„Вашингтон пост“: Британците се оказват по-изолирани от всякога

Брекзит. Илюстрация: Мастър инвестор

„Франция и Великобритания се споразумяха отново да отворят границата си за превоз на стоки и някои видове пътуване“, е заглавието на в. „Ню Йорк таймс“.

Снощи Великобритания се съгласи да извършва масови тестове за коронавирус на шофьорите на камиони като част от споразумение с Франция да се отвори наново границата за някои пътници и за товарни камиони. Това поражда надежда за скорошно облекчение за стотиците шофьори, които са блокирани в близост до британски пристанища и да супермаркетите, които предупреждават, че скоро може да им свършат плодовете и зеленчуците, пише изданието.

Два дни, след като Франция затвори границата си, опасявайки се от нов и може би по-заразен щам на коронавируса, който се разпространява във Великобритания, британски министри заявиха, че железопътните, въздушните и морските връзки между двете страни ще бъдат възстановени тази сутрин.

Затварянето на границата блокира над 1500 камиона, след като пристанището на Дувър и Евротунелът престанаха да допускат трафик към Франция. Някои шофьори са спали в камионите си две нощи поред.

В по-общ план веригата на доставки в Европа е нарушена, тъй като минаващите през Великобритания и Франция камиони обикалят цяла Европа, и експерти предупредиха, че въздействията ще се усещат из целия континент дни наред, отбелязва „Ню Йорк таймс“.

Мнозина учени подозират, че новият щам на вируса вероятно вече е достигнал континентална Европа. Те подчертаха, че от забраните за пътуване има полза само ако дават на държавите време да ограничат разпространението на вируса на своя територия и да вземат мерки за засичане на новия щам.

Учените също посочиха, че откриването на новия щам във Великобритания не означава, че той отсъства в останалата част на Европа. Великобритания извършва значително повече геномно секвениране от други страни, което й позволява да открие мутации по-бързо.

Поради слабата вероятност новият щам да е само във Великобритания, Европейската комисия препоръча на страните от ЕС да отменят забраните за влизане на пътници от Великобритания. Тя също така прикани страните да не налагат тромави и времеемки изисквания за най-цялостните коронавирусни тестове за шофьори на камиони, а да използват по-бързи тестове, като същевременно се постараят тези мерки да не нарушават товаропотока, отбелязва „Ню Йорк таймс“.

Въпреки съгласието на Франция от днес да отвори наново границата си с Великобритания ще са нужни няколко дни за преминаването на хилядите блокирани отвъд Ламанша камиони, пише в. „Вашингтон пост“.

Над 50 страни наложиха ограничения за пристигащи от Великобритания пътници, нарушавайки пътническия самолетен трафик между Великобритания и останалия свят. Френската забрана обаче беше особено тежка, тъй като спря транзита по един от главните търговски маршрути в Европа, пише вестникът.

Британският премиер Борис Джонсън обещава на сънародниците си, че след настъпващия след девет дни Брекзит ще се появи една отново суверенна, свободно търгуваща, дръзка „Глобална Британия“. При отсъствието на търговско споразумение между Великобритания и ЕС и блокирането на излаза до континентална Европа тази седмица обаче британците се оказват по-изолирани от всякога, отбелязва „Вашингтон пост“.

Председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен лично пое контрола на преговорите с Великобритания в опит да се постигне търговско споразумение, пише в. „Гардиън“.

Смята се, че шефката на ЕК е в постоянен контакт с Борис Джонсън и столиците на ЕС чрез поредица от непланирани телефонни разговори в стремежа й да намери компромис.

Главният преговарящ на ЕС Мишел Барние съобщи вчера следобед на постоянните представители на страните членки, че има напредък, но че е отхвърлил последното предложение на британския главен преговарящ Дейвид Фрост. ЕС е обявил, че е готов да загуби 25 процента от стойността на рибата, която корабите му ловят в британски води, а Великобритания иска 35 процента, което е потенциална разлика от 63,8 милиона евро.

Барние обаче заяви, че британското предложение не включва някои видове риби като аншоа, скумрия и риба тон, което означава, че годишните загуби ще са по-скоро от порядъка на 230 милиона евро.

Барние каза, че има „политическа воля и от двете страни да се намери решение, но някои неща сега трябва да отидат на по-високо ниво“, каза присъствал на срещата източник.

Фон дер Лайен приканва големите риболовни страни да се приближат повече към британското предложение. Смята се, че Франция и Дания са най-малко склонни да правят контрапредложение, пише британският вестник.

След като Европейският парламент обяви, че вече е твърде късно за него да гласува споразумение тази година, страните членки на ЕС вероятно ще се стремят към „временно прилагане“ на такова евентуално споразумение от 1 януари, а евродепутатите да го ратифицират по-късно в същия месец.

Тази процедура обаче също отнема неопределен брой дни поради нуждата от юридическо формулиране, превод на текста на различните езици на ЕС и проучването му от правителствата.

Ако преговорите продължат и след днешния ден, може неизбежно след 1 януари да възникне период без споразумение. Може да се договорят извънредни мерки за избягване на най-тежките последици, но експортните фирми, пристанищата и службите за сигурност ще се окажат в юридически вакуум, отбелязва „Гардиън“.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.