Си Цзинпин нареди да се разкрасява имиджът на Китай

„Нека светът разбере мощта на Китай“ – пародийна реклама, дело на агенция в Гуанджоу. Снимка: данвей

Председателят на КНР Си Цзинпин иска страната „да разшири приятелския си кръг“, като се потруди над своя имидж.

Според съобщение на държавната осведомителна агенция Синхуа, на среща с висши функционери от Китайската комунистическа партия (ККП) Си Цзинпин е казал, че смята за важно да бъде създаден образът на „един заслужаващ доверие, привлекателен и почтен Китай“. Това може би означава промени в китайската дипломация, която по думите на аналитици става все по-антагонистична.

Коментарът на Си Цзинпин прозвуча на фона на влошаване на отношенията с ключови световни сили. Китай е обект на остри критики заради нарушенията на човешките права спрямо уйгурското мюсюлманско малцинство и репресиите над привърженици на демокрацията в Хонконг.

Тези дни Пекин се изказа рязко по повод новото американско разследване на произхода на КОВИД-19 и вероятността да е изтекъл от китайска лаборатория – обвини САЩ в „политически манипулации и прехвърляне на вината“.

Си Цзинпин заяви пред официалните лица, че за Китай е от значение да представи гледната си точка в позитивен ключ. „Трябва да печелим приятели, да се сплотяваме, завладявайки мнението на мнозинството, също и постоянно да разширяваме приятелския си кръг, що се отнася до световното обществено мнение“, цитира думите му Синхуа.

Той смята, че страната трябва да бъде „открита и уверена, но същевременно скромна“ в общуването със света.
Освен това Си каза, че партийните пропагандни организации трябва да отправят ясен сигнал: Пекин не иска „нищо, освен щастие и късмет за китайския народ“.

От изданието „Чайна дейли“ се очаква „да остане вярно на дълга си – да прехвърля мостове между Китай и света с цел по-тясно общуване“, заяви самият вестник.

Според аналитици изказванията на Си са рядък случай на признание, че Пекин се намира в изолация.
Си Цзинпин оглави страната през 2012 година. С идването му на власт външната политика на Китай стана по-напориста, а вътрешната – по-авторитарна.

През последните години китайските дипломати се държат не толкова резервирано, колкото преди, не избягват и саркастични коментари.

Стратегията им стана известна като дипломация на „воина вълк“, както е озаглавена поредица патриотични блокбъстъри, в които елитен китайски спецназ се сражава с наемници, командвани от САЩ.

Анализ на Стивън Макдонъл, кореспондент на Би Би Си в Китай:

Онези, които следят постовете на китайски дипломати в Туитър, са забелязали колко недипломатичен тон държат те през
последните години. Насърчават ги да следват стратегията на „воин вълк“, насочена към конфронтация и съдържаща остри, понякога обидни съобщения, включително преки нападки срещу чуждестранни правителства. Ако Си Цзинпин наистина иска китайската власт да изглежда по-привлекателна, предстои му да обърне на 180 градуса този подход.

От Филипините до Австралия и Европа обществените нагласи спрямо китайското правителство стремително се влошават. Поне отчасти причината са резки публични изявления. Може би някой е убедил Си Цзинпин, че дипломацията на „воин вълк“ невинаги е продуктивна. Гледище, което са споделяли и някои членове на ККП.

Ключов момент в обръщението на Си към Политбюрото може би е изявлението, че партийното ръководство трябва „да контролира тона“ в общуването си с външния свят. Дали това означава, че тонът излиза извън контрол? Да, смятат мнозина.

Проблемът обаче е в следното: „воините вълци“ вече толкова са увредили репутацията на Поднебесната империя, че за премахване на щетите е потребно нещо повече от едната смяна на риториката. Вероятно се изискват нови политически подходи. Напълно е възможно също словото на генералния секретар просто да е било невярно интерпретирано.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.