Байдън срещу Facebook, Google, Amazon: Какво да очакваме?
През уикенда мащабната антитръстова заповед на Джо Байдън, целяща да разбие олигопола на технологични гиганти като Facebook, Google, Amazon и други, попадна в заглавията на вестниците в САЩ. Документът няма силата на закон, но ако бъде прилаган активно, той не само ще затрудни технологичните гиганти да разчистват пазара от потенциални конкуренти, но може да послужи и като повод за съдебни дела за разделяне на Amazon и Facebook.
Изпълнителната заповед на Байдън „За развитието на конкуренцията в икономиката на САЩ“ съдържа 72 точки и по същество представлява набор от препоръки за съответните агенции по отношение на антитръстовото регулиране. Но американските медии единодушно и не без основания го наричат „sweeping“ – мащабен и решителен.
Axios отбелязва, че постановлението е изцяло вдъхновено от радикалните възгледи на Лина Хан, 32-годишната икономистка, която през юни оглави главната антитръстова агенция на САЩ – Федералната търговска комисия (FTC). Хан става известна през 2017 г., още като студентка в Йейл, като авторка на статия за задушаването на конкуренцията от страна на платформите, в която дава за пример Amazon и необходимостта от разделяне на компанията. След назначаването на Хан Amazon дори поиска тя да бъде отстранена от антитръстовите разследвания поради пристрастност.
С изпълнителната си заповед Байдън отправя следните препоръки към повече от дузина регулаторни органи:
- Засилване на антитръстовия контрол, особено по отношение на сливанията и придобиванията. провеждане на ретроактивни разследвания на „лошите сливания, които предишните администрации са пропуснали“ – и особено на покупките от големи компании на „млади“ конкуренти.
- Ограничаване на нелоялната конкуренция, която вреди на клиентите. В доклада на Белия дом се посочва, че малките предприемачи страдат, тъй като платформите, които са и магазини, знаят всичко за техния бизнес и могат да поставят собствените си продукти на най-добрите позиции.
- Връщане на „правото на ремонт“ – премахване на ограниченията за неразрешени и самостоятелни ремонти на уреди. Това не се отнася само за електронните устройства: най-простият разрешен ремонт на селскостопанско оборудване, като например нулиране на грешка, може да струва стотици долари и да застраши с хиляди долари загуби поради престой.
- Възстановяване на правилото за неутралност на мрежата, което беше отменено от администрацията на Доналд Тръмп – то забранява на телекомуникационните оператори да намаляват скоростите за пренос на данни за определени доставчици и видове съдържание.
- Ограничаване на практиката компаниите да се договарят да не привличат служители на другите, за да избегнат повишаване на заплатите.
Какво заплашва това технологичните гиганти
Изпълнителната заповед на Байдън значително засилва ролята на Федералната търговска комисия (ФТК) и лично на Лина Хан. Известният изследовател на антитръстовите правила Мат Столър смята, че това, което се случва, е връщане към първоначалния широк мандат на FTC след десетилетия на ограничени правомощия.
Именно през четирите големи технологични компании това ще засегне икономиката най-силно – дори само защото Amazon, Google, Facebook и Apple имат много по-голям дял от БВП на САЩ, отколкото другите потенциални цели на новите разследвания. „Bigtech е под наблюдение повече от всякога“, цитира Bloomberg Елинор Фокс, професор по търговско право в Юридическия факултет на Нюйоркския университет. „Предвид разбирателството между Байдън и FTC, компаниите просто няма да могат да продължат да изкупуват всички конкуренти.“
Особено важно е, че разследванията ще имат обратно действие. Най-очевидната им цел е Facebook, която погълна Instagram и WhatsApp (да не говорим за компании от ранга на 3D стартъпа Oculus). Но подобни „скелети в гардероба“ имат и четирите. За Amazon това е неотдавнашната сделка за придобиване на MGM Studios, която FTC вече разследва. За Google това са YouTube, DoubleClick и Motorola, а за Apple – съдебните дела за комисионни от магазина за приложения.
ФТК вероятно скоро ще се възползва от възможността да подаде нов иск за разделяне на Facebook скоро – ако намери нови доказателства.
Ако рекламните модели на Facebook и Google биха могли да пострадат от ограниченията за събиране на данни (Apple наскоро промени значително модела си), разделът за защита на интересите на малките предприятия изглежда е написан специално за Amazon, която вече се споменава в разследвания в ЕС и САЩ. А забраната на споразуменията за неконкуриране при кадрите би трябвало да насърчи наемането на ИТ специалисти извън Силициевата долина – например в Тексас.
Въпросът сега е до каква степен администрацията на Байдън ще успее да осъществи замисленото, отбелязва Мат Столър – дали инертността на федералните агенции на САЩ няма да попречи на това. „Като цяло можем да очакваме, че агенциите ще погледнат много предпазливо на законопроект за развитие на конкуренцията, който е спуснат отгоре, написан от политици, които няма да бъдат на власт дълго време“, смята експертът.
Как ще ни се отрази това?
Ако администрацията на Байдън атакува сериозно Facebook и Google, бизнесът ще усети това директно – в крайна сметка всички купуват реклама във Facebook, YouTube и Google. Да не говорим, че американският пример може да определи глобалните принципи на технологично регулиране за дълго време – подобно на разделянето на Standard Oil на Рокфелер в началото на 20-ти век.