Facebook променя корпоративното си име на Meta и инвестира 10 млрд. долара в метавселена
Какво трябва да знаем за новия голям проект на Цукърбърг
Марк Цукърбърг обяви тази вечер, че променя корпоративното име на Facebook. Компанията, която оставя социалните мрежи като един от продуктите си и се стреми да изгради метавселена (дума, която ще чувате все по-често), вече ще се нарича Meta. Цукърбърг обяви ребрандирането на конференция, на която представи концепцията за метавселената на Facebook и показа скици на нейния вид.
Когато миналата седмица някой анонимно съобщи на The Verge за ребрандирането на Facebook (сега вече няма съмнение, че „източникът на изтичането“ е самият Цукърбърг – днес The Verge публикува пространно интервю с него веднага след съобщението), главният изпълнителен директор на Facebook се опита да покрие някои предпоставки, като намекна, че новото име е свързано с марката Horizon, под която Facebook стартира виртуално пространство за игри, а след това и за дистанционна работа миналата година.
Но още тогава веднага се появиха спекулации с името Meta, а заинтересованите бързо установиха, че домейнът Meta.com принадлежи на компанията на Цукърбърг. Днес главният изпълнителен директор на Facebook потвърди това предположение. Акциите на Facebook ще започнат да се търгуват под новото име Meta на Nasdaq на 1 декември.
Самият Facebook и другите му продукти, включително WhatsApp и Instagram, няма да променят името си: ребрандирането на Facebook следва отблизо това на Google, който преименува компанията си майка Alphabet, за да се откаже от асоциацията само с търсенето. Все още няма да има значителни промени в корпоративната структура на Facebook, свързани с ребрандирането, каза Цукърбърг пред The Verge.
Най-важният фактор за това решение (разбира се, самият Цукърбърг категорично отрича това) трябва да са били многобройните скандали около социалната мрежа. Но е възможно да се вярва и на официалната версия, според която основната причина за промяната на името е, че Цукърбърг залага на новия си проект: създаването на метасвят, нова цифрова среда във виртуална реалност (VR), която трябва да промени интернет и да замени офлайн живота на потребителите.
Самият Цукърбърг нарича метасвета „напълно поглъщаща 3D версия на интернет“. Става дума за нова цифрова среда, базирана на VR и добавена реалност (AR – проекция на виртуални обекти върху реален пейзаж, например с помощта на специални очила). Предвижда се метасветът да се превърне в пълноценен дигитален свят, който може почти напълно да замени реалния офлайн живот на своите потребители. Facebook провежда първите си експерименти с платформата за VR/AR Horizon. Първоначално тя беше създадена като отворена услуга за игри за разработчици, наподобяваща Roblox, а през изминалото лято Facebook представи версия на Horizon, предназначена за работа от разстояние.
По време на днешната си презентация (вижте я тук) Цукърбърг показа поредица от 3D анимации и обясни как си представя метавселената. В основата му ще бъдат джаджите, върху които Facebook работи – VR-шлем Oculus Quest и AR-очила Nazaré, които са със същия размер като обикновените очила (разработката им ще отнеме няколко години, каза Цукърбърг).
С тях потребителят ще може да навигира в метавселената като VR аватар в реален размер, да общува с други потребители в различни пространства, създадени от разработчиците, да работи и да провежда бизнес срещи и да играе – или да се появи като холографско изображение в реалния апартамент на приятел или на концерт на хиляди километри разстояние.
Колко голям е залогът на Цукърбърг върху метавселената личи явно от размера на инвестициите, които Facebook прави в тази посока: компанията ще инвестира 10 млрд. долара в проекти, свързани с метавселената, само през 2021 г. Тази цифра ще стане още по-голяма през следващите години, заяви Facebook в прессъобщение за тримесечните си резултати тази седмица.
Дори десетките милиарди инвестиции и цялата мощ на Facebook няма да гарантират успеха на амбициозното начинание на Цукърбърг. Но той не е единствен, който мисли за метавселената – Microsoft има подобни планове, а особено компаниите за игри (Roblox е еталонът за момента). Най-вероятно под една или друга форма метасветът ще се появи в обозримо бъдеще и ще стане част от живота ни.