Как се печели от менте новини за вируса?

Снимката на вагони цистерни трябва да докаже, че в тях се превозва „химически пневмонит“ до летището в Граф Игнатиево, с който пръскат от небето, за да предизвикат симптоми на вируса.

Няма вирус, лъжат ни, разказва незнаен лекар, пръскаме с химикал, разказва пилот, от ваксината се умира, разказва българка от САЩ… Всеки е срещал такива новини във Фейсбук, обикновено са линкове към сайтове с имена като „Истинските новини”, „Свободен народ” и др. (виж илюстрациите по-долу).

Фалшивите новини за коронавируса, епидемията и ваксината в българските сайтове се съчиняват преди всичко за да експлоатират човешката глупост, митовете и теориите на конспирацията. Печалбата е от трафик в интернет, който в български условия не е кой-знае колко, но с група от няколко такива сайтове, поддържани от двама-трима души, печалбата си струва.

Бърз преглед по българските сайтове показва, че става дума за ефектни заглавия-кукички, които да закачат шараните читатели, да направят трафик.

Такива новини се съчиняват на базата на вече съществуващи конспиративни убеждения. Много хора вярват, че самолетите пръскат с химикали, разпространяват т. нар. кемтрейлс. Тези вярвания са отпреди появата на коронавируса. Сега веднага се съчинява актуална новина, че самолетите пръскат с „химически пневмонит”, който причинява симптомите на Ковид 19. Измислен е химикал, който да звучи научно.

Тази новина е с един куршум няколко заека –

експлоатира едновременно мита за кемтрейлс, и едновременно митовете, че коронавирусът не съществува, измислен е, или е изкуствено създаден, обикновен грип е, но плашат света с него, за да ваксинират, опитват се да ни поробят, да печелят и т. н.

Предполагаемата аудитория в България, която ще прочете такава новина, е около половината читатели. Всеки пети не вярва, че има коронавирус, всеки втори смята, че има, но е обикновен грип, за който преувеличават с някакви цели. Така потенциалната читателска маса на подобна измислица е дори повече от половината читатели. Някой ще прочетат и от любопитство.

Първоначалната новина, уж от „Ройтерс“, че Швеция задържала три самолета на СЗО, които пръскат, е доразвита в сродни сайтове като изказване и на президента.

И веднага на основата на тази убеденост се съчиняват по-конкретни новини – признание на пилот, който пръска всеки ден, плащали му по 50 000 евро на полет. Признание на влаков машинист, който карал цистерните с химикала „химически пневмонит” до летището в Граф Игнатиево.

Веднага е съчинена и международна новина – „Швеция задържа три самолета на СЗО, които пръскат…” Имало и арестувани и т. н. Добавено е „съобщи Ройтерс”. Съчинено е и допълнение в други сайтове – новината я цитира президентът Радев, който казва, че премиерът Борисов крие. Измислицата се разпространява нашироко из Фейсбук в различните й варианти от няколко сайта.

С развитието на новинарските сайтове в интернет от началото на хилядолетието, закъсаха вестниците и големите медии. Но имаше положителен ефект за свободата на словото – вече не можеш да скриеш новина. Заедно с това започна и опасна тенденция – непроверени новини и направо измислени. Разви се нов жанр в журналистиката –

„Пиша това, което се търси”

С развитието на социалните мрежи в последните години пострадаха и сайтовете. Търсенето на професионални новини вече е по-слабо, нуждата да се правят е по-малка, а и е скъпо. В страни като България това се наслагва с основателно недоверие към медиите и властите.

Масовата аудитория в България не прави разлика между статус във Фейсбук и статия в професионален сайт. Не различава и споделен статус от лична страница, от публикувано в аналитичен сайт. Същевременно новинарски и коментарни сайтове, също и телевизии, постоянно публикуват новини и коментари от Фейсбук и така всичко се слива.

Аудиторията вече чете предимно статуси в социалните мрежи, цитати, разглежда картинки, мемета, и понякога се хваща за линкове към статии, които са пуснати в приятелския кръг, група. А често те могат да бъдат към сайтове с измислени новини – които произвеждат търсеното от определена аудитория. Доставят им храната, от която се нуждаят. На всичко отгоре аудиторията е събрана и по групи в социалните мрежи.
От такива съчинени новини, като дадените тук примери, се печели два пъти. Първо от трафик в сайта, второ от Фейсбук, където сайтът се е регистрирал да получава приходи от реклама при разпространението на негови публикации. Т. нар. цензура на Фейсбук, който се опитва заедно с други социални мрежи да ограничава заблуждаващите новини за вируса и ваксините не може да обхване всичко със своите алгоритми. А и е спорно дали трябва да се упражнява такава цензура. Решение още няма.

От менте новините в сайтове се печели и трети път.

 

 

(Следва – Колко и как се печели от измислени новини за ваксините и менте реклами?)

Снимка на пилот на изтребител се използва като доказателство за измислено изказване на измислен летец, който уж пръска с химикал.
Съчинените новини експлоатират вече съществуващи конспиративни вярвания.
Съчинените новини понякога се позовават на действителни автори конспиратори, понякога приписват изказвания на действителни хора, друг път – цели съчинени интервюта, а понякога измислят и несъществуващи хора с титли.
За всяка измислица се намират снимки и видео, уж пръскат с „химически пневмонит“, пък то било самолет за гасене на пожари.

 

Статията е писана специално за проекта COVID-19: факти срещу слухове“ 

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.