Италия: Какво се промени 10 години след трагедията с кораба „Коста Конкордия“

Спасител държи дете от корабокрушенците на кораба „Коста Конкордия“. Снимки: ЕПА/АП/БТА

Италия отбелязва днес десетата годишнина от трагедията с кораба „Коста Конкордия“. Датата ще бъде отбелязана с церемонии през целия ден, а кулминацията ще е бдение със свещи в момента, в който плавателният съд се вряза в риф и се наклони на една страна край тосканския остров Джилио.

По обед в църквата на Джилио ще бъде отслужена меса в памет на 32-мата души, които загинаха в корабокрушението на 13 януари 2012 г., а оцелели и роднини на жертвите ще хвърлят венец в морето край бреговете на Джилио.

Годишнината съживи спомените как в онази вечер жителите на острова дадоха подслон на 4200 души – пътници и екипаж, и как живяха още две години с корабокруширалия плавателен съд, преди да бъде изправен и изтеглен.

Вчера същите тези жители оказаха топъл прием на Кевин Ребело, чийто брат Ръсел Ребело, сервитьор на борда на „Конкордия“, беше в неизвестност, докато през 2014 г. екипите по разглобяването на лайнера в корабостроителницата на Генуа не откриха тленните му останки.

В месеците, докато водолазите издирваха брат му, Кевин Ребело стана близък с местните, а завръщането му на острова с последния ферибот за деня, в самото навечерие на годишнината, се превърна в нова емоционална среща след години. „Моят брат изпълняваше дълга си. Той загуби живота си, за да спаси други хора“, каза Кевин Ребело при пристигането си на Джилио. „Гордея се това. И смятам, че и той би се гордял, че е помогнал на толкова много хора“.

Годишнината се отбелязва в момент, когато круизната индустрия, спряла от месеци работа в голяма част от света заради пандемията, отново е в светлината на прожекторите заради появата на огнища на зараза, заплашващи пътниците. Миналия месец американският Център за контрол и превенция на заболяванията призова хората да не се тръгват на круизи, без значение дали са ваксинирани, заради риска от инфекция.

За оцелелите от „Коста Конкордия“ заразяванията с КОВИД-19 по круизните кораби са само поредното доказателство, че безопасността на пътниците все още не е сред основните приоритети на индустрията. Пасажерите на „Конкордия“ като цяло са били оставени сами да си намират спасителни жилетки и годни спасителни лодки, след като капитанът насочи кораба твърде близо до брега, защото решил така да поздрави жителите на острова. После той се забави прекалено много със заповедта за евакуацията, докато не стана прекалено късно, защото спасителните лодки не можеха да бъдат спуснати, поради твърде големия вече наклон на кораба.

Естер Перкоси, една от пътниците, си спомня, че при удара, когато корабът се врязал в скалите, ударната вълна я хвърлила на пода. Тя се намирала в салона за хранене, а самият удар се усетил „като земетресение“. Светлините изгаснали, а по пода били паднали чаши и чинии. „Станахме и с голямо усилие стигнахме до палубата и там се снабдихме със спасителни жилетки, по-точно с тези, до които успяхме да се доберем, защото всички ги дърпаха един от друг, за да се спасят“, каза тя.“Нямаше никакви правила. Просто оцеляване. Това е“.

Според прокуратурата причината за хаоса, възникнал когато хората се опитвали да напуснат накланящия се кораб, е в забавянето на заповедта за евакуация и противоречивите указания от страна на екипажа. Капитанът Франческо Скетино излежава 16-годишна присъда за непредумишлено убийство, предизвикване на корабокрушение и напускане на кораб, преди всички пътници и членове на екипажа да са го напуснали. От „Коста“ не отговориха на запитвания по имейла за коментар за годишнината.

Международната асоциация на круизните компании (КЛИА), най-голямата браншова организация в света в този бизнес, подчерта в позиция до Асошиейтед прес, че безопасността на пътниците и екипажите са първостепенен приоритет за индустрията, както и че круизите са един от най-безопасните начини за прекарване на почивка.

„На тази тъжна годишнина жертвите на трагедията с „Конкордия“ и техните семейства са в мислите ни“, заяви КЛИА. Оттам допълниха, че през последните години са работили в сътрудничество с Международната морска организация и корабната индустрия „за създаването на култура на безопасност, основана на постоянни подобрения“.

БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.