За да се качиш на самолета вече е достатъчен паспорт или шофьорска книжка

Край на книжните самолетни билети - вече стават електронни. С 3 млрд. евро ще се намалят разходите на авиокомпаниите в света

Билетите вече ще бъдат само такива – една разпечатка на принтер с дати, часове, терминали, дестинации. Снимка: авторката

Край на книжните билети за самолет. От 1 юли всички авиокомпании, членки на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) ще бъдат задължени да издават само електронни билети. Останалите авиокомпании ще бъдат принудени също да преминат към тях, ако не искат да стеснят пазара си.
ИАТА ще изземе всички неутрални билети от агенциите до юни и те няма да могат повече да издават хартиени билети, особено когато се касае за комбинирани (интер-лайнинг) маршрути, обясни Красимир Найденов, главен експерт в Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) .

Електронният билет представлява запис в електронната система на съответната авиокомпания. Пътник, който си у купил билет, отива на летището, показва документ за самоличност – паспорт, лична карта или шофьорска книжка и на „чек-ин“ гишето му се издава бордна карта за пътуване и талон за багажа. Нищо повече не се изисква.
Електронният билет може да се купи от бюрата на авиокомпанията, от туристическа агенция или от собствения компютър през Интернет в зависимост от това какви са му възможностите. Може да се плати по банков път с кредитна карта или в брой в туристическата агенция и в авиокомпанията. Старанието е максимално да бъде улеснен пазарът и пътникът най-вече. С тази цел някои от пътнически агенции принтират самата резервация и едно листче, необходимо за отчет при командировка. Пътникът също може да си принтира резервацията, в която са указани часът на заминаване и пристигане и номерът на полетите. Тези листчета в никой случай не струват колкото досегашния хартиен билет, който представлява книжка от няколко страници, всяка от които е билет за определен полет. Основната причина за въвеждането на виртуалните билети е необходимостта от икономии на средства. Поскъпването на горивата и допълнителните мерки за сигурност след терористичния акт на 11 септември значително увеличиха разходите на авиокомпаниите. С 3 млрд. евро ще се намалят експлоатационните разходи на авиокомпаниите в световен мащаб от въвеждането на електронните билети, показват анализите на Международната асоциация.

Решението на ИАТА за пълно преминаване към електронни билети е и с цел уеднаквяване на т.н. интер-лайнинг договори между две или повече авикомпании. Когато компаниите електронизират тези договори, пътникът, който тръгва примерно от Варна, ще може да се чекира с електронния си билет както за полета Варна-Будапеща, така и за полета от Будапеща до пункта Х или У или докъдето и да било със същата или с друга авиокомпания. Или тръгвайки от София през Будапеща-Франкфурт- Париж- Лондон или където и да било да стигне до крайната дестинация с един електронен билет. След 1 юни по твърденията на ИАТА няма да се приемат хартиени билети за пътувания с повече от една авиокомпания, казва Красимир Найденов.

Летище София има своя работеща система за приемане на електронни билети и за електронна връзка с системите на авиокомпаниите, системите на летищата в Бургас и Варна сега се тестват. Авиокомпаниите могат да приемат съответното летище да обработва електронните билети на техните пътници или да изберат да го правят те. Ако изберат последното трябва да инсталират свои „чек-ин“ на съответната аерогара с достъп до своята резервационна система. По този начин е постъпила България Ер на морските ни летища. Там компанията има свои „чек-ин“, където издава бордни карти на пътниците.

В края на февруари унгарската авиокомпания „Малев“ е потвърдила в Гражданската въздухоплавателна администрация, че има готовност за редовните си международни полети между Будапеща и Варна да започне електронната обработка на пътниците от 30 март.

Билетите вече ще бъдат само такива – една разпечатка на принтер с дати, часове, терминали, дестинации. Снимка: авторката

Ако някоя авиокомпания не издава електронни билети? Няма да може да издава хартиени. ИАТА има план-програма за изземване на хартиените билети от агенциите преди 1 юни. Агентите в България вече са обучени 99% и имат готовност от 1 юни да преминат 100% към издаване само на електронни билети. Към момента 87% от издаваните билети за българския пазар са електронни. Авиокомпания България Ер е започнала отдавна да въвежда електронизацията на билетите отначало по отделни линии и сега 99% от билетите й са електронни. Ако до България летят авиокомпании, които, не са членки на ИАТА, те ще бъдат задължени да се съобразят и също да издават електронни билети…Иначе ще трябва да ограничат пазара си, обясни Красимир Найденов.

Лоукост (нискотарифните авиокомпании) работят с електронни билети. Но те не членуват в ИАТА и засега пътникът няма да може да си купи комбиниран електронен билет и да измине част от маршрута си с лоукост компания и другата част с редовен авиопревозвач. Това означава, че няма да можете с един електронен билет да направите комбиниран полет с Лоукост кериър от София до Лондон, Франкфурт, Париж и оттам да вземете самолет, на „Бритиш Еъруейз“, „Луфтханза“, Ер Франс и т.н. примерно за Ню Йорк или по друга дестинация. След време може да има такава възможност, въпреки че не вярвам, уточнява Найденов.

С електронните билети се избягват случаи като този: пътник си забравя самолетния билет в хотела в Москва, разбира го преди да се чекира на летището, няма време да се върне, за да си вземе билета и въпреки че името му фигурира в списъка на пътниците за полета и в списъка на групата, трябва да плати отново цял билет, за да му издадат дубликат.

С електронния билет това не може да се случи. При книжните билети съществува опасност и често се случва при обработка на пътника, служителят да откъсне двата флайт купона заедно или не този който е за този полет и той да разбере чак на следващото летище, когато изникне проблем при чекирането.
Възможно да се загуби флайт купонът. По трудно ще загубите паспорта или всички документи, с които може докажете вашата самоличност, обяснява Найденов. Пътникът дори може да се чекира от къщи и да отиде направо на летището… Влиза в сайта на авиокомпанията, там съществуват такива възможности. Изкарва си една бордна карта на листче и отива с нея на летището. По този начин избягва и опашката на летището.

Пътниците на България Ер ще могат от лятото да следят по Интернет и промяната в цените на билетите в реално време и да резервират място в самолета, когато стойността му е най-изгодна, също както се прави при лоукост (нискотарифните авиокомпании). Това става възможно, защото българският превозвач въвежда нова резервационна система със софтуер, който ще анализира тарифната политика на конкурентните превозвачи и ще прави прогноза за движението на цените на самолетните билети за 6 месеца напред. С такъв софтуер работят нискобюджетните превозвачи. Сега търговците на България Ер правят своите планове за цените само за месец напред. В бъдеще те ще работят много по-точно въз основа на анализа с новия софтуер.

Кой си мисли, че лоукост компаниите са истински нискотарифни, често техните билети са по-скъпи от нашите, коментира главният изпълнителен директор на България Ер, Димитър Павлов. Евтини билети от тези компании могат да се купят само няколко месеца преди полета им. От лятото и българският национален превозвач ще предлага подобна услуга, но полетът с него ще бъде при значително по-добър комфорт, обслужване и сигурност, каза Павлов.

България Ер ще вземе два нови самолета на лизинг до началото на летния сезон, а от март започва преоборудването на 5 свои машини по основните направления в Европа с нови седалки. За удобство на пътниците се увеличава разстоянието между креслата и салоните ще бъдат променени с нов дизайн. Слагаме край на книжните пликчета със сандвичи, компанията ще има свой кетъринг – кухня за подготвяне на менюто, което се поднася на борда на самолета, поясни Павлов. България Ер разполага в момента с флот от 24 самолета от нисък и среден клас.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.