TF1: Защо всяка година 18 000 българи умират заради замърсяването

Когато старите дизели от Запад отиват на Изток

София в репортажа на френската телевизия


Б.р. – на 15 декември най-голямата френска телевизия TF1 излъчи в централната си емисия новини репортаж за замърсяването на въздуха в София под заглавие „Замърсяване: когато старите ни дизели отиват на Изток“. Следва пълният му текст.

Климатично въздействие – Тъй като много европейски държави се стремят да обновят своите автопаркове, дизеловите автомобили вече не са добре дошли там и заливат други пазари. Като се започне от България, където всяка година пристигат около 115 000 превозни средства от този тип.

Този понеделник президентът на републиката Еманюел Макрон се срещна с членовете на конвента на гражданите, за да проучи техните предложения относно бъдещия законопроект за климата. Поради това във Франция се обмислят мерки за борба с глобалното затопляне, но в някои страни от Източна Европа случаят не е такъв. Докато дизеловите автомобили сега са забранени в големите европейски градове като Париж, Щутгарт и Милано, те живеят втори живот в България.

София, българската столица, е най-замърсената в Европейския съюз, като през ден е обвивана от плътен облак фини частици. Но въпреки това миналата година там са внесени близо 115 000 дизелови автомобила от Западна Европа. В много представителства в цялата страна старите дизели са в изобилие, вариращи от моделите от 2001 г. от Италия до френски автомобили от 2006 г. Автомобили, смятани за нови в България, макар че са на възраст над десет години.

Най-старият автомобилен парк в ЕС

Въпреки това те имат предимството да бъдат сред най-евтините на пазара, много важен момент за българските домакинства, след като средната заплата е 600 евро. „Знаем, че тези коли вече не ги искате в Париж или другаде. Но нямаме пари, така че се радваме да ги вземем“, каза жител на София пред микрофона на TF1.

Като пряка последица от този многоброен внос: България има най-стария автопарк в Европейския съюз, 40% от автомобилите са на възраст над 20 години, предимно дизел без филтър за твърди частици. Емисиите от тези автомобили се добавят към други замърсяващи източници като електроцентрали на въглища или отопление на дърва, все още много разпространени в България.

За измерване на непрекъснато влошаващото се качество на въздуха в София са поставени близо 400 измервателни станции, в близост до жилища. За Стефан Димитров, основател на AirBG.info и български екозащитник, е очевидно бездействието на правителството, докато нивата на фини прахови частици надвишават европейските стандарти през ден. Равнища, които са до четири пъти над нормата.

„В тези дни, когато отворите прозореца, вие се задушавате. Това води до сърдечно-съдови заболявания, рак на мозъка, бъбречни заболявания, това е опасно за бременните жени, това е ужасно“, обяснява той пред микрофона на TF1.

18 000 смъртни случая, пряко свързани със замърсяването всяка година

Така всяка година 18 000 българи умират от болести, пряко свързани със замърсяването. В кметството на София зам. кметът по околна среда Йоана Христова казва, че се обмисля система от винетки като в Париж или Гренобъл.

Забраната на стари дизелови превозни средства обаче изобщо не е актуална: „За мен това е наказателна екология и всъщност популизъм. Големите градове на Западна Европа просто трябва да предоставят безпристрастни проучвания, които показват колко са намалили замърсяването. И тогава ще видим дали прилагаме същата политика в София.“

За момента тези изследвания, проведени в големите европейски градове, са все още непълни. Това не попречи на Рим и Париж да обявят пълна забрана на дизела още през 2024 г., а Брюксел определи 2025 г. за дата на забраната. А дотогава още толкова дизелови автомобили ще наводнят българския пазар и ще задълбочат разделението между две Европи с напълно различни цели от екологична гледна точка.

Превод: е-вестник

Източник

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.