Какво е да уцелиш десетката в Холивуд. За успеха на една българка

Саша Барън Коен и Мария Бакалова в шоуто на Джими Кимъл миналия месец. Снимка: от шауто

Бел. ред.: Какво означава, че българката Мария Бакалова е подписала договор с CAA (Creative Artists Agency)? Как се прави кариера в Холивуд?
Тя отвори пред себе си път за кариера в голямото кино, след възторжените оценки за нейното участие в комедия на Саша Барън Коен, продължение на сюжета от филма „Борат“.

Светлина върху това какво означава договор със CAA хвърля Владимир Тодоров, художник в киното и аниматор, който живее в Лос Анджелис от 22 години. Работил е в големите киностудии като „Сони пикчърс“, „Уорнър“, и с режисьори, сред които Спилбърг и Земекис. Създал е някои от типажите в „Хари Потър“.

 

Изобщо не ме изненадва, че Мария Бакалова е подписала с най-голямата и мощна Talent Agency в развлекателната индустрия. Това е доказателство, че я чака интересно бъдеще. Колкото и объркана да е 2020 година, и несигурността около фестивалите и наближаващите церемонии, очаквам да бъде номинирана най-малкото за „Златен глобус”, а нищо чудно и „Оскар”. Желая ѝ успех.

След като Бакалова подписва със CAA, се замислих дали повечето хора в България имат реална представа какво всъщност означава това. Какво огромно постижение е. Може би някои имат. Ако не… може би ще е полезно да хвърля малко светлина върху света на агентите в Холивуд и решаващата роля която играят в кариерата на един актьор в тази индустрия.

Имал съм късмета, покрай книгата ми „The Moon Rock”, да подпиша с една от трите големи агенции – ICM, и имам горе-долу добра представа какво представлява този свят отвътре. А то си е кино само по себе си и може би някой ден ще седна да го опиша. Ако някой е гледал сериала „Entourage” по HBO, … никак не е далече от истината.

Сградата на CAA (Creative Artists Agency) в Лос Анджелис. Снимка: Уикипедия

Да си актьор без агент в Холивуд е равносилно на почти сигурна безработица. Е, може да изпадне някоя дребна роля оттук или оттам, но шансът да се докопаш до нещо съществено е минимален. Да не кажа нулев. Агентите са важни и за другите професии в киното – най-вече режисьори и сценаристи, но за актьорите са жизнено важни.

Агентите са посредниците между студиата и продуцентските компании от една страна, и актьорите от друга. Всички „топли“ (важни) проекти-сценарии, които циркулират из града, попадат първо при тях и те започват да ги предлагат на клиентите си. По списък отгоре надолу, като най-отгоре са звездите. Ако някой откаже, слизаме надолу по списъка, докато някой от тези по-назад не извади късмет.

Общо взето добрите роли в дадена година – тези, които имат потенциал, или както им казват: Oscar material, са не повече от 5-10. Останалото е пълнеж. Не е без значение, защото осигурява работа, но не носи нужния престиж. Ролите са малко, а маймуните на клона са много. Битката за тези няколко роли е нечовешка и безскрупулна. И да имаш добър агент е решаващо. А добрите агенти – разбирай, агресивни, пробивни, неуморни (тази работа е 24-часова, и затова горят толкова рано) – са в добрите агенции. А добрите агенции са големите агенции. Общо взето десетина на брой. Под тях има десетки, може би стотици по-малки, които не са непременно без значение, но там няма да откриете тези 5 до 10 роли на година, които споменахме по-горе.

Мария Бакалова със Саша Барън Коен в сцена от филма продължение на „Борат“.

Представете си го като една пирамида, като най отгоре са първите три: CAA (Creative Artists Agency), WME (William Morris Endeavor) и ICM (International Creative Management).

Под тях се подреждат UTA (United Talent Agency), Paradigm Talent Agency, The Gersh Agency, APA (Agency for the Performing Arts), Innovative Artists, и т.н. Под тях е всичко останало. Централните им офиси са в Лос Анджелис, но големите 10 имат клонове в Лондон, Париж и т.н.

От всичките изброени, CAA е черешката на тортата. Най-мощната агенция в Холивуд, дете на убер-агента Michael Ovitz (отдавна изритан), известен със супер екстравагантния си, мегаломански стил на управление. Сградата им на Santa Monica и Wilshire Boulevards е проектирана от известния архитект I. M Pei. Интериорът може спокойно да се конкурира със средно голям музей, с колекцията си от оригинали на Пикасо, Модиляни и кой ли не. Излишно е да споменавам, че тази агенция представя най-големите звезди в развлекателната индустрия.

И точно там попада Мария Бакалова. Прескачайки (или надскачайки) всички останали в пирамидата, и кацайки на върха. Още с първия си изстрел, уцелва мишената в десетката. Мечтата на хиляди други, в никакъв случай по-малко талантливи. Огромен шанс. Късмет, съдба, случайност. Никой не знае. Талантът е налице. Как ще се развие и докъде ще стигне… предстои да видим. Good luck.

От фейсбук-страницата на автора, заглавието е на редакцията.

Писмо от Лос Анжелис
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.