Бялото братство и Азис във филма на Майкъл Пейлин „Източна наслада”

Публиката на София Филм Фест не хареса как е представена България в документалната поредица на Би Би Си „Новата Европа”

Кадър от филма „Източна наслада“. Бялото братство играе паневритмия в Рила. Снимка: София Филм Фест

Азис в рокля пее пред многохилядна публика. Облечени в бяло мъже и жени танцуват в кръг и събират слънчева енергия. Каруца и автобус се разминават на пътя, докато възрастна циганка играе кючек с пистолет в ръка. Това са само част от кадрите, представящи България във филма на Майкъл Пейлин „Източна наслада”, част от травъл поредицата на Би Би Си „Новата Европа”.

Откъс от филма на Майкъл Пейлин с Азис и циганите от Столипиново

Тези дни кадри от филма бяха показани на специална прожекция в рамките на 12-тия Международен София Филм Фест. Лентата представи режисьорът и продуцент на филма Джон Пол Дейвидсън. След края на прожекцията той остана за среща-дискусия с публиката, инициирана от вестник „Капитал”. Въпреки специалното внимание, което филмът обръща на България, публиката остана недоволна от символите, с които е представена страната.

Британският актьор от „Монти Пайтън” Майкъл Пейлин от години пътешества и запознава зрителите на Би Би Си с интересни места и хора от целия свят. В документалния филм „Около света за 80 дни” той тръгва по стъпките на героя на Жул Верн – Филеас Фог и повтаря маршрута му, като използва единствено транспорта, наличен по времето на Фог (влакове, въздушни балони, кучешки впрягове). Като пътешественик Пейлин се изявява и в други филми на Би Би Си като „От полюс до полюс” „Пълен кръг” „Сахара” „Приключението Хемингуей”.

В поредицата „Новата Европа” той поема на изследователско пътешествие към „не дотам познатите територии” на страните от Източна Европа, за да проследи развитието им почти две десетилетия след падането на Берлинската стена. Обиколката на Майкъл Пейлин включва 20 страни, сред които бивши югославски републики, новоприети членки на Евросъюза, републики от бившия Съветски съюз. Пътешествието започва от Юлийските Алпи в Словения, продължава през Хърватия и бивша Югославия, минава през България, Румъния, Украйна, Чехия и други страни от т.нар. „Нова Европа”. Освен във филма, Майкъл Пейлин описва пътуването и в книгата си „Новата Европа”. Тя все още не е издадена на български език, но може да се прочете на английски на сайта на Пейлин (http://www.palinstravels.co.uk). Сериите ще излязат на DVD като част от поредицата на вестник „Капитал”, „Необикновените пътешествия на Майкъл Пaлин”.

Комедийният актьор и пътешественик Майкъл Пейлин. Снимка: София Филм Фест

Вместо в Европа, по план Пейлин е трябвало да се отправи към Панама и Южна Америка. „Една сутрин обаче докато пиехме чай и точно се беше родило поредното внуче на Пейлин, решихме, че можем да не ходим толкова далеч….”., казва режисьорът Джон Пол Дейвидсън и допълва, че страните от Източна Европа до голяма степен са непознати за хората от западната част на континента. „Стана ни ясно, че ще ни отнеме твърде много време да покрием цяла Европа. За мен най-интересна беше тази половина от собствения ми континент, която през по-голямата част от живота ми беше смразена от Студената война и скрита зад Желязната завеса”, пише Пейлин в книгата „Новата Европа”. В интервю към филма той признава, че си е представял тази част на континента в сиви тонове. Пътешествието обаче му помага да разбере, че източноевреопейските страни „отново са възвърнали цвета си”.

Отделните държави не са представени във филма като географски и туристически дестинации, а през погледа на Пейлин, чието пътешествие го среща с обичайното и необичайното по тези места. Докато материалът за Словения се изчерпва предимно с кадри от Юлийските Алпи, Сърбия е представена най-вече с нощния живот в Белград. На България е отделено по-особено внимание. „Трябваше да бъдат в България 4-5 дни, но останаха осем”, казва Стефан Китанов, който е бил сред домакините на екипа на Пейлин по време на снимките у нас. Той подчертава, че епизодът, включващ кадри от България, е единственият от поредицата, с номинация за наградите на Британската академия за филмово и телевизионно изкуство (БАФТА)

Кадър от филма „Източна наслада“. Археологическият комплекс Перперикон влезе в DVD-версията на филма, но не и в излъчената по Би Би Си. Снимка: София Филм Фест

Българската част от „Източна наслада” започва с кадри от Седемте Рилски езера, където тече ежегодният събор на Бялото братство. Облечени в бели дрехи, последователите на учението на Петър Дънов танцуват паневритмия в концентрични кръгове и се зареждат с енергията на слънцето. Междувременно секретарят на Братството Димитър Дерменджиев разяснява на Пейлин идеята на движението.

В следващите кадри пътешественикът отпива ракия, сварена в домашен казан от самия Стефан Китанов и неговия баща. Камерата се завърта около дърветата в двора, засадени по строго правило – да дават плод, от който може да се свари ракия. Селската идилия бързо се сменя с кадри от центъра на столицата, където Майкъл Пейлин успява да се повози на раздрънкан трамвай социалистическо производство. Веднага след това на екрана се появява Азис. Облечен в червена рокля, той извива глас пред хиляди развълнувани тийнейджъри. Майкъл Пейлин разсъждава какво друго може да направи гей-певец ром, в консервативна страна като България, освен да стане известен. „Майка ми беше с болни амбиции, че детето й трябва да бъде мега-звезда. Като майката на Елизабет Тейлър”, казва по-късно самият Азис в интервю за филма и допълва, че цветът на кожата дълго време му е пречел да пробие на сцената. Последните кадри са от пловдивския квартал Столипиново, където местни роми се надбягват с коне и двуколки, докато малки и големи играят кючек на улицата.

Екипът на Майкъл Пейлин е снимал и други неща у нас – амфитеатъра в Пловдив и археологическия комплекс Перперикон. Тези кадри обаче не влизат във филма, излъчен по Би Би Си. Пловдивският амфитеатър е на обложката на DVD-версията на филма. В нея са включени и неизлъчените кадри от Перперикон. „И защо не включихте Перперикон, вместо Азис? Това ли трябва да бъде лицето на България пред Европа?”, „Излиза, че сме цигани и пияници”, ядосваха се зрители след прожекцията на филма в „Люмиер”. След бурни дискусии много от тях така и не се задоволиха с отговорите, че филмът все пак отразява гледната точка на Майкъл Пейлин. Те обаче ще могат лично да му зададат въпросите си догодина, когато британският комик ще бъде сред специалните гости на фестивала.

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.