянето и на двете страни означавало прекъсване на снабдяването. „Важният урок, който научихме, беше, че е необходим резервен източник за снабдителните вериги“, заяви той. „Ако това нещо ни удари отново, как ще отговорим? За опаковъчните материали ние определено търсим други доставчици“, каза Лин.

Въпреки че Royal Insignia инвестира в автоматизацията, по-голямата част от нейните изящни продукти са изработвани старателно на ръка. Компанията държи на склад само точно толкова материали, колкото й трябват, за да изпълни поръчките. Това означава, че тя не разполага с допълнителни запаси.

Зов за събуждане

На Royal Insignia и други компании в целия свят пандемията причини сериозни смущения в глобалната търговия. Това бе мощен зов за събуждане. Пандемията ги научи на ценен урок, че зависимостта от една страна през цялото време за всичко е нещо лошо за бизнеса.

Този урок започва да дава практическо отражение. Проучване, проведено неотдавна от фирмата за управление на снабдителните вериги QIMA, показа, че 95% от обхванатите американски компании възнамеряват да диверсифицират своите доставчици както във, така и извън Китай.

Но дори в условията на пандемията и на продължаващата търговска война между САЩ и Китай пълното скъсване е трудна задача. Около 87% от участвалите в проучването компании заявили, че Китай е в тройката на основните им доставчици. Не само американските фирми осъзнават този факт и не само защото снабдителните вериги са пуснали дълбоки корени в Китай.

„Китай отговори на вируса по различен начин от другите страни“, каза Стивън Линч, главният изпълнителен директор на Британската търговска камара в Китай. „Главното, което те направиха, бе да успокоят компаниите и да им вдъхнат увереност отново да отворят.“

Линч заяви: „На компаниите, които имат снабдителни вериги и производствени операции (в Китай, правителството) много бързо даде данъчни стимули и подкрепа. . . за да ги успокои за техните инвестиции.“ Междувременно апетитът на Китай за високотехнологични продукти се засилва, в момент когато други страни дават заден ход.

На китайския пазар се пада дял от близо една четвърт от бизнеса на тайванската фирма Advantech, която произвежда компютри за промишлени нужди.

Основателят на компанията Чейни Хо заяви, че Китай е нейният втори най-голям пазар: „От гледна точка на бизнеса, ние просто не можем да се откажем от този пазар.“ „Китай все още разширява значително своята инфраструктура за 5G (мрежи) и високоскоростни влакове на метрото. Това изисква голям брой промишлени компютри“, каза Чейни Хо. „Това е нещо добро не само за Advantech, но и за много европейски компании“, допълни той.

Китай се превърна от доставчик номер едно в света и в един от най-големите потребители. По всяка вероятност само неговата икономика ще регистрира растеж тази година. Китай придава облика на глобалната търговия през последните няколко десетилетия. И това няма да се промени в скоро време.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.