Защо поскъпва всичко в цял свят?

Контейнеровози в пристанището на Лос Анджелис. Снимка: Пристанище на Лос Анджелис

 

Причината за поскъпването на всякакви стоки по света не е само дефицитът на природен газ заради повишеното му търсене.

По време на пандемията от COVID-19 много услуги и производства бяха спирани за кратко или по-дълго време. Сега в голяма част от света, където мнозинството от населението вече е ваксинирано срещу коронавируса, всички бизнеси отварят, а крайното потребление бързо расте.

Само че пандемията доведе до намаляване на транспортния капацитет в глобален мащаб и до забавяне на международната търговия. Сега веригите за доставки не могат да смогнат с повишеното потребление. Така, въпреки че производството също расте, стоките стигат много по-бавно до потребителите, което рязко вдига цените на стоковите наличности в складовете, защото хората искат това, за което плащат веднага, а не след седмици или месеци.

Натрупването на товарни кораби в най-натоварения пристанищен комплекс в САЩ в Калифорния показва реалния размер на задълбочаващата се криза в глобалните вериги на доставки.

С времето доставките ще се възстановят и ситуацията ще се нормализира, но това няма да стане бързо. Вероятно проблемите ще продължат поне до следващото лято.

Разтоварването на корабите в САЩ вече е преминало на денонощен режим. Според изпълнителния директор на пристанището в Лос Анджелис обаче тази стратегия е временно решение на кризата, а занапред логистиката за доставките, особено на храни и горива в световен мащаб се нуждае от преосмисляне.

Пристанищата на Лонг Бийч и Лос Анджелис са двете най-натоварени в САЩ, оттам минава около 40% от вноса. А вече седмици наред десетки огромни контейнеровози са принудени да чакат на котва в морето. Преминаването на 24 часов работен режим просто доведе до намаляване на опашката от контейнеровози от 70 на 61.

Забавянията, които ангажират корабите за по-дълго време за курс и недостигът на транспортен капацитет вдигат рязко цените на превозите в световен мащаб. През август 2020 г. стойността на превоза на един контейнер от Китай до САЩ беше средно 3000 долара, а сега вече надхвърля 20 000 долара.

А забавянията се пренасят и по веригите за доставки и производство. Фабриките чакат вносните части и суровини и това оскъпява целия производствен процес.

Има и друг проблем – недостигът на работна ръка, особено в центровете за обработка на доставките и в транспорта. Служителите в тези сектори обичайно са нископлатени. По време на пандемията много от тях бяха съкратени и не можеха да си плащат наемите, но в САЩ действаше мораториум, който позволяваше просрочването на такива задължения. Сега, за да се върнат отново на работните си места със същите заплати, те са принудени да заплащат хиляди долари. Ето защо много от тях предпочитат да се преместят на друго място и да търсят по-стабилна работа.

Държавата може да направи малко, за да разреши кризата, а много от логистичните компании не желаят да инвестират в увеличаване на капацитета и да дават по-високи заплати, тъй като виждат проблемите по веригите за доставки като временно явление.

– –
По материали от американския печат и Ройтерс

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.