Истината за тримата мъже зад псевдонима Кармен Мола: „Не се криехме зад жена, а само зад име“

Те проговориха, когато трилърът им спечели наградата „Планета“ от 1 000 000 евро

Хорхе Диас, Агустин Мартинес и Антонио Мерсеро стоят зад псевдонима Кармен Мола. Снимка: от тв екрана

Тримата мъже, които, както се оказва, всъщност са писали бестселърите на испанската авторка на трилъри Кармен Мола, проговориха, за да разкажат своята история, след като миналата седмица на церемонията по връчването на наградите на голям литературен конкурс беше разкрита истинската им самоличност, пише „Ел Паис“.

Хорхе Диас, Агустин Мартинес и Антонио Мерсеро, професионални сценаристи на възраст между 40 и 50 години, решават да се разкрият, когато ръкописът им „La bestia“ (или „Звярът“), кървава история за убийства на деца, чието действие се развива в Мадрид по време на епидемията от холера през 1834 г., е обявен за носител на тазгодишната награда „Planeta“, връчвана от едноименното издателство. Тази година паричната награда е увеличена от 601 000 евро на 1 милион евро, като по този показател тя изпреварва Нобеловите награди.

Диас, Мартинес и Мерсеро заявиха, че идеята за избор на женско име като псевдоним не е била умишлена. Според Мартинес това е отнело само „минута и половина подхвърляне на мъжки имена, женски имена, чуждоземно звучащи имена…“.

„Не знам дали женският псевдоним се продава по-добре от мъжкия, нямам ни най-малка представа, но не ми изглежда така“, добавя Мерсеро. „Не сме се крили зад жена, а само зад име.“

Кармен Мола се превъръща в литературна сензация, създавайки бестселърова трилогия за жена полицейски инспектор на име Елена Бланко, която разкрива ужасяващи престъпления. Първият роман, „Циганската булка“, излиза през 2018 г., а четвъртата книга от поредицата се очаква да излезе през март с издателство Alfaguara, което е собственост на Penguin Random House Group – основният конкурент на Planeta в Испания. Съгласно условията на наградата на Planeta, която приема само непубликувани ръкописи, La bestia ще бъде публикувана от Planeta.

Мола, чиято трилогия „Елена Бланко“ вече е продадена в 400 000 екземпляра, е представяна като университетска преподавателка на четиридесет години, майка на три деца, която пише художествена литература в свободното си време и предпочита да остане анонимна, като използва псевдоним. Тя дори дава интервюта. „Ел Паис“ провежда интервю с Мола през 2018 г. по електронна поща – единственият начин, по който „тя“ приема да разговаря с медиите.

Когато тримата автори най-накрая разкриват истинската си самоличност в петък на церемонията по награждаването, това предизвиква вълнение в литературните среди и в социалните мрежи. Беатрис Химено, писателка, депутат и бивш директор на Института на жените в Испания, твърди, че измамата излиза далеч извън сферата на литературата.

„Отвъд използването на женски псевдоним е фактът, че тези лица са давали интервюта в продължение на години“, каза тя в съобщение в Twitter. „Не става дума само за името, а за фалшивия профил, с който са заблуждавали читатели и журналисти. Измамници.“

И тримата автори сега казват, че ако са предполагали какъв успех ще има първият им трилър за инспектор Елена Бланко, са щели да помислят повече и може би да измислят друго име. „Но всичко започна да набира скорост и се превърна във вълна, от която не можехме да се измъкнем. Появиха се преводи, поискаха ни още един роман…“, казва Диас. „Трябваше да напишем нещо за авторката за маншета на корицата, така че си измислихме, че тя е университетска преподавателка от Мадрид. Но със същия успех можеше да бъде и дегустаторка на джин с тоник… първо казахме, че има две деца, после забравихме и казахме, че има три… не бяхме много стриктни в това отношение“, допълни Мерсеро.

Penguin Random House омаловажава значението на факта, че конкурентното издателство Planeta е привлякло авторите с чек за милион евро. Но Мария Фасе, издател в „Алфагара“, го нарича „маркетингова операция“. Сценаристите стават все по-търсени от издателствата поради нарастващата популярност на телевизионните сериали, които често се основават на книги.

Всъщност историята започва с бивша служителка на „Пенгуин“, напомня „Ел Паис“. Юстина Ржевска, която е работила в отдела за продажба на международни права на Penguin, основава през 2017 г. малка литературна агенция на име Hanska и изпраща на Alfaguara Negra ръкописа на първия роман, който ще представлява.

Този отдел, който е специализиран в криминални романи, търси тогава испански писател, който би имал успех, подобно на чуждестранни автори като Пиер Льометр или Жоел Дикер. Ръкописът е получен от Мария Фасе, която е очарована от историята, но скоро научава, че Кармен Мола е псевдоним и че истинският писател желае да остане анонимен.

„В тези случаи, когато издателството постигне договор с даден писател, сделката се спазва стриктно. Държиш се така, сякаш това е писател, който не иска да говори с теб, и чакаш неговите или нейните велики романи“, каза тя в разговор с EL PAÍS. Книгата веднага се превръща в бестселър.

Издателката заявява, че не може да коментира кога е разбрала, че Мола всъщност е Хорхе Диас, Агустин Мартинес и Антонио Мерсеро. Тайната винаги е била част от процеса, дори след като „Пурпурната мрежа“ излиза през 2019 г., а „Момичето“ – през 2020 г.

„Лъгахме ужасно в продължение на четири години и няколко месеца“, смее се Диас. „Мина много време, откакто [издадох] последния си роман, и не един човек ме упрекваше, че не пиша нищо друго, че съм мързелив. А аз си мислех: „Ако само знаеше…!“.

Има кръг от хора, които знаят, че нещо се случва, но много малко (и то много дискретни) са наясно, че един от тримата може да стои зад Кармен Мола. И никой не знае, че това са и тримата.

Диас, Мартинес и Мерсеро заявяват, че не очакват да започнат нова сага с La Bestia. От друга страна, те също не са очаквали да напишат няколко книги за Елена Бланко. „Наистина си прекарахме добре, работейки в този жанр“, казва Мартинес. „Ние живеем на принципа на удоволствието. Ние сме писатели хедонисти, а не автори, които страдат, когато пишат, и вярвам, че когато се забавляваш добре, книгата се получава по-добра. Това винаги сме искали да правим, да се забавляваме, когато пишем“.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.