Независимо дали ще спечели или загуби, Тръмп отново смая елитите

Доналд Тръмп на предизборен митинг. Снимка: от тв екрана

Отново беше вълнуващо човек да гледа и слуша във вторник през нощта как изборни анализатори от всички цветове изразяват своята изненада, че кандидатът на демократите не само че не е постигнал категоричен успех на изборите, но че президентът Доналд Тръмп всъщност е имал шанс да ги спечели.

Да бъдеш изненадан от развитието на събитията през нощта означава да си вярвал, без да имаш доказателства, че социолозите са поправили грешките си от 2016 г. и че победата на бившия вицепрезидент Джо Байдън е сигурна. Независимо какъв ще е окончателният резултат, самите социологически проучвания бяха може би най-големият губещ във вторник.

В национален план толкова много въпроси очакваха отговор. Дали с агресивните си усилия за увеличаване на избирателната активност кампанията на Тръмп и Националният комитет на републиканците, хвалени като превъзхождащи демократите, ще преодолеят огромното си изоставане в парите, похарчени за традиционни телевизионни реклами? Дали „плахите“ избиратели на Тръмп са били действително явление, което социолозите не са могли да преценят? Дали въодушевените множества, събрали се на проявите на Тръмп по време на последната му предизборна обиколка в колебаещи се щати, са били свидетелство, че кампанията му набира сила? Изглежда, че резултатите във вторник отговарят на този въпрос: да.

Въпреки че бяха положени много усилия за значителното по размери ранно подаване на бюлетини тази година, гласуването по начини, различни от личното явяване в изборния ден, е все по-широко разпространено в много щати, показват данни на Комисията за подпомагане на изборите в САЩ. Само преди четири години в 16 щата повече хора гласуваха предсрочно, включително по пощата, отколкото лично в изборния ден, включително 75 процента от избирателите в Аризона, 68 процента във Флорида и 65 процента в Северна Каролина.

Увеличаването на тази активност в страната като цяло, движено от свързани с пандемията съображения, беше невиждано. Това, че имаше доста по-голяма вероятност демократите да участват по-осезаемо от републиканците в предсрочното гласуване, даде повод на Тръмп да постави под съмнение надеждността на процеса. Разиграването на тази карта обаче изглеждаше все по-ненужно благодарение на многочислеността и разпалеността на поддръжниците на Тръмп, които заляха местата за гласуване в изборния ден. Когато започнаха да излизат резултатите, изглеждаше, че щатите, които първо бяха обработили по-рано подадените бюлетини, подкрепят твърденията, че пътят на Байдън ще е лесен. Но когато бяха добавени подадените във вторник гласове, Тръмп си възвърна позициите.

В Охайо гласовете, подадени на президентски избори, обикновено се преброяват сполучливо и без особена драма. Както в много щати, всички 88 окръга първо обработват по-рано подадените гласове, които бяха в полза на Байдън и създадоха впечатление, че Охайо може да бъде спечелен от него, а после преброяват гласовете от изборния ден, които отново наклониха везните към Тръмп.

Това, че президентът очевидно можа да запази във вторник позициите си в Щата на дивите кестени, не беше знак за победа в национален план, но всъщност означаваше, че Байдън едва ли ще постигне категорична победа. Дали успехът на Тръмп в Охайо означава, че щатът за първи път от 1960 г. може да се окаже на губещата страна в президентска надпревара, или може да предвещава неочаквана изборна победа? Отговорът на този въпрос не беше известен към момента на написването на тази статия, но Тръмп подпомогна своята кауза, като очевидно запази Флорида, Джорджия, Северна Каролина и Тексас.

Младежкият вот, републиканските дезертьори от движението „Никога Тръмп“, антиконсервативният уклон на социалните медии, либералните медии, това, че беше надминат по похарчени пари за телевизионни реклами в заключителните седмици – до вторник вечерта изглеждаше като че Тръмп е преодолял всички тези неща. Това може да се окаже погрешно, но дори да стане така, значителното отхвърляне, което неговите врагове се надяваха той да преживее, явно не стана факт.

След неочакваната му победа през 2016 г. много републиканци предсказаха, че Тръмп ще смекчи шоуменския аспект на своята личност и ще придобие по-сериозна, по-подобаваща на президент идентичност, която да се харесва на по-широк кръг избиратели, или го призоваха да направи това. Вместо това Тръмп засили още повече този си образ, като се стремеше да се хареса единствено на своите привърженици, разчитайки, че ентусиазмът и отдадеността на основните му поддръжници може да бъдат достатъчни, за да го изведат до победа.

Единственият признак за разширяване на подкрепата за Тръмп във вторник беше представянето му сред испаноезичните и афроамериканските избиратели – изненадващо голям брой от тях се ориентираха към президента, не защото той промени посланието си, а защото го насочи направо към тях, особено по икономическите въпроси.

Стратегията да се стремиш да печелиш подкрепа в толкова тесен диапазон изглеждаше като че ли поразително успешна, но това си има цена. Тръмп почти със сигурност отново ще загуби народния вот. Ако стане така, това би могло да означава, че на три от последните четири гласувания, спечелени от републиканец, победата е постигната въпреки загубата на народния вот.

Мой отдавнашен приятел, който е бивш функционер на Републиканската партия, ми каза неотдавна, че не може да се очаква страната да търпи вечно подобни резултати. Според него решението е не да се премахне Избирателната колегия, а да се намери начин да се повиши привлекателността на републиканците. Някой може от друга страна да попита защо на демократите им е толкова трудно да спечелят щатите, които са им необходими за постигане на изборна победа.

Това са обсъждания за друг ден. Тръмп никога не е имал за цел посланието му да е насочено към по-широк кръг хора, а в края на изборния ден изглеждаше като че ли това може би не е и необходимо.

БТА

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.