Защо се стигна до недостиг на чипове?

Снимка: Вера Николова

Недостигът на чипове, който се появи, след като потребителите започнаха засилено да купуват компютри и друга електроника в пандемията от Ковид-19, сега заплашва да задуши производството на автомобили в света.

General Motors обяви по-рано тази седмица, че удължава спирането на производството в САЩ, Канада и Мексико до средата на март. Компанията се присъединява към дълъг списък автомобилостроители, включително Ford, Honda and Fiat Chrysler, които предупредиха инвеститорите за евентуални проблеми или забавиха производството на коли заради недостига на чипове.

Не само автомобилната промишленост обаче трудно успява да осигури достатъчно полупроводници за продуктите си. AMD and Qualcomm, които продават чипове на повечето от водещите производители на електроника, отбелязаха недостига през последните седмици. Sony обвини липсата на чипове за затрудненията на геймърите да се доберат до новата игрова конзола PlayStation 5.

Доставките на чипове вероятно ще останат недостатъчни през идните месеци, докато търсенето се запазва по-високо от всякога. Асоциацията на производителите на полупроводници обяви през декември, че световните продажби на чипове ще нараснат с 8,4 % през 2021 година спрямо продажбите за общо 433 милиарда долара през 2020 година. Това е ускорение спрямо повишението с 5,1 %, отчетено между 2019 и 2020 година, и значителен скок предвид това, колко големи са абсолютните цифри.

Недостигът на полупроводници се появи заради силното търсене на електроника, пренасочването на бизнес моделите в сектора, което създаде претрупване с поръчки на изнесените в чужбина заводи, както и заради последиците от търговската война на САЩ с Китай, започнала при управлението на бившия президент Доналд Тръмп.

Бум в продажбите на електроника

Пандемията от Ковид-19 засили търсенето на потребителска електроника. През първата вълна хората активно купуваха персонални компютри, монитори и друго оборудване за дистанционна работа или учене. След това, през есента на миналата година, от рафтовете започнаха да изчезват устройства за домашно забавление като игрови конзоли, телевизори, смартфони и таблети.

Продажбите на персонални компютри скочиха с 4,8 % през 2020 година до 275 милиона броя, с над 10 % растеж през празничния сезон, сочат данни на Gartner. Това обърна дългогодишната тенденция на спад и бе най-големият годишен растеж за пазара на персонални компютри от 2010 година.

Другите електронни устройства също се продават добре. Американската Асоциация за потребителска техника съобщи, че 2020 година е била рекордна, с продажби на дребно за близо 442 милиарда долара. Организацията прогнозира голямо търсене за игрови конзоли, слушалки и домашни смарт устройства през 2021 година.

Всички тези устройства изискват огромно количество чипове – не само централните процесори, които могат да струват десетки или стотици долари, но и по-евтини малки чипове за контролиране на екрана или управление на мощността, или пък работата на 5G модем.

„Недостигът на чипове, който се наблюдава в момента, започна с безпрецедентното търсене на персонални компютри и периферия, когато светът започна да работи и учи от вкъщи“, посочва Патрик Мурхед, основател на компанията Moor Insights, която анализира сектора на полупроводници.

Гигантите в електрониката обявиха рекордни продажби, които според тях биха могли да са още по-големи, ако доставките бяха достатъчни. Компанията Apple, която неотдавна отчете зашеметяващо тримесечие с приходи за 111 милиарда долара, предупреди инвеститорите, че не разполага с достатъчно от новите си смартфони iPhone, за да покрие търсенето. Главният изпълнителен директор Тим Кук каза пред Ройтерс, че „положението с полупроводниците е много натегнато“.

Лиза Су, главният изпълнителен директор на AMD, която произвежда процесорите в основата на новите конзоли на Sony и Microsoft, посочи миналия месец, че очаква недостигът да продължи поне и през първата половина на текущата година. „Секторът трябва да увеличи капацитета си“, каза тя.

Пренасочване на бизнеса

Недостигът показа една структурна промяна, настъпила в сектора на полупроводниците. Много от водещите компании за полупроводници вече нямат собствени производствени мощности, което означава, че те само проектират чиповете и технологията в тях. Действителното производство като цяло се възлага на други компании, наричани леярни.

„Леярните“ се управляват от дружества като тайванската TSMC или южнокорейската Samsung и, както се оказа, те вече произвеждаха чипове с максимална скорост.

Автомобилостроителите не се конкурират пряко с високотехнологичните компании за едни и същи чипове. Автомобилните чипове обикновено са базирани на по-стари производствени технологии и не се нуждаят от най-съвременните иновации.

Недостиг има обаче не само при най-бързите чипове. „Недостигът в сектора на полупроводниците е повсеместен“, обясни новият главен изпълнителен директор на Qualcomm Кристиано Амон.

В съвременните автомобили има множество малки чипове. Колите използват и микроконтролери, управляващи традиционни автомобилни функции, както и информационно-развлекателните системи. Автомобилостроителите обикновено координират доставките да пристигнат в точното време и избягват да държат части на склад.

„Проблемът е, че ако липсва и един малък чип, не можете да продадете цялата кола за 30 000 долара“, отбелязва Гаурав Гупта, анализатор на Gartner.

Сега автомобилостроителите осъзнават, че за „леярните“ те са по-малък приоритет като клиенти от производителите на електроника. През 2020 година само 3 % от приходите от продажби на TSMC са дошли от автомобилни чипове спрямо 48 % от чипове за смартфони.

Технологичните компании са „с големите обеми, при тях има по-големи маржини, те никога не свиват поръчките си и имат дългосрочни договори с „леярните“. Сега, когато търсенето на автомобили расте по-бързо от очакваното, автомобилостроителите не могат да се вредят обратно на опашката“, допълва Гупта.

„Леярните“ са наясно с проблема. TSMC, която се оценява като технологично най-напредналата и най-важната „леярна“, посочи, че се опитва да помогне на автомобилния сектор и ще похарчи 28 милиарда долара тази година за увеличаване на капацитета си.

Автомобилостроителите освен това използват чипове, които са болезнено „специализирани“, за да гарантира, че те са трайни и надеждни.

„Затова за сектора е по-трудно да пренасочи към алтернативи производствените си линии и вериги за доставка“, отбеляза в доклад миналия месец консултантската група Trendforce.

Търговската война на Тръмп

В края на миналата година САЩ наложиха ограничения на Semiconductor Manufacturing International (SMIC) – най-голямата „леярна“ в Китай, забранявайки й да получи високотехнологично оборудване за производство на чипове и затруднявайки я да продава готовите си продукти на компании, свързани със САЩ. Клиентите трябваше да прехвърлят поръчките си към конкуренти като TSMC, припомня Гупта.

Директори на SMIC признаха, че решението на Вашингтон им е попречило да използват пълния си капацитет и геополитически, по думите им, причини няма да дадат на компанията възможност да се възползва „от рядката пазарна възможност тази година“ – недостига на чипове. Някои компании решиха да се запасят с най-необходимите им чипове преди да изтече крайният срок, поставен от САЩ. Huawei например се е запасила с жизненоважните радио чипове преди влизането в сила на санкциите, съобщи Блумбърг.

Причина за презапасяването са и опасенията за доставките на фона на разпространението на Ковид-19 по света.

Някои от компаниите, запасили се с чипове, сега жънат ползите. Toyota съобщи вчера, че не очаква да намали производството си, защото има резерви от чипове за четири месеца. Концернът повиши прогнозата си за годишните приходи с 54 %.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.