Възрастни американци обръщат гръб на Тръмп заради последиците от пандемията

Доналд Тръмп напуска болницата след 3 дни лечение от коронавирус. Снимка: официален сайт

Тази година много от възрастните американци обърнаха гръб на президента Доналд Тръмп, докато коронавирусът опустошава страната. Това подкопава подкрепата за него сред един от важните и твърди електорати на Републиканската партия, спомогнали за победата му на изборите през 2016 г., според резултатите от социологически анкети на Ройтерс и Ипсос.

Сега Тръмп и съперникът му от демократите Джо Байдън си поделят почти поравно американските избиратели във възрастовата група над 55 години: 47 процента от тях казват, че на 3 ноември ще гласуват за Байдън, а 46 процента подкрепят Тръмп, показват националните сондажи на Ройтерс/Ипсос за септември и октомври.

Това може да е тревожен сигнал за президента, който изостава от Байдън само двайсетина дни преди изборите.

Републиканците от години разчитат на подкрепата сред по-възрастните американци, която им е доста полезна, защото това е демографска група, която винаги масово гласува в изборния ден.

През 2016 г. Тръмп спечели във възрастовата група на над 55-годишните с 13-процентна разлика. Мит Ромни, кандидатът на републиканците през 2012 г., постигна същия резултат.

Щатските проучвания на Ройтерс/Ипсос показват също, че Байдън се справя много по-добре от Хилари Клинтън, кандидата на демократите през 2016 г., в няколко колебаещи се щата, в които възрастните хора формират сериозен дял от гласоподавателите.

Спечелването на така наречените колебаещи се щати е от решаващо значение за изхода от предизборната надпревара: това е така, защото който победи в най-много от тях, на практика си осигурява победата в Избирателната колегия, а оттук и влизането в Белия дом.

В Уисконсин Байдън води пред Тръмп с 10 процентни пункта при тази демографска група, а в Пенсилвания, Мичиган, Флорида и Аризона подкрепата за двамата е горе-долу изравнена, показват щатските проучвания на Ройтерс/Ипсос от средата на септември и началото на октомври.

Преди четири години Тръмп спечели сред възрастните избиратели във всеки един от тези щати с разлика от между 10 и 29 пункта.

Половината от възрастните избиратели в петте колебаещи се щата отдават големия брой на диагностицираните случаи и жертви на Ковид-19 – близо 7,6 милиона случая и над 210 000 жертви – на „лошо управление и лоши политически решения от страна на президента Тръмп“, показват изследванията.

Ранди Боуд, 59-годишен републиканец от Дъглас, Аризона, който през 2016 г. е гласувал за Тръмп, заяви, че е разочарован от изказването на президента, че хората могат да се предпазят от Ковид-19, като пият белина.

„Не бива да говори такива неща“ за коронавируса, каза той.

Боуд, който сега не знае как да гласува, е обезпокоен и от опитите на Тръмп да премахне Закона за достъпните здравни грижи (известен още като „Обамакеър“), защото това според него ще остави милиони американци без здравно осигуряване по време на здравна криза.

„Имаше четири години да излезе с някакъв план по въпроса, но не го направи“, каза той.

НАМАЛЯВАЩ ТВЪРД ЕЛЕКТОРАТ

С настъплението на коронавируса в САЩ през тази година позициите на Тръмп сред по-възрастните американци се влошиха. Епидемията доведе до затварянето на хиляди предприятия и претовари здравната система, на която възрастните разчитат повече от другите хора.

Миналата седмица 61 процента от анкетираните в национално проучване на Ройтерс/Ипсос заявиха, че не одобряват подхода на президента към коронавируса, което е с 12 на сто повече в сравнение с май. Същевременно одобрението сред американците по същия показател спада до най-ниското си равнище от началото на март, когато Ройтерс започна да задава този въпрос.

Осемдесет и три процента от възрастните американци са обезпокоени от заплахата, която коронавирусът представлява за личното им здраве и сигурност.

„По-възрастните са много по-разтревожени от Ковид, отколкото по-младите американци“, каза Алекс Конант, стратег на републиканците, чиято компания е доловила в своите си социологически данни сходна тенденция.

Кампанията на Тръмп се опитва да спре това електорално кървене и затова той миналата седмица изпрати вицепрезидента Майк Пенс да агитира във Вилиджис (The Villages), консервативно пенсионерско градче в централната част на Флорида.

В четвъртък, докато още се възстановяваше в Белия дом от коронавируса, президентът направи видеообръщение към възрастните хора в Америка, наричайки ги своите „най-любими хора на света“ и обещавайки да направи новите противовирусни лекарства безплатни за тях. „Вие сте уязвими, аз също“, каза Тръмп. „Ще се погрижим за нашите възрастни“.

Кампанията на Тръмп изтъкна значението на указ, който той подписа миналата година за подпомагане на „Медикеър“, националната програма за здравно осигуряване на американците, навършили 65-годишна възраст.

„Предпазването на нашите най-уязвими граждани, включително на възрастните хора в нашата страна остава водещ приоритет за президента Тръмп и правителството му“, каза Кен Фарнасо, говорител на кампанията на Тръмп.

Байдън също отправя директни послания към по-възрастните избиратели, особено в Аризона и Флорида.

Кампанията му върти по телевизиите предизборни видеоклипове със съпружеска двойка от Флорида, която не може да види внуците си заради пандемията, както и такива, в които основната тема е заплахата на Тръмп да премахне данъка върху заплатите, чрез който се финансира системата на социалното осигуряване.

Конант заяви, че Тръмп трябва да измисли начин как да върне при себе си по-възрастните хора – и то бързо. „Това е от решаващо значение“, каза той. „Тръмп няма да спечели без категоричната подкрепа на по-възрастните избиратели“.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.